کودک

کودک

دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

چند ماه به آزمایش نیاز داریم؟

چند ماه یک بار لازم است آزمایش بدهیم؟


چند ماه یک بار لازم است آزمایش بدهیم؟

سؤالی که امکان دارد برای هر کسی پیش آید این است ‌که هر چند وقت یکبار باید آزمایش دهیم؟ انجام چکاب دوره‌ای و مرتب تقریباً هر سال ۲ بار برای هر فرد، با ملاحظه به وضعیت فیزیکی و سلامتی‌اش الزامی است. ولی برای افرادی که دارای پیشینه بیماری خاصی هستند با توجه به نوع بیماریشان بایستی با توجه به نظر پزشک در زمان‌های کوتاه‌تری چکاب لازم را انجام دهند. با ما تا پایان این مبحث همراه باشید.

افراد نیازمند آزمایش و چکاب کامل

اکنون لازم است به این نتیجه برسید که چه کسانی بایستی آزمایش بدهند و مسلماً هر چند وقت یک بار لازم است تا این تست تکرار شود. از لحاظ پزشکی اینکه چه کسانی بایستی تست و چکاب کامل بدهند و این تست چند وقت یک بار بایستی انجام شود به پیشینه خانوادگی اشخاص، سن و حتی محیطی که در آن زندگی می‌کنند بستگی دارد. در نتیجه مجدد بایستی این مسئله حائز اهمیت را یادآور شویم که تنها فردی که صلاحیت دادن نظر در این خصوص را دارد پزشک معالج شما می‌باشد. در این صورت پزشک معالج با توجه به سن و داشتن یا نداشتن بیماری خاص هر چند وقت یکبار برای شما چکاب می‌نویسد.

چرا باید برای دادن آزمایش ناشتا بود؟

برای برخی آزمایش خون‌ها همچون قند خون، تری گلیسیرید، کلسترول و... ناشتا بودن ضروری است. چراکه با خوردن غذا امکان دارد تغییراتی در جواب آزمایش ایجاد شود.

چه زمانی از روز بهتر است آزمایش دهید؟

چه موقع از روز بهتر است آزمایش داد جواب به این پرسش معمولاً به نوع چکاب درخواستی بستگی دارد. به عنوان مثال همان‌طور که بیان شد قند خون بایستی صبح و به صورت ناشتا انجام گیرد. برخی از آزمایشات چون کورتیزول هم با توجه به تقاضای پزشک معالج امکان دارد ۸ صبح یا ۴ بعدازظهر انجام گیرد. ولی برخی افراد که دارای سابقه بیماری خاصی هستند یا از لحاظ پیشینه خانوادگی مستعد یک عارضه خاصی هستند با توجه به نوع بیماری و امکان ابتلا بایستی با نظر پزشک در زمان‌های کوتاه‌تری تست‌های ضروری را انجام دهند.

جواب تست چقدر زمان می‌برد؟

چه زمانی از روز بهتر است آزمایش دهید؟

زمان اخذ نتایج معمولاً به نوع آزمایش بستگی دارد که امکان دارد از چند دقیقه تا چند هفته به طول بیانجامد. از جمله شایع ترین آزمایشات که به شیوه روتین صورت می‌گیرد می‌توان وارسی چربی خون، CBC، تست‌های مربوط به کارکرد تیروئید، تشخیص بارداری و انجام تست‌های وابسته به عارضه‌های مقاربتی و اقسام سرطان را نام برد. در مجموع می‌توان بیان کرد که زمان لازم جهت انجام خون‌گیری تقریباً کمتر از ۵ دقیقه می‌باشد.

مزایای تست کامل، دوره‌ای و منظم

متخصصان آزمایش دوره‌ای و مرتب را پیشنهاد می‌کنند. معاینات مرتب می‌تواند از جوانب متنوعی برای تندرستی شما سودمند باشند. بعضی از این مزایای عمده به شرح زیر می‌باشند:

همان‌گونه که بیان شد یکی از مزایای آزمایش دوره‌ای و منظم این است که می‌توان به تشخیص فوری بیماری‌ها و در نهایت درمان راحت و سریع‌تر دست پیدا کرد. حتی در خیلی از موارد تشخیص به هنگام عارضه سبب می‌شود تا بتوان از پیشروی بیماری پیشگیری کرد. بسیاری از عارضه‌ها چنانچه به مرحله پایانی برسند امکان دارد دیگر درمان نشوند.

کنترل مرتب مشکلات بهداشتی کنونی که ریسک بدتر شدن نشانه‌ها یا عارضه‌های حاد را کاهش می‌دهد.

معالجه به هنگام بیماری که امکان رسیدن به نتیجه دلخواه را افزایش می‌دهد.

با ملاحظه به موارد بیان شده می‌توان درک کرد که آزمایش مرتب و دوره‌ای مزایای بسیاری دارد. افزون براین به علت آلودگی‌های بسیاری که در محیط زندگی وجود دارند بدن در برابر اقسام بیماری‌ها قرار می‌گیرد. در این صورت نمی‌توان به مدت زیادی از بدن خود انتظار تندرستی کامل داشته باشید. اکنون چنانچه بتوانید با ارزیابی و چکاب منظم بدن خود را کنترل کنید خیلی زودتر می‌توانید از خود در برابر بیماری‌ها محافظت نمایید.

از دیگر مزایای آزمایش دوره‌ای و منظم به‌روزرسانی واکسیناسیون و چکاب غربالگری می‌باشد.

فراگیری شیوه‌های نوین جهت داشتن یک زندگی سالم، طولانی‌تر و...

برقراری و ایجاد یک رابطه صادقانه با پزشک معالج خود از دیگر مزایای چکاب منظم و دوره‌ای می‌باشد.

 

منبع
mayoclinic.org

کودک
کودک دنیای زیبای کودک و خانواده، آموزش و سرگرمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋