کارمنتو | karmento.ir

کارمنتو | karmento.ir

کارمنتو، اولین پلتفرم تخصصی مشاوره کسب و کار است و در 11 حوزه مختلف کسب و کار خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پروژه ارائه می‌کند. (ارائه خدمات به بیش از 25 هزار کاربر، با همراهی بیش از 350 مشاور)

آیا می توان پیش از موعد، بازنشسته شد؟

 

همه ما از گذشته تا الان شنیده‌ایم که آقایان در سن 60 سالگی و خانم‌ها در سن 55 سالگی بازنشسته می‌شوند؛ اما آیا می‌دانستید که برای برخی از افراد، امکان بازنشستگی پیش از موعد هم وجود دارد؟

شاید با شنیدن این موضوع، بسیاری از افراد خوشحال شوند و زودتر به سراغ بازنشستگی قبل از موعد بروند؛ اما باید بدانید که بازنشستگی پیش از موعد، نیازمند شرایط و قوانین خاصی است و تنها برای برخی از افراد اجرا می‌شود. 
بنابراین اگر می‌خواهید از واجد شرایط بودن خود مطمئن شوید، در ادامه این مطلب از کارمنتو همراه ما باشید؛ جرا که تمامی قوانین و شرایط مربوط به بازنشستگی پیش از موعد را ارائه می‌دهیم.

بازنشستگی پیش از موعد چیست؟

همه کارگران و کارمندان در بخش‌های خصوص و دولتی، پس از انجام دوره کاری خاصی، نیاز به استراحت و تفریح پیدا می‌کنند. بر همین اساس، قانون کار بازنشستگی برای آن‌ها در نظر گرفته است. در حالت کلی، بازنشستگی جزو قوانین سراسری برای تمامی کارمندان و کارگران است. بنابراین همه افراد در زمان خود، به بازنشستگی می‌رسند.
بر طبق قانون، تمامی کارمندان بر اساس سن و سابقه آن‌ها بازنشسته می‌شوند. بر اساس قانون، سن بازنشستگی برای مردان 60 سال و برای زنان 55 سال است. اما برای بیمه‌شدگان با 35 سال سابقه بیمه تامین اجتماعی، نیازی به در نظر گرفتن سن بازنشستگی نیست. حالا اگر فردی بر خلاف قانون سن و سابقه کاری قصد بازنشسته شدن داشته باشد، باید درخواست بازنشستگی پیش از موعد بدهد.

انواع بازنشستگی قبل از موعد چیست؟

بازنشستگی‌های قبل از موعد ممکن است که به دلایل مختلفی انجام شود که می‌توانید از طریق مشاوره قانون کار و تامین اجتماعی به طور کامل با آن آشنا شوید. اما در ادامه، تعریف مختصری از آن‌ها را به همراه شرایط سنی معین شده در قانون کار، ارائه می‌دهیم:

•    بازنشستگی قبل از موعد بدون شرایط سنی

طبق ماده 76 قانون تامین اجتماعی، بیمه‌شدگان می‌توانند با پرداخت 35 سال حق بیمه، در خارج از سن مقرر، بازنشسته شوند. در این مدل، افراد از بیشترین میزان محاسبه سنوات کاری بهره‌مند می‌شوند. البته اگر سابقه فرد بیشتر 35 سال باشد، محاسبه مستمری انجام نمی‌شود. 

•    بازنشستگی پیش از موعد بر اساس حق بیمه پرداختی

در این مدل، آقایان با 50 سال سن و خانم‌ها با 45 سال سن با داشتن سابقه 10 ساله پرداخت حق بیمه 30 سال، می‌توانند مشمول بازنشستگی شوند. البته جزئیات بیشتر شرایط بازنشستگی در این مدل بازنشستگی را می‌توانید از مشاور تلفنی تامین اجتماعی سوال بپرسید. 

•    بازنشستگی با سابقه کاری کمتر از 20 سال پرداخت حق بیمه

بر طبق قانون، مردان سن 60 ساله و زنان 55 ساله با سابقه کاری 10 تا 19 سال سابقه کاری هم می‎‌توانند برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کنند. البته توجه کنید که در این حالت، مستمری افراد بر اساس میزان سابقه آن‌ها در پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود. 

•    بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور

طبق تبصره 2 ماده 76 قانون تامین اجتماعی، افرادی با شغل‌های سخت و زیان‌آور هم می‌توانند زودتر از موعد بازنشسته شوند؛ چرا که مسئولیت کاری زیاد و سخت آن‌ها باعث آسیب به جسم و روح می‌شود. 

بر این اساس، افراد واجد شرایط با سابقه 20 ساله پرداخت متوالی پرداخت حق بیمه، بدون شرایط سنی خاصی می‌توانند بازنشسته شوند. همچنین هر سال سابقه برای مشاغل سخت و زیان‌آور، 1 سال و نیم برابر مشاغل عادی حساب می‌شود. بر طبق این قانون، بیمه شده مشاغل سخت و زیان‌آور، باید سابقه بیمه متوالی 25 ساله داشته باشد.

 

قوانین و شرایط بازنشست شدن پیش از موعد چیست؟ 

در قسمت قبلی، جدای از معرفی انواع بازنشستگی قبل از موعد، برخی از شرایط مهم سنی برای هر کدام را ارائه کردیم. اما جدای از شرایط لازم برای این کار، لازم است کهبرخی از موارد مهم در قانون بازنشستگی پیش از موعد را هم بدانید:

1.قانون اول: بر اساس قانون، بیمه‌شدگان مشمول قانون کار و قانون کار کشاورزی با داشتن حداقل سن 55 سال و سابقه پرداخت حداقل 20 سال حق بیمه، می‌توانند با اطلاع کارفرما، درخواست کتبی بازنشستگی پیش از موعد را به سازمان تامین اجتماعی تحویل دهند.

البته بر اساس تبصره1 این قانون، اگر کارفرما به تخصص فرد نیاز داشته باشد، باید تا حداکثر 5 روز بعد، نیاز خود را اطلاع دهد. آنگاه جلسه‌ای بین مدیر کل کار و امور اجتماعی، نماینده شورای اسلامی واحد کار یا نماینده انجمن صنفی و مدیر کل تامین اجتماعی برگذار می‌شود.

این کمیته، دلایل کارفرما و کارگر را بررسی می‌کند و نهایتا تا 10 روز آینده نظر نهایی را مبنی بر موافق یا مختلف بودن بازنشسته شدن فرد ارائه می‌دهد.   

2. قانون دوم: بر طبق قانون، برای کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی، شرایط سنی حداقل 25 سال سابقه خدمت درباره بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد. متناسب با این قانون، حداکثر 5 سال ارفاق سنوات بدون شرط سنی برای افراد واجد شرایط وجود دارد.

همچنین بر اساس شرایط بازنشستگی پیش از موعد قانون تامین اجتماعی، پاداش خدمت کارکنان دولتی هم بر اساس 30 سال پرداخت می‌شود. از طرفی حداقل سنوات قابل قبول برای بانوان، حداقل 20 سال است و سنوات ارتفاقی آن‌ها هم 5 سال است. 

لازم به ذکر است که بر اساس تبصره 3 این قانون، شرکت‌ها و نهادهای غیر دولتی هم می‌توانند بر اساس این قانون، کارمندان خود را پیش از موعد بازنشسته کنند؛ اما هزینه این کار را باید از منابع مالی خود پرداخت کنند. 

البته توجه کنید که قانون بازنشستگی پیش از موعد، تبصره‌های مختلفی دارد که در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. بنابراین اگر شما هم به فکر مرخصی پیش از موعد قانون کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از مشاور بیمه و قانون کار کمک بگیرید. 

البته اگر دغدغه هزینه زیاد تعرفه مشاور را دارید، می‌توانید از طریق سایت‌هایی مثل کارمنتو اقدام کنید؛ چرا که در این وبسایت، امکان ارتباط تلفنی و آنلاین با مشاوران متخصص و کاربلد وجود دارد. 

همچنین صحبت با این مشاوران تعرفه کمتری نسبت به مشاوران حضوری دارد. از طرفی شما در هرجا که باشید، می‌توانید با این افراد ارتباط بگیرید و سوالات خود را بپرسید. 

توجه کنید که پروسه دریافت بازنشستگی پیش از موعد نیازمند شرایط و قوانین خاصی است که بسیاری از افراد عادی از آن‌ها خبر ندارند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای زودتر به نتیجه رسیدن درخواست خود، به مشاور مراجعه کنید. 

جان کلام 

بسیاری از افراد بر اساس شرایط خاص خود، نیازمند بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند. دلایل مختلفی از جمله کار در مشاغل سخت و زیان‌آور، مشکلات جسمی و بیماری‌های مختلف است. برای چنین افرادی در قانون کار، شرایط بازنشستگی پیش از موعد وجود دارد. 
اگر سابقه پرداخت و شرایط سنی آن‌ها برای انجام این کار مناسب باشد، می‌توانند زودتر از وقت مقرر خود بازنشسته شوند. ما در این مطلب، شرایط سنی و انواع مختلف بازنشستگی پیش از موعد را معرفی کردیم؛ اما اگر می‌خواهید به طور کامل با تبصره و قوانین کلی این مدل بازنشستگی آشنا شوید، به وبسایت کارمنتو مراجعه کنید. 

کارمنتو | karmento.ir
کارمنتو | karmento.ir کارمنتو، اولین پلتفرم تخصصی مشاوره کسب و کار است و در 11 حوزه مختلف کسب و کار خدمات مشاوره‌ای، آموزشی و پروژه ارائه می‌کند. (ارائه خدمات به بیش از 25 هزار کاربر، با همراهی بیش از 350 مشاور)

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋