بنفش یکی از رنگهای پرطرفدار دنیاست، اما آیا میدانید که این رنگ نماد چیست؟ آیا تابهحال به کاربردهای این رنگ چشمنواز در دکوراسیون یا مد فکر کردهاید؟ از معانی این رنگ در طول تاریخ خبر دارید؟ در این مقاله، هرآنچه را باید از روانشناسی رنگ بنفش و کاربردهای آن بدانید توضیح میدهیم. پس تا پایان مقاله با ما همراه شوید.
این رنگ ۴ ویژگی را تداعی میکند:
بنفش همیشه با تخیل و معنویت ارتباط دارد. این رنگ تخیل شما را تحریک میکند و ایدههای عالی به ذهنتان القا میکند. رنگ بنفش دروننگرانه است و شما را به عمیقترین افکارتان میرساند، اما آیا روانشناسی رنگ بنفش با برخی از طیفهای آن بهویژه بنفش روشن تفاوت دارد؟
تفاوت رنگ بنفش روشن و بنفش در این است که اولی در طیف رنگهای روشن یا رنگینکمانی قرار میگیرد و دومی فقط ترکیبی از رنگهای قرمز و آبی است. رنگ بنفش بیشترین ارتعاش را در طیف مرئی نور دارد. اگرچه رنگ بنفش روشن بهاندازه بنفش تیره نیست، جوهره مشابهی دارند. نام این دو رنگ متفاوت است، اما معنی آنها تفاوتی ندارد. هر دو انرژی و قدرت رنگ قرمز و بینقصی رنگ آبی را دارند. بنابراین رنگهای بنفش و بنفش روشن هر دو نشانه یکپارچگی جسم و روح و ایجاد تعادل میان انرژیهای فیزیکی و معنوی ما هستند.
رنگ بنفش و بنفش روشن به کسانی که به دنبال معنا در زندگی و تکامل معنوی هستند، کمک میکنند. این رنگها آگاهی ما را گسترش میدهند. به همین دلیل است که فیلسوفان جهان اغلب جذب این رنگها میشوند. رنگ بنفش از هر طیفی نشاندهنده آینده، تخیل و رؤیاست و به ما آرامش میبخشد.
بنفش نماد سلطنت و ثروت است. همین امر سبب شده بود تا در دوران باستان، لوازم و لباسهایی با این رنگ بسیار کمیاب و گران باشند. از آنجایی که در طبیعت، رنگ بنفش رنگی غیرمعمول محسوب میشود، تولید آن کار دشواری بود و هزینه بسیاری در پی داشت. بنابراین فقط اشراف میتوانستند از این رنگ استفاده کنند. تلازم این رنگ با ولخرجی و اشرافیگری تا به امروز نیز ادامه دارد.
در طول تاریخ، رنگ بنفش بهمعنای ثروت و سلطنت بوده است چون اغلب اوقات ثروتمندان تنها افرادی بودند که میتوانستند لباس و لوازم خانگی به این رنگ بخرند.
حدود سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد، شهر صور در امتداد سواحل فنیقیه باستان، با خردکردن لاک نوعی حلزون دریایی کوچک تولید رنگ بنفش را شروع کرد. رنگ بنفش ارغوانی اهالی صور چنان مشهور بود که حتی در «ایلیاد و اودیسه» هومر نیز به آن اشاره شده است. اسکندر مقدونی و فراعنه مصر هم لباسهایی به رنگ بنفش ارغوانی میپوشیدند.
البته ارتباط رنگ بنفش با سلطنت به دوران باستان محدود نمیشود. این رنگ در مراسم تاجگذاری ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۳ نیز به کار رفت. در این مراسم، ملکه انگلیس در راه بازگشت به کاخ باکینگهام ردایی به رنگ بنفش پوشیده بود.
بنفش از گذشته تاکنون نشاندهنده خرد و معنویت نیز بوده است. ماهیت نادر و اسرارآمیز این رنگ باعث میشود که همه آن را با امور ناشناخته، ماوراءالطبیعه و آسمانی مرتبط بدانند.
بنفش رنگی شاد، عجیبوغریب و سرزنده است. این رنگ به شما کمک میکند از واقعیت فاصله بگیرید و غرق در تصاویر جادویی شوید. رنگ بنفش اغلب نشاندهنده استقلال است، چون رنگ اصلی محسوب نمیشود. همچنین این رنگ نشانهای از ادغام امور روزمره با نوآوری است.
رنگ بنفش در کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا بهمعنای شجاعت به کار میرود. در این کشور، کسب «مدال قلب بنفش» یکی از بالاترین افتخارات برای شجاعت در دوران خدمت سربازی به شمار میرود. این جایزه که در ابتدا «نشان شایستگی نظامی» نام داشت، در سال ۱۷۸۲ توسط جورج واشنگتن خلق شد تا به سربازان برای اقدامات ستودنی آنها اهدا شود.
از آنجایی که بنفش رنگی میان قرمز و آبی است، میتوان آن را رنگی ناپایدار و غیرسنتی دانست. مفاهیم سلطنت و تشریفات که این رنگ تداعی میکنند، ممکن است برای طرفداران دموکراسی آزاردهنده باشد. این رنگ ممکن است غرور و خودپسندی را تداعی کند. بهکاربردن رنگ بنفش در محافل حرفهای ممکن است کمی زننده و ناراحتکننده باشد.
زمانی که از معنای رنگها صحبت میشود، شناخت نقش عوامل بیولوژیکی در درک آن اهمیت مییابد. عوامل متعددی مانند بینایی، نور و تفسیر ما از رنگ بنفش بر نحوه درک ما از این رنگ اثر میگذارند.
عوامل دیگری نیز ممکن است در درک ما از رنگ بنفش نقش داشته باشند. سایههای این رنگ و روشن یا تیره بودن آن از جمله این عواملاند. تمام این عوامل بر میزان انرژیای که از رنگ بنفش میگیریم و نحوه درک ذهنی ما از این رنگ تأثیر دارند.
چاکراها مراکز انرژی در بدن انسان هستند و به تنظیم تمام فرایندهای بدن کمک میکنند. هر چاکرا فعالیتهای خاصی را کنترل میکند و با رنگ خاص خودش نشان داده میشود. بنفش رنگ چاکرای تاج یا همان «ساهاسرارا» است. این چاکرا بالای سر قرار دارد.
چاکرای تاج با سیستم عصبی و مغز انسان ارتباط دارد و نمایانگر تفکر ناب است. این چاکرا ما را به آگاهی نامتناهی متصل میکند. بازکردن چاکرای تاج به درک عمیق معنوی کمک میکند. سنگهای قیمتی که به بازکردن این چاکرا کمک میکنند الماس و کوارتز شفاف هستند. رنگ بنفش بدن ما را آرام و تحریک میکند و به ما امکان دروننگری و تمرکز بیشتر میدهد.
رنگ بنفش اغلب زمانی استفاده میشود که میخواهیم تجمل را نشان بدهیم. رنگ بنفش تیره بیش از همه این مفهوم را منتقل میکند. حالوهوای اسرارآمیز این رنگ باعث شده است تا در طرحهای فانتزی کاربرد بیشتری داشته باشد.
کلود مونه، نقاش امپرسیونیست فرانسوی، یکی از مشهورترین هنرمندانی بود که در طرحهای خود از رنگ بنفش بسیار استفاده میکرد. با تماشای مجموعه نقاشیهای او از کلیسای جامع روئن فرانسه این نکته را بهخوبی متوجه میشوید.
ماتیس، آندره دیرین و روتکو نیز همگی طرفدار رنگ بنفش بودند. این رنگ به برانگیختن خلاقیت شهرت دارد. طیفهای روشنتر بنفش احساسات آرامتر و آرامش بیشتری ایجاد میکنند و هنرمندانی که میخواهند طرحهای الهامبخش خلق کنند، سراغ آن میروند.
همه ما به رنگهای متفاوت واکنشهای مختلفی داریم. بااینحال، آگاهی به روانشناسی رنگها در تبلیغات به ما کمک میکند تا با انتخاب رنگ مناسب واکنش احساسی مدنظر خود را در مخاطب برانگیزیم.
رنگ بنفش به شما کمک میکند تا در تبلیغات خود جلوههای دراماتیک ایجاد کنید. این رنگ نماد تجمل، سلطنت، ثروت، جاهطلبی و وفاداری است. علاوهبر این، جسم و روح را به یکدیگر پیوند میزند و میتواند تفکر و خلاقیت مخاطب را برانگیزد. رنگ بنفش جادو و رمزوراز را تداعی میکند اما استفاده از طیفهای آن در طراحی پوسترهای تبلیغاتی باید بادقت انجام شود، چون ممکن است طرح شما را دمدستی جلوه دهد.
رنگ بنفش اغلب در کسبوکارهای زنانه به کار میرود. همچنین برخی از شرکتهای فناوری مانند موتور جستوجوی یاهو نیز از آن استفاده میکنند. ارتباط رنگ بنفش با ثروت سبب شده است تا شرکتهای مالی به طرفداران پروپاقرص این رنگ تبدیل شوند. در برندهای تجملاتی و گرانقیمت نیز گاهی به همین دلیل رنگ بنفش را انتخاب میکنند.
آیا میخواهید رنگ بنفش بیشتری وارد زندگی خود کنید و این رنگ را در دکوراسیون داخلی منزل خود به کار ببرید؟ در این صورت، باید بهترین فضاها را انتخاب کنید. این رنگ برای اتاقهایی که فضای آرامتری میطلبند، مناسبتر است. در علم روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب یکی از بهترین گزینههاست. این رنگ به شما کمک میکند تا به عالم رؤیا سفر کنید . بنابراین اگر به دنبال کشف رؤیاها و حتی پاکسازی ذهن خود هستید، بهتر است که برای دکوراسیون اتاقها سراغ رنگ بنفش بروید.
با اینکه رنگ بنفش در طول تاریخ نشانهای از سلطنت و ثروت بوده است، امروزه بیشتر رنگی زنانه شناخته میشود. این رنگ در سال ۲۰۱۸ بهعنوان رنگ سال انتخاب شد و موردتوجه قرار گرفت. در این سال دنیای مد به طیفهای رنگی بنفش علاقه نشان داد و بسیاری از طراحان در مجموعه پاییزه و زمستانه خود از این رنگ استفاده کردند.
هر کسی به رنگ بنفش واکنش متفاوتی دارد، اما بسیاری از مردم بنفش را رنگی سلطنتی و در عین حال مرموز میدانند. آگاهی به روانشناسی رنگ بنفش به شما کمک میکند تا از آن به بهترین شکل استفاده کنید.
شما هم جزو طرفداران رنگ بنفش هستید یا به آن علاقهای ندارید؟ بهنظر شما این رنگ چه کاربردهای دیگری دارد؟
پاسخ ها