مهدی حسن زاده

مهدی حسن زاده

سود ویژه و سود ناویژه در حسابداری چه تفاوتی با هم دارند؟بررسی جداگانه کاربرد هر کدام

به عنوان یک صاحب استارتاپ، باید مرتباً به صورت های درآمدی خود نگاه کنید تا مشخص کنید که آیا شرکت شما به خوبی کار می کند یا خیر. یک نتیجه سالم آرزوی تقریباً هر صاحب کسب و کاری است، اما آرزو کردن کافی نیست. شما نیاز به درک روشنی از سود خود دارید - یا به طور خاص، درک کاملی از سود ناویژه در مقابل سود ویژه. در بررسی تفاوت سود ویژه و سود ناویژه یکی از موارد این است که سود ناویژه و سود ویژه ممکن است در یک نگاه شبیه به هم به نظر برسند، اما این دو اطلاعات بسیار متفاوتی را ارائه می‌دهند که می‌توان از آن برای موارد مختلفی استفاده کرد. برای اینکه به شما کمک کنیم بیشترین بهره را از کسب و کار خود ببرید (و شاید حتی یک یا دو سرمایه گذار را جذب کنید)، بیایید نگاهی به تفاوت سود ناویژه و سود ویژه بیاندازیم.

 


سود ناویژه (ناخالص) و خالص (ویژه) چیست؟


فکر کردن به سود در یک اندازه آسان است: میزان پولی که کسب و کار شما در یک زمان مشخص به دست آورده است. اما این دور از واقعیت است. در حالی که سود مستلزم هر مقدار سود مالی است، تفاوت سود ویژه و سود ناویژه بسیار بیشتر این است.
سود ناویژه مبلغی است که نرم افزار حسابداری شرکتی شما در مدت زمان مشخصی به دست آورده است، منهای بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS). بهای تمام شده کالای فروخته شده شامل مواردی مانند مواد خام، نیروی کار ضروری یا حتی مالیات بر ساختمان شما می شود. از سوی دیگر، سود ویژه عبارت است از کل درآمد شما، منهای COGS و تمام هزینه‌های عملیاتی - یعنی هزینه‌های اداری، هزینه‌های غیرعملیاتی مانند مالیات یا بهره، و هر گونه هزینه مربوط به فروش. به طور خلاصه، سود ناویژه درآمد شما بدون کسر هزینه های تولید یا تولید است، در حالی که سود ویژه سود ناویژه شما منهای هزینه تمام عملیات تجاری و غیرعملیاتی است. سود ویژه شما نمایشی بسیار واقعی تر از سود شرکت شما خواهد بود. اما اگر سود ویژه شما عدد واقعی تری ارائه می دهد، ممکن است تعجب کنید که اصلاً چرا باید سود ناویژه را بدانید.

سود ناویژه(ناخالص) به شما چه می گوید؟


سود ناخالص معیاری است که نشان می دهد یک مؤسسه چقدر کارآمد از نیروی کار و منابع برای تولید کالا یا ارائه خدمات به مشتریان استفاده می کند. این یک رقم مهم هنگام بررسی سودآوری و عملکرد مالی یک تجارت است.
سود ناخالص به شما کمک می کند تا هزینه های مورد نیاز برای درآمدزایی را درک کنید. هنگامی که ارزش بهای تمام شده کالای فروخته شده (COGS) افزایش می یابد، ارزش سود ناخالص کاهش می یابد، بنابراین شما پول کمتری برای پرداختن به هزینه های عملیاتی خود خواهید داشت. هنگامی که ارزش COGS کاهش می یابد، سود افزایش می یابد، به این معنی که شما پول بیشتری برای هزینه کردن برای عملیات تجاری خود خواهید داشت.

 

سود خالص(ویژه) به شما چه می گوید؟

 

سود خالص یکی دیگر از پارامترهای مهم است که سلامت مالی کسب و کار شما را تعیین می کند. این نشان می دهد که آیا کسب و کار می تواند بیش از آنچه خرج می کند درآمد داشته باشد. شما می توانید از سود خالص خود برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه چه زمانی و چگونه برای گسترش کسب و کار خود و زمان کاهش هزینه های خود استفاده کنید. برای یک صاحب کسب و کار، دانستن تفاوت بین سود و سود بسیار مهم است. سود یک عدد مطلق است که برابر با درآمد منهای هزینه است. از طرف دیگر سودآوری یک عدد نسبی (درصد) است که برابر با نسبت بین سود و درآمد است. سودآوری معیاری برای سنجش کارایی است و در تعیین موفقیت یا شکست یک کسب و کار مفید است. سود خالص به شما در مورد سودآوری کسب و کارتان می گوید. دانستن همین موضوع چندین مزیت برای کسب و کار مفید دارد. اکثر فرم های دولتی و فرم های مالیاتی از شما می خواهند که سود خالص خود را اعلام کنید. بر اساس سود خالص شما، موسسات مالی مانند بانک ها تصمیم می گیرند که آیا وام صادر کنند یا خیر. این درست است زیرا سود خالص یک زمینه رایج است که در فرم های مالیات کسب و کار یافت می شود. علاوه بر این، وام دهندگان و سرمایه گذاران به سود خالص شرکت شما نگاه می کنند تا بررسی کنند که آیا توانایی پرداخت بدهی های آینده خود را دارید یا خیر.

 


چرا باید هم سود ناویژه و هم سود ویژه را بلد باشید؟


در حالی که سود ناویژه مقدم بر سود ویژه است، اولی را می توان برای چیزی بیش از محاسبه دومی استفاده کرد. سود ناویژه دیدگاهی از سلامت مالی شرکت شما را به عنوان بهای تمام شده کالای فروخته شده ارائه می دهد. در نتیجه، سود ناویژه می‌تواند به‌ویژه برای نظارت بر نحوه تأثیرگذاری چیزهایی مانند هزینه‌های تولید و نیروی کار شرکت شما قبل از وارد شدن عوامل دیگر مانند هزینه‌های اداری مفید باشد.
با در دست داشتن سود ناویژه، می‌توانید دید دقیقی از کل فروش خود و نحوه تأثیر آن‌ها تحت تأثیر هزینه‌هایی مانند مواد خام، کار دستی و مالیات بر تسهیلات داشته باشید. این می تواند هنگام تعیین اینکه آیا مسائلی وجود دارد که بر سود ناویژه شما تأثیر می گذارد مفید باشد. برخی از نگرانی های رایج عبارتند از پرداخت بیش از حد برای مواد اولیه، تعیین قیمت اشتباه محصول، یا حتی داشتن کارگران بیشتر از نیاز شما. بگویید متوجه شده اید که بیشتر سود ناویژه خود را به دلیل هزینه های مواد خام از دست می دهید. اگر چنین است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که فروشنده جدیدی برای مواد خود پیدا کنید.
از سوی دیگر، سود ویژه می تواند در ارائه دید واضح تر از سلامت شرکت و جریان نقدی بالقوه مفید باشد. و برخلاف سود ناویژه شرکت شما، سود ویژه شرکت شما می تواند برای جذب سرمایه گذاران استفاده شود.
زمانی که سرمایه گذاران در نظر دارند از کدام شرکت ها حمایت کنند، می خواهند بدانند سرمایه گذاری آنها خوب خواهد بود. اگر هزینه های غیرعملیاتی درآمد شما را از بین ببرد، دیدن سود ناویژه جامد معنایی ندارد. سود ویژه مثبت سیگنال های مناسبی را به سرمایه گذاران ارسال می کند و شانس شما را برای جذب سرمایه گذار افزایش می دهد.
نحوه یافتن سود ناویژه و سود ویژه
تشخیص سود ناویژه و سود ویژه شما نسبتاً ساده است، به خصوص زمانی که کتاب های خود را مرتب کرده اید. برای پیدا کردن هر دو، مطمئن شوید که خلاصه کاملی از هزینه‌های کسب‌وکار خود دارید، از جمله:


•    فاکتورهای مواد اولیه خریداری شده
•    بیانیه های سودمند
•    استهلاک تجهیزات مورد استفاده در تولید
•    هزینه های بسته بندی
•    هزینه ماشین آلات و ابزار
•    هزینه های تامین دفتر
•    هزینه های بازاریابی یا تبلیغات
•    هزینه های مالیات و مزایای کارکنان
•    دستمزد کارمندان
•    هزینه اجاره یا رهن برای فضای شما


هر دو فرمول خالص و ناخالص از اطلاعات فوق استفاده می کنند، بنابراین همه آنها را زودتر جمع آوری کنید تا فرآیند تا حد امکان آسان شود. اگر اخیراً صورت سود و زیان دارید، باید شامل کل بهای تمام شده کالا باشد. در غیر این صورت، می توانید با حل این فرمول بهای تمام شده کالای فروخته شده خود را تعیین کنید:
COGS = موجودی اولیه سال + خرید - موجودی پایان سال
COGS هم در فرمول سود ناویژه و هم در فرمول سود ویژه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مطمئن شوید که این عدد را پس از بدست آوردن آن در دسترس داشته باشید. از فرمول بالا به طور منظم استفاده کنید تا روی سود ویژه یا ناویژه شرکت خود انگشت بگذارید، زیرا COGS در طول زمان تغییر خواهد کرد.
بعد، وقت آن است که سود ناویژه خود را با فرمول سود ناویژه پیدا کنید:


سود ناویژه = درآمد فروش - COGS


اکنون که سود ناویژه خود را پیدا کرده اید، می توانید به فرمول سود ویژه بروید:


سود ویژه = سود ناویژه - کل هزینه ها


باز هم، هنگامی که سود ویژه خود را به دست آوردید، می توانید تصویر واضح تری از کسب و کار خود به سرمایه گذاران ارائه دهید. در تجارت، دانش قدرت است. در این مورد، سود ویژه به شما این قدرت را می دهد که در مورد هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی و همچنین چرخه فروش خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.

 


سود ناویژه + سود ویژه = تصمیمات آگاهانه


به عنوان یک صاحب استارتاپ، احتمالاً احساس می‌کنید که مغزتان در زمینه فرمول‌ها و دانش مالی در ظرفیت است. اما درک تفاوت سود ناویژه و سود ویژه می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد کسب و کارتان کمک کند. این تصمیم‌ها می‌توانند در را به روی فرصت‌های بیشتری باز کنند - مانند جذب سرمایه‌گذاران - و به شما کمک کنند تا کسب‌وکارتان را به مکان‌های جدیدی ببرید.
تعیین دقیق تفاوت سود ناویژه و سود ویژه در محاسبه کردن در اولین بار به زمان و احتمالاً آزمون و خطا نیاز دارد. اما پس از چند بار انجام آن، یک حرفه ای باتجربه خواهید بود و تعجب می کنید که چگونه بدون این دانش ارزشمند تصمیم گیری کرده اید.
 

مهدی حسن زاده
مهدی حسن زاده

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋