kardival.link

kardival.link

توسط ۲ نفر دنبال می شود
 ۵ نفر را دنبال می کند

انواع سنگ: مروری بر سنگ های طبیعی مورد استفاده در ساخت و ساز و دکوراسیون


سنگ ها مصالح ساختمانی اساسی هستند که در ساخت و تزئین خانه ها، ساختمان ها و بناهای تاریخی مورد استفاده قرار می گیرند. آنها از زمان های قدیم مورد استفاده قرار گرفته اند و دوام و جذابیت زیبایی را برای سازه ها فراهم می کنند.

انواع مختلفی از سنگ ها وجود دارد که هر کدام دارای خواص منحصر به فردی هستند که آنها را برای مصارف مختلف مناسب می کند. در این مقاله، ما نگاهی دقیق تر به برخی از محبوب ترین انواع سنگ خواهیم داشت.

 

سنگ گرانیت

گرانیت یک سنگ آذرین دانه درشت است که از کوارتز، فلدسپات و میکا تشکیل شده است. این سنگ یکی از سخت ترین و بادوام ترین سنگ های موجود است و در برابر عوامل جوی، سایش و فرسایش مقاوم است.

گرانیت اغلب برای کانترها، کفپوش ها و سایر مکان های پرتردد در خانه ها و ساختمان ها استفاده می شود. این در طیف گسترده ای از رنگ ها و الگوهای موجود است که آن را به گزینه ای جذاب برای تزئین تبدیل می کند.

 

ویژگی های سنگ گرانیت 

مقاومت در برابر ضربه و فرسایش
مقاومت در برابر عوامل محیطی
تنوع در رنگ‌بندی و ظاهر
مقاومت در برابر نفوذ آب
سختی بالا
استحکام و طول عمر بالا

کاربردهای سنگ گرانیت

محبوب‌ترین و رایج‌ترین کاربرد سنگ گرانیت در سنگ اپن آشپزخانه، سنگ کابینت و به طور کلی کانتر است

 کفسازی قسمت های مختلف ساختمان

گرانیت مستحکم ترین و با دوام ترین سنگ برای پلکان است

یکی از رایج ترین کاربردهای سنگ گرانیت در ساخت سنگ قبر است. چرا که دوام و ماندگاری بالا برای سنگ قبر نکته ای حائز اهمیت است.

 

سنگ مرمر

مرمر سنگی دگرگونی است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است. به دلیل زیبایی، دوام و تطبیق پذیری آن ارزشمند است. سنگ مرمر اغلب در ساخت ساختمان ها و بناهای تاریخی و همچنین در ساخت مجسمه ها و سایر اشیاء تزئینی استفاده می شود. سنگ مرمر همچنین برای استفاده در کفپوش ها، کانترها و سایر کاربردهای داخلی محبوب است.

انواع سنگ مرمر

سنگ مرمر سفید

مرمر سفید از معروفترین سنگ های مرمر و دارای بافت ابری سفید و رگه های طلایی رنگ می باشد.یکی از مشهورترین معادن مرمر سفید در خارج از کشور می توان به معدن سنگ مرمر سفید در ایتالیا اشاره کرد. و در داخل کشور نیز می توان به معدن سنگ مرمر سفید قروه سنندج و ده رستم بم اشاره کرد.  مانند مرمر سفید ایتالیا. قیمت سنگ مرمر سفید به میزانی که سنگ سفید تر و خالص تر باشد بیش تر خواهد شد.

سنگ مرمر صورتی


مرمر صورتی با نام سنگ لیدی مرمر نیز شناخته می شود. این سنگ که از معادن هند در خارج از کشور و از معادن نقده در آذربایجان غربی استخراج می شود دارای رنگ اصلی سفید است که هاله های چرخشی به رنگ صورتی و سبز در آن دیده می شود به گونه ای که معمولا هاله های صورتی آن بیشتر به چشم می آید. واضح است که قیمت سنگ مرمر صورتی هند بیش تر از قیمت مرمر صورتی نقده است. 

سنگ مرمر سبز

یکی از رایجترین سنگ های مرمر که عمدتا در اماکن مذهبی دیده می شود مرمر سبز است. این سنگ دارای تم رنگی غالب سبز و گاها رگه های سفید و طلایی است.  البته این تم رنگی با توجه به کم یا زیاد شدن نوع کانی ها از سبز کم رنگ تا پررنگ متغیر است.همانطور که بیان شد رنگ اصلی  مرمر، سفید خالص است حال در صورتی که در کانی های تشکیل دهنده این سنگ مقداری منیزیم و یا دولومیت وجود داشته باشد حین دگرگونی، رنگ سبز به خود می گیرد.

سنگ مرمر قرمز:

رنگ زمینه این مرمر قرمز، از تیره تا روشن است که در آن هاله های طلایی و سفید نیز دیده می شود. این سنگ، سنگ مجللی است که عمدتا برای فضاهای داخلی و مصارف تزیینی به کار می رود.

 

کاربرد سنگ مرمر


سنگ مرمر به علت دارا بودن قابلیت عبور نور و کمیاب بودن عمدتا در فضاهای داخلی و یا مصارف تزیینی به کار می رود. به همین دلیل بیشتر در مکان های لوکس و مجلل مانند لابی هتل و یا میز پیشخوان در ساختمان های بزرگ استفاده می شود.

علاوه بر این از دیگر کاربردهای این سنگ عبارتند از کانتر و میز پیشخوان، مصنوعات سنگی مانند روشویی مجسمه سازی،دیوار لابی، کف ساختمان های لوکس است. راجع به روشویی سنگی مرمر در ادامه محصولات بیش تری ارائه خواهیم داد.

شاید تاکنون دیده باشید که بیشترین سنگ کار شده در حرم امامان معصوم سنگ مرمر سبز می باشد.

به طور کلی فضاهایی که می توان از این سنگ استفاده کرد عبارتند از:

نمای داخلی
 سنگ پله مرمر
ستون
کانتر و میز پیشخوان
نیمکت و روشویه سنگی
لابی
قاب دورقاب آسانسور
شومینه
گلدان و مجسمه

سنگ قبر مرمر


سنگ آهک

سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که عمدتاً از کربنات کلسیم تشکیل شده است. به دلیل استحکام، دوام و تطبیق پذیری، اغلب به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شود. سنگ آهک اغلب در ساخت ساختمان ها، بناهای تاریخی و دیوارهای حائل استفاده می شود. همچنین در ساخت سیمان مورد استفاده قرار می گیرد و یک انتخاب محبوب برای کفپوش و کانتر است.

ماسه سنگ

ماسه سنگ یک سنگ رسوبی است که عمدتاً از دانه های کانی به اندازه ماسه و قطعات سنگ تشکیل شده است. به دلیل استحکام و دوام اغلب در ساخت ساختمان ها، بناهای تاریخی و دیوارهای حائل استفاده می شود.

ماسه سنگ همچنین به عنوان یک ماده تزئینی، به ویژه در محوطه سازی و طراحی باغ استفاده می شود.
تراورتن تراورتن نوعی سنگ آهک است که از رسوب کربنات کلسیم در چشمه های آب گرم یا غارها به وجود می آید.

با الگوی منحصر به فرد سوراخ ها و حفره ها مشخص می شود و اغلب به عنوان یک ماده تزئینی در خانه ها و ساختمان ها استفاده می شود. سنگ تراورتن اغلب در کفپوش ها، روکش دیوارها و کانترها استفاده می شود.


کوارتزیت

کوارتزیت سنگی دگرگونی است که عمدتاً از کوارتز تشکیل شده است. این به دلیل دوام و مقاومت در برابر عوامل جوی شناخته شده است که آن را به گزینه ای محبوب برای کفپوش ها، میزها و سایر مکان های پرتردد تبدیل می کند. کوارتزیت همچنین در ساخت ساختمان ها، بناهای تاریخی و دیوارهای حائل استفاده می شود.
سنگ لوح تخته سنگ یک سنگ دگرگونی ریزدانه است که عمدتا از کانی های رسی تشکیل شده است.

به دلیل دوام، مقاومت در برابر عوامل جوی و ظاهر جذاب شناخته شده است. تخته سنگ اغلب برای سقف، کفپوش و روکش دیوار استفاده می شود. همچنین به عنوان یک ماده تزئینی در محوطه سازی و طراحی باغ استفاده می شود.

در نتیجه، انواع مختلفی از سنگ ها در دسترس هستند که هر کدام دارای خواص و کاربردهای منحصر به فردی هستند. چه به دنبال مصالحی برای ساخت و ساز یا دکوراسیون باشید، احتمالاً سنگی وجود دارد که نیازهای شما را برآورده کند. هنگام انتخاب سنگ، مهم است که عواملی مانند دوام، ظاهر و هزینه را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که بهترین انتخاب را برای پروژه خود دارید.

kardival.link
kardival.link

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋