کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

رابطه آلودگی و ناباروری در مردان و زنان

ارتباط آلودگی و ناباروری در مردان و زنان

ارتباط آلودگی و ناباروری

یک تحقیق جدید در دانمارک، ارتباطی بین ناباروری و انواع آلودگی‌ها با تفاوت‌های خاص بین مردان و زنان پیدا کرده. بر اساس این مطالعه، مردانی که به مدت پنج سال در معرض آلودگی هوا بودند، بیشتر در خطر ناباروری قرار دارند. همچنین، ارتباط بین آلودگی صوتی و ناباروری در زنان ۳۵ تا ۴۵ سال کشف شده؛ چیزی که تا قبل از این ناشناخته بوده. البته یه ارتباط ضعیف هم بین آلودگی صوتی و ناباروری مردان ۳۷ تا ۴۵ سال دیده شده.
 

ارتباط آلودگی هوا با ناباروری

جامعه آماری و روش تحقیق

این تحقیق با استفاده از داده‌های مربوط به ساکنان دانمارک که بین ۳۰ تا ۴۵ سال سن داشتند و حداکثر دو فرزند داشتند، انجام شده. جامعه آماری شامل بیش از ۳۷۷ هزار زن و ۵۲۶ هزار مرد بود که از این تعداد، حدود ۱۶ هزار مرد و ۲۲ هزار و ۶۰۰ زن با مشکل ناباروری مواجه شده بودند. کسانی که قبلاً ناباروری تشخیص داده شده یا جراحی‌هایی برای جلوگیری از بارداری انجام داده بودند، از این تحقیق کنار گذاشته شدند.

یافته‌ها در مناطق مختلف

این تحقیق نشون داد که رابطه‌ای بین انواع آلودگی‌ها و افزایش خطر ناباروری وجود داره و این رابطه توی مناطق مختلف مثل شهرها، حومه و حتی روستاها هم به نتیجه مشابه رسید. محقق‌ها گفتند که با توجه به کاهش نرخ تولد و افزایش سن مادران برای بچه‌دارشدن توی بسیاری از کشورهای غربی، دونستن تأثیر آلودگی‌ها روی باروری خیلی مهمه.

آلودگی‌های بررسی شده در تحقیق

آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده‌ای و آلودگی هوا ناشی از دود ماشین‌ها و نیروگاه‌ها، بیشترین آلودگی‌های بررسی شده در این تحقیق بودن. تحقیقات قبلی هم نشون داده بود که این نوع آلودگی‌های هوا باعث کاهش کیفیت اسپرم می‌شن.
 

افزایش خطر ناباروری

تأثیر آلودگی صوتی بر استرس و خواب

محقق‌ها روی آلودگی صوتی هم تمرکز کردند چون این نوع آلودگی می‌تونه باعث استرس و اختلال توی خواب بشه که این موارد خودشون می‌تونن روی باروری تأثیر بذارن. برای این تحقیق، از مدل‌های ریاضی برای تخمین میزان آلودگی هوا و از مدل‌های آکوستیک برای تخمین میزان آلودگی صوتی در محل زندگی افراد استفاده شد.

عدم وجود آستانه ایمن برای آلودگی

یکی از یافته‌های جالب این تحقیق این بود که هیچ سطحی از آلودگی بی‌ضرر نبود و حتی میزان کم هم می‌تونه تأثیرگذار باشه. البته این مطالعه مستقیماً رابطه بین آلودگی و ناباروری رو بررسی نکرده ولی نتیجه‌گیری شده که سیاست‌هایی برای کاهش آلودگی می‌تونن توی بهبود نرخ تولد توی کشورهای غربی مؤثر باشن. نتایج این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده.

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋