کارمنتو | karmento.ir

کارمنتو | karmento.ir

کارمنتو، اولین پلتفرم تخصصی مشاوره کسب و کار است و در 11 حوزه مختلف کسب و کار خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پروژه ارائه می‌کند. (ارائه خدمات به بیش از 25 هزار کاربر، با همراهی بیش از 350 مشاور)

چه مراحلی برای فسخ کردن قرارداد ملک باید طی شود؟

حتی تا لحظه آخر که یک قرارداد اجاره‌ نامه و یا مبایعه نامه نوشته و امضا شود نیز نمی‌توان به طور قطع اطمینان داشت که این قرارداد و یا معامله سرانجام خواهد داشت. دلایل و امکانات مختلفی می‌تواند موجب شود تا یک قرارداد خرید، فروش و یا رهن و اجاره حتی با وجود تمامی صحبت‌های اولیه از سوی کارمندان و یا مسئولین یک بنگاه معاملات املاک اما باز هم به سرانجام نرسد. 
احتمالا می‌دانید که حتی ممکن است پس از گذشت یک مدت زمان مشخص یا نامشخص یکی از طرفین تصمیم بگیرد که قرارداد را فسخ کند. در واقع می‌توان گفت که این نوع رخ دادن این نوع اتفاقات اصلا دور از انتظار نیست و به این دلیل که ممکن است اتفاق افتادن آن برای هر یک از طرفین قرارداد آسیب زننده و ضرر داشته باشد، برای انجام آن قوانین ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.
البته لازم به ذکر است که نوشتن این نوع قراردادها و یا حتی مطالعه و بررسی آن‌ها نیازمند رعایت نکات بسیار مهمی است و به همین دلیل نیز می‌توانید از مشاوره حقوقی املاک تلفنی برای پیشروی درست کمک بگیرید تا بتوانید با اطمینان این کار را به اتمام برسانید. در ادامه مقاله قصد داریم قرارداد ملک و نحوه فسخ آن را برای شما توضیح دهیم، پس اگر شما نیز در این زمینه سوالات متعددی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

 
فسخ قرارداد ملک چیست و چه قوانینی دارد؟

 
در ابتدا لازم است بدانید که کلمه فسخ در لغت به معنی نقض، زایل گرداندن و یا تباه کردن است. اما به صورت عمومی این کلمه به معنای منحل کردن ارادی یک قرارداد است. این منحل کردن ارادی یک قرارداد ملک و یا فسخ قرارداد ملک به صورت ارادی ممکن است توسط یکی از هر دو طرف معامله، هر دو طرف و یا حتی یک شخص ثالث انجام شود که در هر صورت برای فسخ کردن این نوع قرارداد لازم است یک سری شرایط و یا قوانین رعایت شوند. 
از جمله نکاتی که باید به آن دقت کرد می‌توان به این امر اشاره کرد که در هر نوع قراردادی از جمله قراردادهای ملکی مانند خرید و یا اجاره، یک بند وجود دارد که در آن به هر دو طرف معامله اجازه می‌دهد تا در یک مدت زمان مشخص و البته با ارائه دادن دلایل لازم، قراردادی که امضا شده را بر اساس قوانین فسخ قرارداد ملک منحل کنند. 
در بسیاری از مواقع ممکن است برای شما نیز پیش آید که بدون خواندن اصل قرارداد و با اطمینان و اعتماد کامل به طرف مقابل خود اقدام به خرید یک ملک می‌کنید اما ممکن است تنظیم کننده سند بر اساس دلایل مختلف بندی خاص را اضافه کرده باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد. این بند در واقع جمله "اسقاط کافه خیارات" است.
 ذکر این نکته بسیار ضروری است که در صورت نداشتن اطلاعات لازم و کافی در مورد فسخ این نوع قراردادها باید حتما برای مشاوره ملکی حقوقی به یک فرد ماهر در این زمینه مراجعه کنید. به طور کلی از جمله قوانین فسخ این نوع قراردادها می‌توان به این امر اشاره کرد که هر کدام از دو طرف معامله با توجه به مدت زمان درج شده در قرارداد و بنا به یک دلیل خاص می‌توانند اقدام به فسخ آن کنند. 


شرایط فسخ قرارداد ملک چیست؟ 


احتمالا اکنون برای شما این سوال پیش آمده باشد که شرایط فسخ قرارداد ملک چیست؟ به طور کلی برای منحل کردن یک قرارداد ملکی لازم است سه شرط و یا شرایطی ایجاد شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم: 
•    شخصی که قصد دارد قرارداد را فسخ کند، برای انجام این کار اراده و اقدام کند. 
•    شخصی که تمایل دارد اقدام به فسخ قرارداد ملک کند باید با رضایت کامل و بدون هیچ گونه اکراه این کار را انجام دهد. به عبارتی بهتر اگر فسخ کننده قرارداد متوجه شود که فرد تمایل کاملی به فسخ کردن قرارداد ندارد حتی با وجود اینکه قرارداد فسخ شود نیز این فسخ اثر قانونی نخواهد داشت. 
•    در نهایت نکته و یکی از شرایط لازم برای فسخ کردن قرارداد می‌توان به این امر اشاره کرد که فسخ قرارداد باید حتما توسط کسی انجام شود که مهارت و تجربه مورد نیاز را داشته باشد. برای این منظور می‌توانید از مشاوره آنلاین وکیل ملکی کمک گرفته تا این کارها به صورت درست و اصولی پیش رفته و به هیچ نوع مشکلات برخورد نکنید. 
•    از دیگر نکات مهم در مورد شرایط فسخ قرارداد ملک باید به این امر اشاره کرد که به هیچ عنوان یک قرارداد را نمی‌توانید به صورت یک طرفه فسخ کنید. به عبارتی تنها در صورتی که در قولنامه ذکر شده باشد که حق فسخ یک طرفه قرارداد برای شما وجود دارد می‌توانید این کار را انجام دهید. این دقیقا همانند قانون فسخ قولنامه در برخی قراردادهای اجاره‌ی املاک است.

 
برای فسخ قرارداد ملک چه اقداماتی باید انجام شود؟ 


برای فسخ قرارداد ملک باید یک سری اقدامات مهم و لازم انجام شود‌ که البته برای انجام دادن اصولی و راحت آن‌ها باید حتما از مشاوره حقوقی ملک به صورت تلفنی و یا آنلاین کمک بگیرید. در ابتدا لازم است بدانید که خریدار تنها زمانی می‌تواند اقدام به فسخ قرارداد کند که ملک ایرادی داشته باشد و فروشنده این مورد را از قبل اطلاع نداده باشد. 
همچنین در صورتی که فروشنده در طی یک زمان مشخص شده در قرارداد برای واگذار کردن ملک هیچ اقدامی انجام ندهد، خریدار این امکان را دارد تا اقدام به فسخ قرارداد کند. همچنین اگر پس از خرید و انعقاد قرارداد مشخص شود که یک بخش از ملک به یک شخص دیگری متعلق است و فروشنده نتواند شخص مقابل را قانع کند، خریدار می‌تواند اقدام به فسخ قرارداد نماید. 
در واقع پیش از اینکه یک شخص اقدام  به فسخ قرارداد نماید باید در ابتدا اطمینان داشته باشد که شرایط فسخ قرارداد وجود دارد. پس از آن باید پیش از یک الی دوماه اقدام برای فسخ این موضوع را به طرف مقابل خود اطلاع دهد. البته این امر به پرداخت کردن خسارت مربوط نیست و در هر صورت باید مبلغ فسخ قرارداد را نیز آماده کند.

 
جمع بندی 


این روزها بسیاری از مشکلات ایجاد شده بین دو طرف فروشنده و خریدار مربوط به نداشتن دقت کافی در زمان امضای قرارداد است. در واقع برای داشتن یک معامله بدون ضرر باید هر دو طرف از قرارداد خود اطمینان داشته و تمامی ابهامات خود در مورد قرارداد را نیز رفع کنند. در این مقاله یک موضوع مهم که فسخ قرارداد است را برای شما بررسی کردیم تا بتوانید در صورت لزوم با اطلاعات کافی اقدام لازم را انجام دهید. البته به دلیل وجود قوانین و شرایط متعدد توصیه می‌شود حتما از یک مشاوره حقوقی کمک بگیرید. 

کارمنتو | karmento.ir
کارمنتو | karmento.ir کارمنتو، اولین پلتفرم تخصصی مشاوره کسب و کار است و در 11 حوزه مختلف کسب و کار خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پروژه ارائه می‌کند. (ارائه خدمات به بیش از 25 هزار کاربر، با همراهی بیش از 350 مشاور)

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋