کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

تغییرات بدن در زنان پس از زایمان

تغییرات اندام زنان پس از زایمان

شرمساری از بدن پس از بارداری موضوعی فراگیر بین مادران به خصوص تازه مادران است، که بسیاری از آنها را از نظر روانی و فیزیکی تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نوع نگاه به بدن باعث ایجاد استرس و اضطراب بی‌مورد در زمانی می‌شود که مادر با چالش‌های دیگری نیز مواجه است.

این شرمساری می تواند شامل قضاوت مادر آینده برای وزن او قبل از باردار شدن باشد. وزنی که در دوران بارداری به دست می آورد؛ و وزنی که پس از بچه دار شدن از دست نمی دهد. برچسب زنی  درمورد وزن مادر مانند مواردی که گفته شد، به طور بالقوه یک تهدید بسیار واقعی برای سلامت مادر است.

زنان پس از بارداری

چگونه این واقعیت را بپذیریم؟

 قدم اول:‌

اینکه شما بپذیرید که بدنِ قبل از بارداری را نخواهید داشت یکی از اولین قدم هاست. بارداری و زایمان تغییرات چشم‌گیری در شکل بدن ایجاد می‌کند. این تغییرات شامل: تغییر وزن، ترک‌های پوستی‌، افتادگی پوست، تغییر شکل و اندازه‌ی سینه. بسیار مهم است که بدانیم این دگرگونی و تغییرات، جلوه‌های طبیعی و زیبای سفر مادری هستند.

قدم دوم:

شناخت تأثیر آسیب زننده‌ی شرمساری از بدن است. فرقی نمی‌کند این دیدگاه از جامعه یا اطرافیانتان به شما منتقل شده است یا دیدگاه خودتان نسبت به بدنتان. این مسئله تاثیر مخربی بر اعتماد و عزت نفس شما می‌گذارد.

به عنوان مادرانی که اولین زایمان خود را تجربه میکنیم، ممکن است متوجه شویم که هر ترک پوستی، هر مقدار اضافه وزن و هر نقضی( به اصطلاح نقص) را بررسی میکنیم، متوجه می‌شویم که سفر معجزه آسایی را که بدنمان طی کرده را فراموش می‌کنیم. از طرفی تطبیق دادن خود با اندام جدید فشاری را بر روی روان‌مان می‌افزاید و این باعث می‌شود که ارزش خود را نادیده بگیریم و از لذت مادر بودن دور شویم.

قرار گرفتن مداوم در معرض انتظارات و مقایسه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به احساس شرم، خود آگاهی و تصویر مخدوش شده از خود شود. این احساسات منفی ممکن است مانع پیوند با نوزاد شود، بر سلامت روان مادر تأثیر بگذارد و به افسردگی پس از زایمان دامن بزند.

درمورد اندام و تغییراتش با دیگران صحبت کن!

مادران می‌توانند به طور فعال با پذیرش تنوع و به چالش کشیدن هنجارهای اجتماعی، مثبت اندیشی را در مورد خود تقویت کنند. به طور مثال مادرانی که چندمین زایمان خود را تجربه می‌کنند، می‌توانند چه به صورت آنلاین و غیر حضوری در شبکه های اجتماعی، داستان‌های خود را با مادران جدید‌، درمیان بگذارند.

سعی کنید از محیط‌های آسیب زا دوری کنید!

شما باید اطراف خود را با مثبت اندیشی احاطه کنید و افراد حمایت کننده ای را به دور خود جمع کرده و این سفر شگفت انگیز( مادر شدن) را جشن بگیرید. همچنین در فعالیت‌هایی شرکت کنید که احساس خوبی در شما ایجاد می‌کند، مانند ورزش، مدیتیشن یا سرگرمی‌هایی که باعث افزایش عزت نفس می‌شود.

 

بعد از آمادگی ذهن، برای بدنمان چه کار کنیم؟

 

ورزش پس از زایمان

ورزش در دوران پس از زایمان مانند ورزش منظم در هر مرحله از زندگی فواید بسیاری دارد.

ورزش پس از زایمان میتواند سلامت جسم و روان شما را تقویت کند، به دلیل اینکه:

  • کمک به بازگرداندن قدرت عضلانی و سفت کردن بدن
  • کاهش خستگی، به این دلیل که ورزش منجر به افزایش سطح انرژی و تقویت حس سلامتی می‌شود.
  • تقویت سلامت قلبی عروقی
  • تقویت عضلات شکمی
  • تقویت روحیه، کاهش استرس و کمک به جلوگیری از افسردگی پس از زایمان
  • خواب آرام‌بخش
  • کمک به تسریع روند کاهش وزن، به ویژه زمانی‌که با دریافت کالری کم همراه باشد.

چه ورزش ‌هایی بکنیم؟

پس از زایمان توصیه به انجام 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط در هفته شده است. شما می‌توانید این 150 دقیقه در هفته را با یکی از برنامه‌های زیر پیش ببرید:

  • 5 روز در هفته و در هر روز 1 بار و در هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش کنید.
  • 5 روز در هفته و در هر روز 3 بار و در هر بار به مدت 10 دقیقه ورزش کنید.
کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋