کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

آیا مراجعه به دندانپزشک در دوران بارداری جایز است؟

دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری مجازه؟

دندان پزشکی رفتن در بارداری 

خب، بریم سراغ این که آیا دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری مجازه یا نه؟ این سوالیه که خیلی از خانم‌ها در طول بارداری‌شون بهش فکر می‌کنن. بالاخره دندون‌درد رو که نمی‌شه به خاطر بارداری نادیده گرفت. ولی خب، آیا اصلا می‌شه تو این دوران حساس به دندان‌ پزشکی رفت؟ دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری کاملا مجازه و هیچ مشکلی نداره، البته به شرطی که یه سری نکات رو رعایت کنین. تو دوران بارداری، بدن کلی تغییر می‌کنه و این تغییرات می‌تونه روی سلامت دهان و دندون‌ها هم تاثیر بذاره. برای همین مهمه که دندون‌هاتون رو بیشتر از قبل مراقبت کنین.

سه ماهه اول، به این زودیا دندان ‌پزشکی نرو!

خیلی از دکترها توصیه می‌کنن که تو سه ماهه اول بارداری، حتی‌الامکان از رفتن به دندان ‌پزشکی خودداری کنین. چرا؟ چون تو این دوره، جنین داره به سرعت رشد می‌کنه و اندام‌هاش شکل می‌گیرن. بهتره که این دوران حساس رو بدون استرس و نگرانی اضافی پشت سر بذارین، ولی اگه واقعاً نیاز دارین حتما با دکتر تون مشورت کنین.

چرا دندان ‌پزشکی رفتن در زمان بارداری مهمه؟

خب، همون‌طور که گفتم، تو بارداری کلی تغییرات تو بدن اتفاق می‌افته. یکی از اون‌ها تغییرات هورمونیه که می‌تونه باعث مشکلاتی مثل التهاب لثه یا حتی عفونت بشه. این مشکلات نه تنها واسه خودتون، بلکه برای کوچولوی تو راه هم می‌تونه خطرناک باشه. مثلا، عفونت لثه اگه درمان نشه، ممکنه باعث زایمان زودرس بشه. پس می‌بینین که دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری چقدر مهمه.

بارداری و دندان ‌پزشکی

دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری رو می‌تونیم به سه تا مرحله تقسیم کنیم: سه‌ماهه اول، سه‌ماهه دوم و سه‌ماهه سوم. هر کدوم از این مرحله‌ها شرایط خودشون رو دارن:

  • سه‌ماهه اول: تو این دوره بدن داره خودش رو با شرایط جدید وفق می‌ده و ممکنه دچار تهوع صبحگاهی بشین. بهتره کارهای دندان ‌پزشکی سنگین مثل عصب‌کشی رو به سه‌ماهه دوم موکول کنین، مگر اینکه واقعا اورژانسی باشه.
  • سه‌ماهه دوم: این دوره، بهترین زمان واسه دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری هست. تو این مرحله بدنتون تثبیت شده و حالت تهوع‌ها کمتر شده. اگه لازم باشه کاری مثل پر کردن دندون یا حتی عصب‌کشی انجام بدین، این بهترین زمانه.
  • سه‌ماهه سوم: تو این دوره بهتره از دندان پزشکی پرهیز کنین، چون ممکنه موقع دراز کشیدن روی یونیت دندون‌پزشکی، احساس ناراحتی کنین.

مراقبت ‌های دندانی در بارداری

بعضی کارهای ساده می‌تونه کمک کنه تا نیاز به دندان ‌پزشکی رفتن تو دوران بارداری کمتر بشه:

  • مسواک زدن: حتما روزی دو بار با خمیردندون حاوی فلوراید مسواک بزنین.
  • استفاده از نخ دندان: نخ دندان رو هم فراموش نکنین تا از گیر کردن غذا بین دندونا جلوگیری بشه.
  • تغذیه سالم: مواد غذایی پر از قند رو کم کنین، چون باعث پوسیدگی دندون می‌شه. به جاش میوه و سبزیجات تازه بخورین که هم واسه بدن خوبه هم دندون‌ها.

چه زمانی باید حتما به دندان ‌پزشکی مراجعه کنین؟

اگه تو دوران بارداری به هر کدوم از این مشکلات برخورد کردین، بهتره بدون معطلی به دندان ‌پزشکی مراجعه کنین:

  • درد شدید دندون: این می‌تونه نشونه عفونت یا مشکل جدی باشه که نیاز به درمان داره.
  • خونریزی لثه: اگه موقع مسواک زدن یا حتی بدون هیچ دلیلی لثه‌هاتون خونریزی می‌کنه، ممکنه دچار التهاب لثه شده باشین.
  • تورم لثه: اگه با تورم لثه مواجه شدین، حتما به دندون پزشکی مراجعه کنین.

دندان پزشکی در بارداری

دندان ‌پزشک ‌ها چی می ‌گن؟

دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری یه موضوع مهمه که باید با دندان‌پزشکتون هم مطرح کنین. اونا معمولا با پزشک زنان مشورت می‌کنن تا مطمئن بشن دارویی که مورد استفاده قرار می‌گیره یا درمانی که انجام می‌شه، برای شما و بچه‌تون خطرناک نیست.

رادیوگرافی دندان در دوران بارداری

یکی از سوالاتی که همیشه پیش میاد اینه که آیا می‌شه تو دوران بارداری از رادیوگرافی دندون استفاده کرد؟ جواب بله است، ولی با احتیاط. اگه مورد ضروری باشه و دندان‌پزشک صلاح بدونه، می‌تونین رادیوگرافی انجام بدین، اما باید حتما از پیش‌بند سربی استفاده کنین تا از بچه‌تون محافظت بشه.

استفاده از داروهای بی‌حسی و آنتی‌بیوتیک

خیلی از خانم‌ها از این که تو دوران بارداری داروی بی‌حسی استفاده کنن، می‌ترسن. ولی باید بگم که اکثر داروهای بی‌حسی که دندان‌پزشک‌ها استفاده می‌کنن، واسه شما و بچه‌تون بی‌ضرره. البته اگه نیاز به آنتی‌بیوتیک باشه، دندان‌پزشک دارویی رو براتون تجویز می‌کنه که مناسب دوران بارداری باشه.

بارداری و دندان پزشکی

کلام آخر

دندان پزشکی رفتن در زمان بارداری اگه با رعایت نکات ایمنی و مشورت دندان‌پزشک انجام بشه، هیچ مشکلی نداره و حتی ضروری هم هست. پس اگه احساس می‌کنین نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک دارین، اصلا نترسین و همین الان وقت بگیرین. سلامت دندون‌ها و دهانتون تو این دوران به اندازه سلامت کل بدنتون مهمه.

در آخر، یادتون نره که همیشه بهترین کار، پیشگیریه. پس با رعایت بهداشت دهان و دندون‌ها و داشتن یه رژیم غذایی مناسب، می‌تونین از مشکلات دندان در دوران بارداری جلوگیری کنین.

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋