landscaping

landscaping

راه های ساخت فضای سبز در خانه مسکونی

تقریباً می توان گفت که کمتر کسی است که فضای سبز و قرار گرفتن در میان گیاهان را دوست نداشته باشد. هر یک از ما در میان گل ها و گیاهان احساس منحصر به فردی داریم و طراوت این گیاهان تمام وجود ما را فرا می گیرد. به همین دلیل است که داشتن یک باغ یا حیاط بسیار بزرگ پر از گیاهان و درختان برای همه ما مانند یک رویا است. اما باید با این واقعیت روبرو شویم که در بسیاری از مواقع دلایل و موقعیت های زیادی مانند کوچک شدن خانه های شهری، گرانی خانه باغ و... همگی ما را از رسیدن به این خواسته باز می دارند.

با این حال باید بگوییم امروزه روش های طراحی فضای سبز به قدری پیشرفته است که به شما این امکان را می دهد تا با توجه به بودجه و فضای موجود خود به بهترین فضای سبز دست یابید. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد طراحی و ساخت فضای سبز در خانه بیشتر صحبت کنیم.

 

مزایای ایجاد فضای سبز در خانه

به غیر از زیبایی فضا و گرفتن حسی منحصر به فرد از فضای سبز، ایجاد فضای سبز در خانه مزایای بسیار دیگری را به همراه خواهد داشت. اگر درصد بالایی از مردم به وجود فضای سبز اهمیت دهند، این مزایا می تواند تأثیر بسیار بیشتر و جامع تری داشته باشد.

اگر تصمیم به ساخت فضای سبز در منزل خود دارید، باید بدانید که این کار می تواند تاثیر بسزایی در کاهش استرس و تنش بین اعضای خانواده و اعضای ساختمان داشته باشد. علاوه بر این وجود فضای سبز در ساختمان نیز می تواند در کاهش گرمای محیط موثر باشد. به همین دلیل است که وقتی وارد خانه‌ها و ساختمان‌های پر از گیاهان و گلدان می‌شوید، خنکی فضا حس فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد.

باید بگوییم که ایجاد فضای سبز در خانه می تواند در کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از زندگی در شهرهای شلوغ بسیار موثر باشد. به طور کلی می توان گفت ایجاد فضای سبز در خانه می تواند درصد زیادی از آلودگی صوتی و همچنین آلودگی هوا را کاهش دهد. همانطور که در بالا ذکر شد، استفاده از فضای سبز توسط هر فردی می تواند اثرات عمیق تری از جمله کاهش اثر گلخانه ای و همچنین جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن داشته باشد. علاوه بر این لیست می توان کنترل انتشار نور، کنترل باد و ذخیره انرژی، افزایش حس آرامش و امنیت روانی و ... را اضافه کرد.

طراحی و اجرای فضای سبز در خانه

برای اینکه بتوانید از فضای خانه و آپارتمان خود استفاده کنید راه های مختلفی پیش روی شماست که می توانید با توجه به بودجه و سلیقه خود و همچنین با توجه به متراژ و امکاناتی که در خانه خود دارید آن ها را انتخاب کنید. از ساده ترین راه ها برای ایجاد فضای سبز در خانه می توان به نصب قفسه برای قرار دادن گلدان، استفاده از گلدان های آویز، قرار دادن استندهای گل، چیدمان چند گلدان در کنار هم و ... اشاره کرد. با این حال راه های حرفه ای تر و بهتری برای ایجاد فضای سبز در خانه وجود دارد که در ادامه شما را با آنها آشنا می کنیم.

طراحی و ساخت دیوار سبز

یکی از پرطرفدارترین و البته زیباترین راه ها برای ایجاد فضای سبز در خانه اجرای دیوار سبز است. به طور کلی باید بگوییم که دیوار سبز به عنوان یکی از عناصر طراحی داخلی و طراحی فضای سبز امروزه در بسیاری از محیط های متنوع استفاده می شود. شما می توانید از دیوار سبز در قسمت های مختلف خانه استفاده کنید اما این امر منوط به کارشناسی و تایید کارشناسان این حوزه خواهد بود.

از آنجایی که بسیاری از دیوارهای سبزی که در ساخت فضاهای سبز در خانه استفاده می شوند، در معرض نور خورشید نیستند، معمولاً با گیاهانی طراحی و ساخته می شوند که برای رشد به نور کمی نیاز دارند. با این کار خیالتان از بابت رشد گیاهانتان راحت می شود.

نکته قابل ذکر این است که استفاده از دیوار سبز مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به افزایش زیبایی فضا، تصفیه هوای خانه، خنک شدن محیط آپارتمان و ... اشاره کرد. علاوه بر این می توان اضافه کرد که دیوار سبز می تواند به عنوان عایق حرارتی دیوار منزل شما نیز استفاده شود.

طراحی تراس سبز و بالکن سبز

تراس سبز یکی دیگر از روش های پرکاربرد ایجاد فضای سبز در خانه است. از آنجایی که امروزه یکی از مهمترین عناصر بسیاری از خانه ها وجود تراس است، استفاده از این روش برای ایجاد فضای سبز در خانه می تواند اهمیت و محبوبیت بیشتری پیدا کند. شما می توانید با توجه به سلیقه خود و البته اندازه بالکن و تراس منزل خود، طرح های متفاوت فضای سبز را انتخاب کنید.

به همین دلیل معمولا شرکت ها و کارشناسانی که در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز فعالیت می کنند توصیه های بسیار خوبی به شما می کنند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. معمولا مواردی مانند دیوار سبز، فلاورباکس و غیره در طراحی تراس سبز محبوب تر و رایج تر هستند.

ساخت روف گاردن

روف گاردن به عنوان یکی از روش های ساخت فضای سبز در منازل می تواند فرصتی را برای استفاده بیشتر از فضای سبز برای ساکنین ساختمان فراهم کند. اگر در خانه خود تراس و بالکن ندارید یا دیوار مناسبی برای ساخت دیوار سبز ندارید، می توانید روی داشتن روف گاردن تمرکز کنید. با این کار می توانید بهترین استفاده را از پشت بام خود ببرید.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که طراحی و اجرای روف گاردن به این سادگی نیست و برای آن موارد زیادی باید بررسی و در نظر گرفته شود. برای مثال باید به کفپوش پشت بام خانه خود توجه ویژه ای داشته باشید. به طور کلی کفپوش روف گاردن باید به گونه ای باشد که با نشتی آب و رطوبت ناشی از ساخت فضای سبز مواجه نشود. به همین دلیل توصیه می کنیم برای ایجاد فضای سبز در منزل و طراحی روف گاردن از شرکت های حرفه ای و تخصصی کمک بگیرید تا از نتیجه کار احساس آرامش کامل داشته باشید.

استفاده از فلاورباکس

فلاورباکس راه دیگری برای ایجاد فضای سبز در خانه است. فلاور باکس ها در واقع جعبه های خالی هستند که گل ها و گیاهان مختلف در آن قرار می گیرند و زیبایی فضا را دو چندان می کنند. چون برای اجرای فلاورباکس نیازی به فضای زیادی ندارید به همین دلیل امروزه طرفداران زیادی دارد. به طور کلی فلاور باکس ها از نظر مواد به کار رفته در انواع مختلف هستند. فلاورباکس سفالی، چوبی، بتنی، پلاستیکی، سنگی و فلزی از انواع آنها هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. متخصصان محوطه سازی منزل می توانند شما را در انتخاب مناسب ترین نوع باکس راهنمایی کرده و آن را به بهترین شکل ممکن نصب کنند.

فلاورباکس چیست؟

طراحی فضای سبز در پاسیو

پاسیو فضایی در داخل خانه هاست که دارای نورگیری بسیار خوبی است و منجر به افزایش نور داخل خانه می شود. طراحی مناسب این فضا و ایجاد فضاهای سبز در آن زیبایی فضای داخلی خانه ها را افزایش می دهد. می توانید طراحی آن را به متخصصان این حوزه بسپارید تا از این فضا بهترین استفاده را ببرند.

محوطه سازی حیاط خلوت

بسیاری از مردم حیاط خلوت را با پاسیو اشتباه می گیرند که تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. حیاط خلوت حیاط پشت ساختمان است که کوچکتر از حیاط است و می تواند منبع نور بسیار خوبی برای خانه ها باشد. در حالی که پاسیو معمولاً در وسط ساختمان ها قرار می گیرد و با دیوارهای ساختمان احاطه شده است. طراحی مناسب حیاط خلوت نیز می تواند مزایای زیادی داشته باشد. این قسمت از خانه در صورتی که به درستی طراحی شود می تواند تاثیر بسیار چشمگیری در فضای داخلی داشته باشد.

طراحی فضای سبز باغ گستر

باغ گستر مفتخر به طراحی و اجرای ایده های طراحی فضای سبز و محوطه سازی در کل کشور است. تیم باغ گستر با بیش از 10 سال سابقه فعالیت در این حوزه آماده ارائه ی طرح های فضای سبز متناسب با بودجه و شرایط کارفرما در کل کشور است. کافیست با ما در تماس باشید.

 

landscaping
landscaping

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋