khabar new

khabar new

زنگ خطر بحران دارو خیلی زود به صدا درآمد

هنوز بسیاری از مردم در تب و تاب سال جدید هستند اما زنگ قرمز بحران کمبود دارو به صدا درآمده تا مسئولان فکری به حال آن کنند.

آنچه در بودجه 1402 تحت عنوان یارانه دارو و البته تجهیزات پزشکی در نظر گرفته شده 69 هزار میلیارد تومان است. تعداد پیشنهادی دولت و نمایندگان مجلس بدون تردید آن را پذیرفتند. اما در همان روزهایی که بودجه در شورای اسلامی مطرح می شد، بسیاری از دست اندرکاران صنعت دارو و حوزه سلامت نسبت به عواقب کمبود بودجه دارو هشدار دادند و گفتند با مشکل مواجه خواهیم شد.

حالا حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، خیلی زود زنگ خطر بحران کمبود دارو را به صدا درآورد تا مسئولان وزارت بهداشت از این پس فکری به حال خود کنند.

وی با انتقاد از کمبود منابع مالی در حوزه سلامت و بی توجهی سازمان برنامه و بودجه به این امر گفت: اختصاص 69 هزار میلیارد تومان یارانه دارو با توجه به طرح دارو و افزایش هزینه و قیمت دارو و خارجی مسائل مبادله ای قطعی جوابگو نخواهد بود و شاید با این منابع بتوان برخی از نیازهای 4 یا 5 ماهه اول سال را تامین کرد اما برای 12 ماه اصلا جوابگو نخواهد بود در حالی که هنوز مشخص نیست بسیاری از تجهیزات پزشکی و منابع آن با چه ارزی وارد می شود. از چه مسیری باید تهیه شود؟

 

وی با بیان اینکه سقف بودجه در نظر گرفته شده برای اجرای طرح دارو با نیازها همخوانی ندارد، تصریح کرد: اگر به این شکل پیش برویم در اجرای طرح دارو با مشکل مواجه می شویم و با شکست مواجه می شویم.

شهریاری با بیان اینکه وضعیت دارو یکی از دغدغه های اصلی مردم است، ادامه داد: در صورت عدم انجام اقدامات لازم به دلیل نبود ارز ترجیحی و افزایش قیمت ها با کمبود یا کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه خواهیم شد. قیمت ارز

وی یادآور شد: بارها نسبت به این موضوع هشدار دادیم اما به نظر می رسد مسئولان سازمان برنامه و بودجه به این هشدارها توجهی ندارند و هر چقدر هم تاکید کردیم 69 هزار میلیارد تومان جوابگو نیست اما متاسفانه قانع نشده اند و این بی توجهی ها خلاف سیاست های نظام و اظهارات رئیس جمهور برای کاهش هزینه ها و مشکلات مردم در سال 1402 است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: متاسفانه در عمل نه تنها کاهش هزینه ای نخواهیم داشت، بلکه پرداختی از جیب مردم امسال بیشتر از سال گذشته افزایش می یابد.

البته این فقط رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نبود که هشدار داد. بلکه بسیاری از دست اندرکاران صنعت داروسازی کشور در ماه های پایانی سال 1401 مدام نسبت به بحران در صنعت دارو هشدار می دادند. به طوری که محمد عبدوزاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی انسانی ایران در پایان سال گذشته در جلسه کمیسیون غذا و داروی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: دارو از ماه می 1402 گران تر شد.

 

به گفته عبدوزاده، قیمت یک ماده جانبی مصرف داخل از 700 هزار تومان به یک میلیون و 350 میلیون تومان افزایش یافته است.

این در حالی است که سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در پیام نوروزی خود وعده داده است که در سال 1402 شاهد افزایش چشمگیر تولید دارو خواهیم بود. اما وی اشاره ای نکرد که قیمت دارو با توجه به نرخ تورم و بی ثباتی بازار ارز چگونه خواهد بود.

آیا باید منتظر قیمت و کمبود دارو باشیم یا سازمان غذا و دارو برنامه ای برای آرام سازی بازار داروی کشور دارد؟

به هر حال زنگ خطر بحران کمبود دارو در کشور خیلی زود به صدا درآمد تا مسئولان از امروز به فکر تامین داروهای مورد نیاز مردم و بیماران باشند.

khabar new
khabar new

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋