کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

زایمان طبیعی بهتره یا سزارین؟

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

بسیاری از مادران در طول بارداری به نوع زایمان بیشترین توجه را دارند. زایمان طبیعی یا سزارین؛ کدام بهتر است؟ این سؤال دغدغه تمام مادران باردار است. البته این نگرانی در اغلب خانم ها، حتی کسانی که باردار نشده اند هم وجود دارد که در آینده، برای مادر شدن چه راهی را انتخاب کنند.

اغلب خانم‌های باردار سردرگم می‌شوند که زایمان طبیعی برایشان بهتر است یا سزارین؟ هریک از آنها دارای مزایا و معایبی است که می‌تواند شرایط انتخاب را برای هر فرد متفاوت کند. مهم‌ترین نکته‌ای که جهت زایمان و در نهایت انتخابی مناسب باید در نظر گرفته شود، سلامت و ایمنی مادر و نوزاد است.

به منظور انتخاب هر یک از زایمان‌های نام‌ برده شده ابتدا می‌بایست به‌ خوبی با هریک از آنها آشنا باشید که بتوانید بسته به شرایط خود نوع مناسب را انتخاب کنید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کلیه جوانب زایمان سزارین و طبیعی آشنا کنیم که در نهایت خود و همراه با کمک متخصص زنان تصمیم‌گیرنده باشید که زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

 

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی ، به خروج جنین از واژن گفته می شود، به صورتی که وقتی انقباضات رحمی اتفاق می افتد، جنین از داخل رحم به سمت کانال واژینال حرکت کرده و در آخر از دهانه واژن خارج می شود. زایمان طبیعی، یک فرآیند فیزیولوژیک است که در هفته 36 تا 42 بارداری رخ می دهد.در صورت آگاهی مادر از روند طبیعی زایمان و مدیریت درست عامل زایمان، روند زایمان به‌ خوبی پیش می‌رود و یکی از لذت‌‌بخش‌ترین تجربیات مادر خواهد بود.

مزایای زایمان طبیعی

  • آغاز شیردهی راحت تر و زودتر
  • کاهش احتمال خطر لخته شدن خون در عروق مادر
  • فقدان خطر انسداد روده
  • کاهش احتمال بروز عفونت
  • خطر نارسایی قلبی در بیماران قلبی حین زایمان طبیعی، کمتر از زایمان سزارین است
  • تناسب اندام و کاهش وزن بعد از زایمان طبیعی: انجام فعالیت های روزانه و ورزش توسط مادرانی که زایمان طبیعی دارند در مدت زمان کمتری صورت می گیرد و به همین دلیل زودتر می توانند به تناسب اندام برسند. همچنین در عین حال می توانند به نوزادانشان شیر دهند که همین امر باعث سوختن 500 کالری در یک شبانه روز خواهد شد.
  • شادابی پس از زایمان طبیعی: مادرانی که زایمان طبیعی دارند، در همان روز و بدون احساس درد ناراحت کننده ای قادر هستند به فعالیت های روزانه خود و همچنین کودک متولد شده بپردازند.
  • فقدان محدودیت برای تعداد حاملگی
  • کاهش احتمال کمر درد ناشی از بی حرکتی بعد از جراحی
  • کاهش خطر هیسترکتومی: محل اتصال جفت به رحم در عمقی می باشد که به سختی خارج خواهد شد، بنابراین ممکن است خطر خونریزی سنگین وجود داشته باشد و گاهی نیز هیسترکتومی یا برداشتن رحم تنها راه نجات جان مادر است.

معایب زایمان طبیعی

  • احساس درد قبل از زایمان به مدت 7 تا 8 ساعت
  • خطر احتمال افتادگی لگنی
  • احتمال خطر محرومیت از اکسیژن در صورت فشار بند ناف برای کودک

زایمان سزارین

سزارین یک عمل جراحی بزرگ است که طی آن خطر خونریزی، عفونت، نیاز به تزریق خون و خطر ناشی از بیهوشی وجود دارد. از طرفی مدت زمان بستری مادر بعد از سزارین بیشتر است. افرادی که زایمان طبیعی دارند به دلیل درد کمتر، شیردهی موفق‌تری نیز دارند.

متأسفانه خانم های باردار بدون هیچ دلیلی و تنها به منظور رهایی از درد در زایمان طبیعی، به زایمان سزارین روی می آورند که باید بگوییم زایمان سزارین انتخابی توسط مادر عوارض زیادی را به همراه دارد.

البته زایمان سزارین، مزایا و معایبی دارد که به آن ها خواهیم پرداخت؛

معایب زایمان سزارین

  • خطر خون ریزی هنگام عمل
  • احتمال پارگی رحم در حین زایمان
  • بهبودی بعد از زایمان (باید بیان کرد که عمل سزارین یک جراحی بزرگ شکمی می باشد و بهبودی آن ساده و راحت نخواهد بود.)
  • افزایش خطر خونریزی در سزارین (خونریزی بعد از سزارین و عفونت محل جراحی و رحم، دو برابر بیشتر از زایمان طبیعی می باشد.)
  • عوارض ناشی از بیهوشی
  • خطر تشکیل لخته در عروق پاها و بدن
  • احتمال وقوع حمله ی قلبی
  • احساس درد بعد از زایمان به مدت چند روز یا چند هفته
  • خطر ابتلا به دیابت نوع اول، ابتلا به آسم و آلرژی بیشتر از نوزادانی است که به روش زایمان طبیعی به دنیا می آیند
  • سزارین های مکرر در یک فرد می تواند چسبندگی های داخل شکمی و دردهای مزمن و طولانی مدت ایجاد کند.

مزایای زایمان سزارین

  • اطلاع مادر از زمان و چگونگی زایمان
  • در صورتی که وزن نوزاد بالا باشد یا بارداری دو قلو باشد، بهترین روش زایمان خواهد بود
  • اگر به هر دلیلی شرایط مادر و جنین در خطر باشد و طبق تشخیص متخصص زنان امکان انجام زایمان طبیعی نباشد، باید سزارین انجام شود.

برخلاف تصور عموم افراد، سلامت مادر در سزارین بیشتر در معرض خطر قرار می گیرد، همچنین این باور غلط، که بچه های سزارینی باهوش ترند را برای همیشه فراموش کنید.

باورهای غلط در خصوص زایمان طبیعی

برخی ها بر این باورند که زایمان طبیعی باعث افتادگی رحم می شود، در مورد این امر باید بگوییم که چیزی که باعث افتادگی رحم می شود، بارداری های پی در پی و ضعیف بودن عضلات شکم می باشد که به دلیل بالا رفتن سن و یا ورزش نکردن به وجود آید.

یک اشتباه دیگر در مورد زایمان طبیعی این مورد است که فکر می کنند زایمان طبیعی باعث تغییر شکل اندام تناسلی خواهد شد. اینطور نیست! بافت رحم و اندام تناسلی زنان، دارای ویژگی انقباض و انبساط بالایی می باشد، اما ممکن است زایمان های پی در پی و با فاصله ی کمتر از دو سال، موجب فرسودگی این بافت شود.

متخصص زنان چه نوع زایمانی را پیشنهاد می‌دهند؟

یک از سوالات رایجی که خانم‌های باردار از متخصصین می‌پرسند این است که کدام نوع زایمان را پیشنهاد می‌دهند. به‌طور کلی نمی‌توان گفت که چه نوع زایمانی برای شما بهتر است؛ چراکه باید کلیه جوانب در خصوص مادر و نوزاد در نظر گرفته شود.

در صورتی که نوزاد و مادر در شرایط نرمال و ایده‌آلی باشند، پیشنهاد این است که زایمان به‌صورت طبیعی انجام گیرد. اما این موضوع به این معنی نیست که سزارین هیچ مزایایی برای مادر در بر نخواهد داشت.

این پیشنهاد صرفاً به دلیل کمتر بودن عارضه‌های پس از زایمان است. اما به‌طور کلی بهتر است ابتدا شرح حال فعلی شما توسط متخصص زنان در نظر گرفته شود و سپس نوع مناسب شما را پیشنهاد دهد.

به‌طور مثال مادرانی که در شرایط نرمال نبوده و دچار بیماری‌هایی مانند دیابت یا فشارخون بالا هستند، پیشنهاد می‌شود که زایمان خود را به‌صورت سزارین انجام دهند.

 

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

توصیه پزشکان

اغلب متخصصان زنان و زایمان معتقدند که زنان باردار به جز در مواردی که دلیل موجه پزشکی وجود ندارد از زایمان سزارین به جای زایمان طبیعی خودداری کنند. همچنین بر این باور هستند که زایمان سزارین های برنامه ریزی شده و درخواستی، برای زنانی که ۳۹ هفته از بارداری خود را کامل نکرده اند، مناسب نمی باشد.

دکتر آزاده رستگار با سالها تجربه موفق در زمینه جراحی های زنان و زایمان و همینطور جراحی های زیبایی زنان در سراسر تهران و همینطور در شهر قدس در خدمت مراجعین محترم می باشند.

همچنین برخی از خدمات درمانی و زیبایی دیگر که توسط دکتر آزاده رستگار ارائه می شود شامل مراقبت های دوران بارداری ، انجام جراحی های زیبایی بانوان مانند لابیاپلاستی، تنگ کردن واژن ، سفید کردن واژن، درمان نازایی، درمان اختلالات قاعدگی، مراقبت های دوران یائسگی، درمان بیماری های عفونی زنان می باشد.

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد معایب و مزایای هر دو زایمان طبیعی و سزارین صحبت کردیم، اکنون با توجه به مزایای بیشتر زایمان طبیعی، توصیه می کنیم یک فرهنگ سازی مناسب جهت تشویق به انجام زایمان طبیعی برای مادران باردار صورت گیرد. یک زایمان طبیعی راحت و بدون خطر با مراقبت های دائم از مادران به وسیله ی پزشک متخصص زنان و زایمان امکان پذیر خواهد بود. بنا بر تشخیص متخصص زنان و شرایط مادر باید تعیین نوع زایمان اینکه طبیعی بهتر است یا سزارین انجام می شود.
درهر صورت با انتخاب هرنوع زایمانی براساس شرایط مادر انتخاب پزشک متخصص زنان و زایمان باتجربه و مهارت او در عمل زایمان بسیار نکته مهمی می باشد.

 

 

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋