کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

واکسن MMR چیست؟

واکسن MMR چیست؟

واکسن MMR

واکسن MMR چیه و چیکار می‌کنه؟ این واکسن از کودکان‌تون از سه بیماری خطرناک محافظت می‌کنه: سرخک، اوریون، و سرخجه. خب، اینو بدونین که اگه دنبال محافظت از آبله مرغان هم هستین، می‌تونین از واکسن MMRV استفاده کنین. این واکسن حتی در مقابل آبله مرغان هم می‌تونه کمک کنه! پس بیاین ادامه بدیم و بیشتر در مورد این واکسن بدونیم.
زمان تزریق واکسن MMR| نی نی سایت

زمان تزریق واکسن MMR

چه زمانی باید واکسن MMR رو بزنیم؟ این واکسن رو بهتره توی دورانی که بچه‌هامون تازه یک سال و چند ماهشون رو گذروندن تزریق بشه. یعنی توی 12 و 18 ماهگی کودکان‌مون.

همچنین، خانم‌هایی که تو سن باروری هستن و واکسن سرخجه رو تاحالا دریافت نکردن، حتما الان وقتشه که به دکتر مراجعه کنن و این واکسن رو بزنن.

پس یادتون نره، زمانی که وقتش رسید کودکان‌تون رو به دکتر ببرین و واکسن MMR رو براشون تهیه کنین. با این کار، می‌تونین بدون نگرانی، بچه‌هاتون رو از بیماری‌های خطرناک محافظت کنین.

موارد ممنوعه استفاده از واکسن MMR

  • یکی از موارد منع دریافت این واکسن، وجود حساسیت شدید به تخم‌مرغه. اگه کودکی تاریخچه حساسیت به تخم‌مرغ داره یا به این واکسن واکنش آلرژیک تهدیدکنندهای داشته، نباید این واکسن رو بزنه. البته مطالعات نشون دادن که حتی کودکان با حساسیت شدید به تخم‌مرغ می‌تونن این واکسن رو بدون ریسک دریافت کنن.
  • اگه کودکتون داروهایی مثل استروئید یا هر دارو دیگه‌ای که روی سیستم ایمنی بدن تأثیر داره رو می‌خوره، یا بیماری‌هایی مثل ایدز یا سرطان خون داره، حتما با دکترش مشورت کنین قبل از تزریق این واکسن.
  • اگه کودکتون به تازگی خون دریافت کرده یا مشکلات خونی داره، هم باید با دکتر مشورت کنین.
  • برای کودکانی که دچار بیماری شدیدی هستن هم توصیه میشه که تا وقتی که حالشون بهتر نشده منتظر بمونن و واکسن رو بعدا بزنن.
  • پس اگه این موارد رو در کودکتون یا خودتون می‌بینین، حتما با دکتر مشورت کنین و قبل از تزریق واکسن تصمیم درستی بگیرین.

عوارض واکسن MMR معمولاً شدید نیست و در اکثر موارد خفیف و موقت هستش. ولی برای اطمینان بیشتر، بیاین یه نگاه به این عوارض بندازیم:

  1. تب: حدود یکی از هر شش کودک پس از دریافت این واکسن تب می‌کنه. این تب معمولاً تب معمول کودکانه است و ممکنه تا چند روز ادامه داشته باشه.
  2. تورم غدد لنفاوی: در موارد نادر، کودک بعد از تزریق این واکسن دچار تورم در غدد گردن یا گونه‌ها می‌شه. این تورم معمولاً در مدت یک تا دو هفته پس از تزریق واکسن ظاهر میشه.
  3. تشنج: در موارد خیلی نادر، حداکثر یک کودک از هر ۳۰۰۰ کودکی که این واکسن را دریافت می‌کنن به دلیل تب بالا دچار تشنج می‌شه. تشنج‌های ناشی از تب عموما برای کودک بی‌خطر هستن.
  4. واکنش‌های آلرژیک شدید: این واکسن در موارد خیلی کمی می‌تونه واکنش‌های آلرژیک شدیدی ایجاد کنه، اما این اتفاق خیلی نادره.

همچنین باید به یادمون باشه که عوارض واکسن MMR به ندرت اتفاق میفته و بیشتر اوقات خیلی خفیف و موقت هستن. اگر شما یا کودکتان علائم نگران‌کننده‌ای پس از تزریق این واکسن تجربه کردین، به پزشک مراجعه کنین تا اوضاع رو چک کنه.
واکسن MMR چیست؟| نی نی سایت

نتیجه‌گیری

با واکسن MMR، می‌تونیم از سرخک، اوریون، سرخجه و حتی آبله مرغان دوری کنیم. این واکسن دوست خوبی برای سلامتی ماست و بهمون کمک می‌کنه تا از بیماری‌های ناراحت‌کننده و پرخطر دوری کنیم. عوارضش هم معمولاً خیلی خفیف و موقت هستن، پس نگرانی زیادی نداره. اگه می‌خوایم خودمون و جامعه‌مون رو از این بیماری‌ها حفظ کنیم، بهترین کار اینه که این واکسن رو به کودکان‌مون تزریق کنیم.

سوالات متداول

۱. آیا واکسن MMR ایمنه؟

بله، این واکسن ایمنه و عوارض جانبی نادری داره.

۲. آیا می‌شه دز اول و دوم واکسن MMR رو متفاوت انتخاب کرد؟

آره، برخی از والدین دز اول رو MMR و دز دوم رو MMRV انتخاب می‌کنن.

۳. آیا می‌شه واکسن MMR رو توی دوران بارداری تزریق کرد؟

نه، به زنانی که باردار هستن توصیه نمی‌شه. حداقل یک ماه قبل از باردار شدن باید تزریق بشه.

۴. آیا کودکانی که به تخم‌مرغ حساسیت دارن می‌تونن این واکسن رو تزریق کنن؟

بله، حتی کودکان با حساسیت شدید به تخم‌مرغ می‌توانند این واکسن را بدون مشکل دریافت کنن.

۵. آیا واکسن MMR در موارد اضطراری تزریق می‌شود؟

این واکسن به طور عمومی در موارد اضطراری تزریق نمی‌شه و باید در زمان مناسب توسط پزشک تزریق بشه.

 

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋