سئو سایت از مهمترین اساسهای دیجیتال مارکتینگ است. در روز بیش از هزاران میلیارد جستجو در موتورهای مشهور صورت میگیرد و قریب به اتفاق آنها در پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان صورت میگیرند. اما سئو چیست و مشخصههای بهترین شرکت سئو چه چیزهایی هستند؟ اگر تا کنون با دوره یا محتوایی دربارهی آموزش سئو برخورد کرده باشید، احتمالاً زمینههایی از بحث را از همین ابتدا در ذهن دارید.
در این مقاله قصد دارم دربارهی سئو سایت صحب کنم و به سؤالات جزئیتری مانند تکنیکال سئو چیست پاسخ دهم. واضح است که این یک مقالهی آموزش سئو نیست و تنها قصد دارد با ایجاد آشنایی با زمینهی بحث به کسانی که به دنبال انتخاب بهترین شرکت سئو برای برونسپاری یا فهم بیشتر سئو سایت دارند کمک کند.
https://learnseotoday.simplesite.com
برای توضیح بهتر پاسخ به سؤال سئو چیست بهتر است ابتدا کمی دربارهی تاریخ اینترنت صحبت کنیم. اینترنت بر خلاف چیزی که به نظر میرسد عمری بسیار طولانیتر از آن چه که فکر میکنید و دارد و تقریبا بیش از سی و اندی سال است که سرورهای میزبان در سرتاسر جهان با پروتکل وب WWW به یکدیگر مرتبط شدهاند. اینترنت در ابتدای امر برای استفادهی عموم طراحی نشده بود و پروژهای تحقیقات در انستیتو تکنولوژی ماساچوست بود.
اما با درک پتانسیلهایی که این نوع ارتباط میتوانست برای بشریت فراهم نماید از اواخر دههی هشتاد میلادی کمکم تجاری سازی آن کلید خورد و تا انتهای دههی نود، به یکی از ارکان جدایی ناپذیر زندگی مدرن مبدل شد. از سالهای نخستین، کاربران علاقهی بسیار زیادی به تولید و مصرف محتواهای متنی و غیر متنی در این بستر نشان دادند و به سرعت، حجم دادههای ذخیره شده روی وب به پیش از دهها پتابایت رسید. واضح است که این موضوع به سرعت به یکی از چالشهای مدیران و کاربران برای عرضهی و مصرف محتواهای مطلوب مبدل شد. این موضوع در طی سالیان، نیاز به سئو سایت و نیز، آموزش سئو را خلق کرد.
اما بازگردیم به پرسش سئو چیست و چرا میتواند ما را از شر این مشکل خلاص کند؟ از همان زمان، نیاز به ابزاری که بتواند مطالب محتوای مورد نظر را به سرعت پیدا کند بدیهی بود. اولین موتورهای جستجو با اهداف تجاری یاهو! اماسان و بزرگترین آنها در طی این سالیان، گوگل در همان دههی نود شروع به پا گرفتن کردند. مهمترین ویژگیای که باعث موفقیت گوگل شد تکنولوژی بکلینک آن بود که امروزه به یک نرم در بحث سئو سایت تبدیل شده است.
برای این کار، روباتهایی مجازی موسوم به وب کراولرها، که به نام وب سپایدر نیز شناخته میشوند، شروع به دادهکاوی در دادههای در دسترس خود میکنند. برای این کار ممکن است از پروتکلهایی مانند فرکانس سند معکوس یا فرکانس مدت استفاده شود.
نخستین نکتهی مهم در رابطه با سئو سایت این است که اولاً کراولرها از طریق لینکها وب را ایندکس میکنند. اگر قصد داریم حرکت آنها را در سایت خود تسهیل کنیم باید این کار را از طریق لینکهای متعدد و با کیفیت انجام دهیم. این امر به صورت پیوسته در شبانهروز در حال انجام است.کراولرها به این طریق، متوجه ایجاد و حذف صفحات و لینکها و یا تغییرات در بستر وبسایت ما خواهند شد. پس بهتر خواهد بود که ما تغییری در صفحات، محتواها و یا لینکهای خود ایجاد نکنیم زیرا حذف آنها نیز به شدت نامطلوب خواهد بود.
همچنین در آموزش سئو گفته میشود که لینکها و مطالب باید مرتبط باشند. این گونه قادر خواهیم بود تا به موتور جستجو نشان دهیم که ما در حال خلق ارزش برای کاربران هستیم. اگر این اتفاق نیفتد، حتی احتمال دارد که توسط الگوریتمها –که جلوتر دربارهی آن توضیح خواهم داد- به عنوان Fraud و سئو کلاه سیاه مورد تنبیه و جریمه قرار گیریم.
موضوع دیگر آن است که ماشین تنها قادر به درک متن است و محتواهای ویدئویی یا گرافیکی را نمیتواند تحلیل کند (فعلاً☺) بنابراین برای هر محتوای غیرمتنی بهتر است از توضیحاتی در تگ آلت آن استفاده شود. برای موفقیت و نشان دادن منظور از تولید متوا به ماشین، باید از کلیدواژهها کمک گرفت.
اطلاعات کسب شده برای تخصیص ارزشهایی به صورت امتیازی، از فیلتر الگوریتمهای طراحی شده عبور داده میشوند. کار این الگوریتمها –که در بحث آموزش سئو درک عملکرد آنها بسیار حیاتی است- اینست که با توجه به معیارهای تعریف شده، لیست ایندکس شده توسط کراولر را رتبهبندی کنند. موضوع جابل توجه در این میان آن است که حتی بهترین شرکت سئو هم دقیقاً اطلاعی از تمامی الگوریتمهای مورد استفاده ندارد. این موضوع از آن روی اتفاق افتاده که از رواج یافتن روشهای سئو کلاه سیاه –که زمانی اینترنت را به جای بسیار بدی تبدیل کرده بودند- جلوگیری بشود. البته متخصصینی که به خوبی درک میکنند سئو چیست در طول زمانی که به فعالیت در این صنعت پرداختهاند به طور تجربی شروع به فهم شمهای از این الگوریتمها کردهاند.
در حال حاضر به شرکت کنندگان در دورههای آموزش سئو در سر تا سر جهان گفته میشود که شاید حتی بالغ بر دویست الگوریتم برای رنکینگ نتایج شناسایی شدهاند. از جمله:
با توجه به نوع کوئری و شخصیسازیهایی که از اکانت کاربر توسط گوگل به وسیلهی اد ستینگ انجام میگیرد، گوگل نتایج (و حتی تبلیغات نمایش داده شده) را برای هر فرد بهینه میکند.
موتورهای جستجو محتواهای مفید و آموزشی را به دیگران ترجیح میدهند. به همین دلیل متخصصین سئو در آموزش سئو، دانشجویان را به تولید محتوای اصیل، عینی و راهگشا تشویق میکنند.
گوگل و دیگر موتورها در کنار دیگر معیارهای خود، سعی دارند آخرین نتایج را به جستجوکننده نشان دهند.
گوگل هنوز از برخی الگوریتمهایی که در دهه نود توسعه داده است استفاده میکند. یکی از مهمترین نوآوریهای آنها در آن زمان، تشخیص محبوبیت یک سایت به کمک رفتارهای کاربران است. این الگوریتم این کار را با استفاده از تعدد و کیفیت لینکهای منتهی به سایت انجام میدهند.
این مورد نیز از معیارهایی است که گوگل با توجه به آن نتایج را تغییر میدهد. به طور مثال اگر در ایران عبارت «غمگینترین شهر جهان» را جستجو کنید به شما پاسخ «تهران» را نشان خواهد داد. اما اگر همین عبارت را در اروپا درج کنید پاسخ «لیما»، پایتخت پرو را مشاهده خواهید کرد.
البته نباید این تصور ایجاد شود که گوگل با افراد فعال در حوزهی سئو تقابلی دارد. این شرکت خود یکی مشوقین این فعالیتها به منظور بهبود اینترنت و رشد محتوا در آن است. گوگل خود راهکارهایی را هرساله در رابطه با بهتر شدن سئو سایت ارائه میکند و تا کنون چندین الگوریتم عمدهی خود را که در چرخهی فعالیت قرار دارند را تحت نامهایی مانند مرغ مگسخوار، پاندا و غیره معرفی نموده است.
رند فیشکین، یکی از مشهورترین متخصصان و تولید کنندگان محتوای در رابطه با آموزش سئو است که همبنیانگذار و مدیر اجرایی إسایاو MOZ نیز میباشد. دربارهی این شرکت میتوان به جرأت ادعا کرد که بهترین شرکت سئو در ساحل غربی ایالات متحده است. وی با الهام گرفتن از هرم منسوب به مازلو، برای کارکنان خود یک هرم فیشکین به منظور درک و اجرای هر چه بهتر سئو سایت طراحی نموده است. این هرم میتواند بیانگر درک یکی از ممتازترین فعالین در صنعت سئو سایت و پاسخ او به سئو چیست و رویکرد او به مقولهی آموزش سئو باشد.
بر طبق این هرم، سئو سایت هفت مرحله دارد:
اول، ایجاد دسترسی برای کراول تا موتورهای جستجو بتوانند تمام محتوای مورد نظر شما در وبسایت را بخوانند ( آن-پیج سئو چیست )؛
دوم، محتوای جذاب و غیر قابل چشمپوشی از سوی کاربران که به سؤالات جستجو شده توسط آنها پاسخ دهد؛
سوم، بهینهسازی کلیدواژهها تا بتواند توجه کاربران و موتور جستجو را به خود جلب کند؛
چهارم، تجربهی کاربری عالی برای کاربران در وبسایت فراهم کند (تکنیکال سئو چیست )؛
پنجم، تولید محتوایی که برای کاربران آن قدر جالب باشد که تصمیم بگیرند لینک آن را با دوستان خود در اینترنت به اشتراک بگذارند ( آف-پیج سئو چیست )؛
ششم، تایتل، یو-آر-إل و تگهای دیسکریپشن خوب تا بتوانیم بیشترین نرخ کلیک یا سی-تی-آر را از لینکهای ایندکس شده توسط موتور جستجو کسب کنیم؛
هفتم، با استفاده از نشانهگذاری اسنیپت یا اسکیما در موتور جستجو متمایز باشیم.
همان طور که در این رویه مشاهده میکنید، به طور پیشفرض و بین توافقی میان تمام فعالین حوزهی سئو، بهینهسازی موتور جستجو به سه بخش آن-پیج یا داخلی، آف-پیج یا خارجی و سئو تکنیکال تقسیم شده است.
سئوی داخلی دربارهی بهینه و بهسازی محتوای یک وبسایت بحث میکند. بیل گیتس در یادداشت پیشگویانهای که در سال 1996 منتشر کرد -زمانی که هنوز اینترنت به طور کامل شکل نگرفته بود- به نام «محتوا پادشاه است»، پیشبینی کرده بود که در آینده محتوای باکیفیت به یکی از مهمترین مسائل و چالشها برای مدیران سایتهای اینترنتی تبدیل خواهد شد. وی در این یادداشت، صنعت تولید محتوا را با تلویزیون، پدیدهی بزرگ حوزهی پاپ کالچر در قرن بیستم مقایسه میکند و مینویسد :«هیچکس آن قدر کوچک نیست که نتواند مشارکت کند».
برای اینکه محتوای شما برای کاربران مناسب باشد باید استانداردهایی را حتماً رعایت کنید. اول، اینکه به یاد داشته باشید محتوا باید برای مخاطب، و نه ماشین، تولید شود. محتوا باید گویا، قابل درک و جذاب برای مخاطبان باشد. این امر در هر بافتار محتوایی تعریف خاص خود را دارد. مثلا محتوای متنی نیاز دارد که با فونت مناسب و به همراه عکس در لی-اوت مناسب بارگذاری شود.
تکنیکال سئو هیچ ارتباطی با تولید محتوا، استراتژیهای لینکبیلدینگ و یا بازاریابی محتوایی ندارد. در عوض متخصصین این حوزه، ساختار و معماری وبسایت را مورد توجه قرار میدهند. هر چه موتورهای جستجو پیشرفتهتر و هوشمندتر میشوند، تکنیکال سئو بیشتر نیازمند آن میشود که با آن سازگارتر و پیچیدهتر شود.
از مهمترین بخشهای تکنیکال سئو سایت باید به ساختار url اشاره نمود. یوآرال یاید به گونهای باشد که سایت به راحتی برای کراولرها در دسترس و برای کاربران قابل درک باشد. این با آن معنی نیست که نقشهی تمامی صفحات سایتی را که در آینده قصد اضافه کردن آن را دارید را باید از پیش آماده کرده باشید؛ بلکه کافیست ارتباط بین دستهبندیهای بالایی و پایینی روشن و منظم باشد.
وبسایتهایی که از این روال پیروی نمیکنند دچار مسألهای با نام ارفن پیجز خواهند شد که هیچ لینک داخلیای از سایت دریافت نمیکنند. این صفحات به شدت برای سئو مضر هستند، کاربران شما را گیج میکنند و ممکن است حتی موجب شوند تا کراولرها دست از ایندکس کردن سایت شما بکشند. در سطوح ابتداییتر، لازم است تا یوآرإل سایت، محتوای صفحه را توضیح دهد و یا حداقل، حاوی یک کلیدواژه باشد.
همچنین بالا بودن سرعت سایت شما بسیار مهم است. اگر سرعت سایت شما بد باشد به احتمال زیاد بانس ریت بالایی خواهید داشت و امتیاز منفی دریافت خواهید کرد. برای اجتناب از این امر، در سئو تکنیکال عناصری را که باعث کاهش سرعت سایت میشود را کاهش داده و یا حذف میکنیم. از دیگر مسائل مرتبط با تکنیکال سئو، میتوان از پروتکل ارتباط امن اچتیتیپیاس، امپ(برای نسخههای موبایل سایت)، و نقشهی ایکسامال سایت نام برد.
گفتیم که الگوریتم کلاسیک گوگل بر اساس لینکهای خارجیای است که به یک سایت اشاره میکنند. در منظری گستردهتر، سئوی خارجی در مورد اتفاقاتی است که خارج از سایت شما میافتد اما سایت شما را تحت تأثیر خود قرار میدهد. به همین علت، بر خلاف دو مورد پیشین، در این بخش دیگر نمیتوان همه چیز را کنترل کرد. روشهایی کلاه سیاه هم بیشتر در این قسمت مورد استفاده قرار میگیرند. این روشها و دیگران معمولاً همگی حول مفهومی با نام لینک بیلدینگ شکل میگیرند. لینکهایی که در خارج سایت میسازید باید باکیفیت و مفید باشند. یعنی ساختار پاکیزهای داشته باشند، از سایتهای معتبر به سایت شما اشاره کنند و محتوای مرتبطی را نشان دهند.
سئو وب سایت یا همان بهینه سازی سایت هنر استفاده از الگوریتمهای موتور جستجو به منظور نمایش سایت در صدر نتایج میباشد. این کوتاهترین تعریفی بود که میتوان از این علم ارائه داد. هر کس که به اینترنت دسترسی داشته باشد، خدمات یا محصولات خود را در گوگل جستجو میکند و از اولین وبسایتها برای برطرف سازی نیاز خود استفاده می کند.
و حالا در صفحه اول و رتبه یک گوگل قرار گرفته اید، چه برنامه ای برای تثبیت جایگاه خود دارید؟ می دانید که ماندن در این جایگاه کار بسیار سختی است؟ چرا که برای رسیدن به این جایگاه خیلی از سایت ها در حال تلاشند و می توانند جایگاه رویایی را از شما بگیرند. برای حفظ رتبه تان چه برنامه ای را در پیش دارید؟ سئو اینجا در کنار تمام پلن هایی که برای رشد تان دارد می تواند کنارتان باقی بماند تا جایگاهی که به سختی به دست آورید را نگهداری نمایید. می توانید با خیال راحت و با تکیه بر دانش حرفه ای سئو اینجا رشد کنید و ممتاز بمانید.
پاسخ ها