کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

آیا سکسکه جنین در رحم خطرناک است؟

سکسکه جنین در رحم خطرناکه؟

سکسکه جنین در رحم

چرا اتفاق می‌افته؟ آیا یک امر طبیعیه؟ باید نگران این موضوع باشم؟ سکسکه جنین ممکنه در سه ماهه دوم یا سوم بارداری شروع بشه. اما اگه به طور ناگهانی تغییری احساس کردین یا برای مدت طولانی در بارداری بعدی این موضوع ادامه پیدا کرد، ممکنه بخوایید با پزشک متخصص تو این مورد مشورت کنید.

بارداری زمان تغییر دائمی هم برای شما و هم برای جنین در حال رشد شماست. همراه با تمام لگدها و ضربات وارده، ممکنه متوجه بشید که نوزادتون در داخل رحم سکسکه می‌کنه. آیا این موضوع طبیعیه؟ تو این مقاله اون چه که شما باید در مورد سکسکه نوزاد تو رحم بدونید و زمان تماس با پزشک آورده شده. البته ما یه مقاله هم قبلا با عنوان " آیا سکسکه نوزاد در رحم طبیعی است؟ " منتشر کردیم که مطالعه اون براتون مفید باشه.

چه اتفاقی برای کودک شما می‌افته؟

کودک شما قبل از اینکه به دنیا بیاد با نقاط عطف زیادی تو رحم مادر روبرو می‌شه. هر مرحله‌ای اون رو به زنده موندن تو دنیای واقعی نزدیک‌تر می‌کنه. احتمالاً تو هفته‌های 18 تا 20 بارداری از حرکات کودک‌تون آگاه خواهید شد. این حرکات اغلب با ضربات کوچک پروانه‌ای شروع می‌شه، یا ممکنه شبیه ترکیدن پاپ کورن تو شکم شما باشه. بعد از مدتی، به طور مرتب در طول روز لگد، غلت زدن و تکون خوردن کودک تو دل‌تون رو احساس می‌کنید. آیا تا به حال متوجه حرکات دیگه‌ای مثل انقباضات ریتمیک هم در داخل رحم‌تون شدید؟ این حرکات ممکنه بیشتر شبیه اسپاسم عضلانی باشه و یا ممکنه موضوع مورد بحث این مقاله یعنی سکسکه جنینی باشه.

چه زمانی باید منتظر سکسکه جنین در رحم باشیم؟

چه زمانی باید منتظر سکسکه جنین در رحم باشیم؟

ممکنه در سه ماهه دوم یا سوم بارداری متوجه سکسکه جنین در رحم بشید. خیلی از مادرا تو ماه ششم بارداری شروع به احساس این "حرکات تند" می‌کنن. اما مثل واکنش ها یا سایر حرکات جنین، در مورد سکسکه هم ممکنه هرکسی در زمان متفاوتی شروع به احساس این اتفاق بکنه. برخی از جنین‌ها چندین بار در روز دچار سکسکه می‌شن. برخی از مادرها هم وجود دارن که کلا در طول دوران بارداری متوجه این اتفاق برای جنین‌شون نمی‌شن. در حالت کلی می‌شه گفت علت سکسکه به خوبی درک نشده. این به این دلیله که علت این اتفاق تو کودکان و بزرگسالان هم نامشخصه چه برسه به جنین!

یه نظریه تو این مورد اینه که سکسکه جنین در رحم تو بلوغ ریه اون نقش داره. تو بیشتر موارد، این اتفاق یه رفلکس طبیعیه و بخشی از بارداری محسوب می‌شه. توجه به این نکته مهمه که سکسکه جنین به طور کلی یه نشونه خوب در نظر گرفته می‌شه. با این حال، بعد از هفته 32م، کمتر اتفاق میفته که هر روز سکسکه جنین رو تجربه کنید. اگه کودک شما بعد از این مرحله هر روز به سکسکه ادامه می‌ده، و این دوره‌ها بیش از 15 دقیقه طول می‌کشه، یا اگه کودک شما سه بار یا بیشتر در روز دچار سکسکه می‌شه، ممکنه بخواید تو این مورد با پزشک‌تون صحبت کنید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می‌تونید مقاله "علت سکسکه جنین در رحم مادر چیست؟ " ما رو مطالعه بکنید.

اتفاقی که میفته سکسکه است یا لگد زدن؟

جابجایی بهترین راه برای تعیین این موضوعه که آیا کودک شما سکسکه می‌کنه یا داره لگد می‌زنه. گاهی وقتا، اگه کودک شما تو موقعیت خاصی احساس ناراحتی کنه، یا اگه چیز گرم، سرد یا شیرینی بخورید که حواس اون رو تحریک می‌کنه، ممکنه حرکت کنه یا لگد بزنه. این حرکات رو می‌تونید تو قسمت‌های مختلف شکم‌تون (بالا و پایین یا پهلوها) احساس کنید. همچنین اگه موقعیت‌تون رو تغییر بدین ممکنه حرکات جنین متوقف بشه. اینها احتمالا فقط لگد هستن. اما اگر کاملاً ثابت نشستید و احساس می‌کنید تکون‌های ضربانی یا ریتمیک از ناحیه‌ای از شکمتون می‌آد، ممکنه این تکون‌ها همون سکسکه کودک باشن. بعد از مدتی، این حرکت براتون آشنا خواهد بود.

اتفاقی که میفته سکسکه است یا لگد زدن؟

آیا باید نگران سکسکه جنین در رحم باشم؟

سکسکه معمولا یه رفلکس طبیعیه. با این حال، پیشنهاد شده که اگه تو دوران بارداری‌تون این اتفاق به صورت مکرر و مداوم اتفاق میفته، با پزشک یا مامای خودتون تماس بگیرید. اگه بعد از 28 هفتگی دچار تغییر ناگهانی تو سکسکه جنین‌تون شدید (به عنوان مثال، اگه شدیدتر شد یا بیشتر از حد معمول طول کشید)، ممکنه بخواید برای آسودگی خاطر از سلامت جنین با پزشک‌تون تماس بگیرید. متخصص می‌تونه وضعیت شما و جنین رو بررسی کنه و بگه که آیا مشکلی وجود داره یا نه. این بررسی حتی اگه ضروری هم تلقی نشه اما می‌تونه از این بابت که همه چیز داره خوب پیش میره، خیال شما رو راحت بکنه.

اگه سوال شما در مورد سکسکه نوزاد بعد از تولد هست، می‌تونید مقاله " با سکسکه نوزادم چه کار کنم؟ " رو مطالعه کنید.

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋