زندگی زیباست

زندگی زیباست

مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری
توسط ۱ نفر دنبال می شود

از چند ماهگی به نوزاد آب بدهیم؟

از چند ماهگی به نوزاد آب بدیم؟

آب دادن به نوزاد

نوزادان باید تنها زمانی شروع به نوشیدن آب کنند که خوردن غذای جامد (غذای کمکی) را شروع کرده‌ باشند. قبل از آن، نوزادان نیاز خود به آب را از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می‌کنند.

چه زمانی نوزادان می‌توانند آب بنوشند؟

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که منتظر بمانید نوزاد شما ۶ ماهه شود و غذای جامد را شروع کند. شما می‌توانید بین ۴ تا ۶ ماهگی شروع به دادن غذای جامد کنید، اما در اکثر موارد، متخصصان توصیه می‌کنند که منتظر بمانید تا نوزاد شما به ۶ ماهگی نزدیک شود.

نوزاد من چقدر می‌تواند آب بنوشد؟

از حدود ۶ ماهگی، نوزادان به حدود نیم لیوان آب در روز نیاز دارند. برخی ممکن است دوست داشته باشند بیشتر بنوشند، در حالی که برخی دیگر(به ویژه نوزادان شیرمادرخوار) ممکن است نیاز به هیچ مقدار اضافی نداشته باشند. اما قبل از اینکه به نوزاد خود آب بدهید، از پزشک اطفال مشورت بگیرید که نوزاد شما به چه مقدار نیاز دارد.

زمان مناسب آب دادن به نوزاد

چرا نوزادان بسیار کوچک نمی‌توانند آب بنوشند؟

نوزادان از طریق شیر مادر یا شیر خشک تمام آبی که نیاز دارند را دریافت می‌کنند، که آنها را به خوبی هیدراته نگه می‌دارد. همچنین دادن آب به نوزاد قبل از اینکه به اندازه کافی بزرگ شود با خطرات خاصی همراه است.

خطرات دادن آب به نوزاد زودتر از موعد

نوزادان بسیار کوچک نمی‌توانند آب بنوشند به دلایل زیر:

کاهش وزن: اگر نوزاد شما به طور منظم علاوه بر شیر مادر یا شیر خشک، آب بنوشد، او به اندازه کافی غذا نمی‌خورد. به مرور زمان، این بدان معنی است که نوزاد شما کالری‌های لازم برای افزایش وزن مناسب را نخواهد داشت.

کاهش تولید شیر: اگر شما شیر می‌دهید، دادن آب به نوزاد می‌تواند در نهایت تولید شیر شما را کاهش دهد، زیرا نوزادانی که با آب سیر می‌شوند، کمتر از سینه تغذیه می‌کنند.

عدم تعادل الکترولیت‌ها: اجازه دادن به نوزاد برای نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند منجر به مسمومیت با آب شود، که یک وضعیت بالقوه خطرناک است که در آن الکترولیت‌ها (مانند سدیم) در خون نوزاد رقیق می‌شوند. این می‌تواند بر عملکردهای طبیعی بدن نوزاد تاثیر بگذارد و علائمی مانند تشنج را به وجود آورد.

مزایای دادن آب به نوزاد

آب برای نوزادان بالای ۶ ماه مزایایی دارد، از جمله کمک به هیدراته نگه داشتن آنها که:

مواد مغذی و اکسیژن را به سلول‌ها منتقل کرده و به حذف مواد اضافی کمک می‌کند.

مفاصل و بافت‌ها را نرم می‌کند.

حجم خون را حفظ می‌کند.

اگر نوزاد تب دارد، مهم است که با شیر مادر یا شیر خشک هیدراته شود. برای نوزادان بالای ۶ ماه، می‌توان آب نیز داد. اگر مطمئن نیستید، به خصوص اگر نوزاد زیر سه ماه تب بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد دارد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

از دادن نوشابه‌های شیرین یا هر نوشیدنی دیگری که حاوی کافئین باشد، به نوزادان زیر ۱۲ ماه خودداری کنید. این نوشیدنی‌ها برای کودکان زیر ۱۲ ماه مناسب نیستند و می‌توانند مضر باشند.

اهمیت تغذیه نوزاد

آیا نوزادان باید وقتی که هوا گرم است آب بنوشند؟

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که نوزادان در هوای بسیار گرم چند جرعه کوچک آب یا شیر بنوشند تا خطر کم‌آبی کاهش یابد، اما حتماً با پزشک اطفال خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید شیر مادر یا شیر خشک بیشتری پیشنهاد دهید.

علائم کم‌آبی در نوزادان

اگر نگران هستید که کودک شما به دلیل بیماری یا هوای بسیار گرم به اندازه کافی مایعات دریافت نمی‌کند، به این علائم کم‌آبی در نوزادان توجه کنید:

 کمتر از شش پوشک مرطوب در ۲۴ ساعت

 ادرار زرد تیره

 لب‌های ترک خورده

گریه بدون اشک (گریه با اشک کم یا بدون اشک)

 پوست خشک که وقتی به آرامی فشرده می‌شود به حالت اولیه باز نمی‌گردد

 چشم‌های فرورفته

 بی‌حالی

 ملاج فرورفته (نقطه نرم بالای سر)

 تحریک‌پذیری شدید

 خواب‌آلودگی غیرمعمول

 دست‌ها و پاهای سرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر نوزاد شما بیمار است و اسهال دارد یا استفراغ می‌کند، برای اطمینان از هیدراته نگه داشتن او با پزشک اطفال تماس بگیرید. همچنین اگر کودک شما هر گونه علائم کم‌آبی نشان دهد، با پزشک اطفال تماس بگیرید.

اگرچه دوستان و بستگان ممکن است پیشنهاد بدهند که لازم است به نوزادان در ماه‌های اول زندگی آب بدهید، بهترین کار این است که تا زمانی که نوزاد شما شروع به خوردن غذای جامد نکرده است، صبر کنید تا از مشکلات بهداشتی احتمالی جلوگیری کنید.

زندگی زیباست
زندگی زیباست مجله آنلاین خانواده و زندگی، ازدواج، راهنمای بارداری و بچه داری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋