کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

علائم پرخوری عصبی در زنان

علائم اختلال پرخوری عصبی در زنان

راه‌های پیشگیری از اختلال پرخوری عصبی در زنان

اختلالات خوردن یکی از اون مشکلاتیه که ممکنه خیلی از افراد ازش حرف نزنن، اما حقیقت اینه که تعداد زیادی از زنان باهاش دست و پنجه نرم می‌کنن. این اختلالات می‌تونن اثرات شدیدی روی سلامت جسمی و روحی فرد بذارن. دوتا از معروف‌ترین انواع این اختلالات پرخوری عصبی و بی‌اشتهایی هستن. تو این مقاله می‌خوام درباره این مشکلات صحبت کنم و شاید کمک کنه اگر تو یا کسی که می‌شناسی با این اختلالات روبرو هستین.

اختلالات خوردن

اختلالات خوردن چیست؟

اول بیاین به این سوال جواب بدیم که اختلالات خوردن چیست؟ این اختلالات به وضعیت‌هایی گفته می‌شه که فرد رابطه سالمی با غذا نداره. مثلا یا خیلی کمتر از نیاز بدنش غذا می‌خوره یا بیش از اندازه غذا مصرف می‌کنه. نکته مهم اینجاست که این رفتارها معمولاً به دلیل مشکلات روانی و احساسی به وجود میان، نه فقط به خاطر خود غذا. این اختلالات می‌تونن تاثیرات جدی روی سلامت فرد بذارن و اگر درمان نشن، ممکنه مشکلات بزرگ‌تری رو به همراه داشته باشن.

بعضی وقت‌ها ممکنه فرد از غذا برای کنترل احساسات استفاده کنه؛ یعنی وقتی که استرس داره یا ناراحته، به غذا خوردن روی بیاره. یا برعکس، وقتی که احساس می‌کنه کنترل زندگی از دستش خارج می‌شه، با نخوردن غذا سعی کنه که یه جوری دوباره کنترل رو به دست بگیره.

علت پرخوری در زنان

حالا بیایین کمی درباره علت پرخوری در زنان صحبت کنیم. پرخوری عصبی، همون طوری که از اسمش پیداست، بیشتر از همه به دلیل فشارهای روانی و عصبی رخ می‌ده. وقتی استرس‌ها و نگرانی‌ها زیاد می‌شن، بعضی از افراد با غذا خوردن سعی می‌کنن که یه جورایی به خودشون آرامش بدن. این مسئله ممکنه به‌ یه عادت تبدیل بشه که هر وقت ناراحتی، از خوردن غذا به ‌عنوان یک نوع راه‌ حل استفاده کنی. خیلی از زنان به دلیل فشارهای اجتماعی برای داشتن یه بدن "ایده‌آل" یا روبرو شدن با استرس‌های شغلی و خانوادگی به سمت پرخوری می‌رن.

همچنین پرخوری عصبی ممکنه به خاطر احساسات منفی مثل خشم، غم یا حتی تنهایی باشه. فرد بعد از یه دوره سختی و فشار، سراغ غذا می‌ره تا برای چند لحظه احساس بهتری داشته باشه. اما بعد از پرخوری، معمولاً حس بدتری بهش دست می‌ده و این چرخه ناسالم ادامه پیدا می‌کنه.

علائم بروز اختلال خوردن

علائم بروز اختلالات خوردن ممکنه خیلی واضح نباشن و بعضی وقت‌ها افراد این نشانه‌ها رو به عنوان "عادت‌های بد غذایی" نادیده می‌گیرن. ولی واقعیت اینه که این علائم می‌تونن به شدت به سلامت جسم و روح آدم آسیب بزنن.

مثلا در پرخوری عصبی، فرد ممکنه توی مدت کوتاهی مقدار زیادی غذا بخوره، حتی وقتی گرسنه نیست. بعد از پرخوری احساس گناه و شرم شدید می‌کنه. این احساسات می‌تونن باعث بشن که فرد برای جبران این پرخوری‌ها به رفتارهای خطرناک مثل استفراغ عمدی یا مصرف ملین‌ها روی بیاره.

از طرف دیگه، بی‌اشتهایی در زنان هم مشکل دیگه‌ایه که نباید نادیده گرفته بشه. زنانی که دچار بی‌اشتهایی هستن، معمولاً از خوردن غذا امتناع می‌کنن یا مقدار بسیار کمی غذا می‌خورن. این وضعیت می‌تونه باعث کاهش شدید وزن بشه و فرد رو در معرض مشکلات جسمی جدی قرار بده. این افراد معمولاً نگرانی زیادی درباره افزایش وزن دارن و حتی اگر خیلی لاغر باشن، باز هم احساس می‌کنن که باید وزن کم کنن.

اشتهای زیاد در زنان

بی‌اشتهایی در زنان

بی‌اشتهایی عصبی یکی دیگه از اختلالات رایج در زنان هست. این مشکل معمولاً با احساس اضطراب درباره وزن و شکل بدن شروع می‌شه. فرد ممکنه فکر کنه که هر چقدر کمتر غذا بخوره، زیباتر و لاغرتر می‌شه و می‌تونه به استانداردهای اجتماعی نزدیک بشه. اما واقعیت اینه که این نگرانی‌ها باعث می‌شن که فرد به طور مداوم غذا نخوره یا به شکل شدیدی رژیم بگیره.

. فردی که دچار مشکل بی‌اشتهایی می‌شه، ممکنه با امتناع از غذا خوردن، به دنبال کنترل احساسات یا زندگی‌اش باشه. ولی این رفتار باعث می‌شه که به مرور زمان بدنش ضعیف بشه و مشکلات جدی جسمی و روانی براش به وجود بیاد.

چطور می‌تونیم به این مشکلات کمک کنیم؟

اگر احساس می‌کنی که تو یا کسی که می‌شناسی دچار اختلالات خوردن شده، مهمه که به این مشکل بی‌توجهی نکنی. این مسائل نیاز به درمان دارن و بهتره که از یک مشاور یا متخصص تغذیه کمک بگیری. این متخصص‌ها می‌تونن به فرد کمک کنن تا با علت‌های روانی و احساسی این مشکلات برخورد کنه و یک روتین غذایی سالم‌تر داشته باشه.

سخن پایانی

در نهایت، اختلالات خوردن یه مسئله جدیه که می‌تونه زندگی فرد رو از جهات مختلف تحت تاثیر قرار بده، اما با شناخت بهتر این مشکلات و کمک گرفتن از متخصص‌ها، می‌تونی از این چرخه ناسالم بیرون بیای. اگه تو یا کسی که می‌شناسی با این مشکلات درگیره، به فکر کمک باش و بدون که همیشه راهی برای بهبود و بازگشت به یه زندگی سالم‌تر وجود داره.

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋