در نوامبر 2018 ، شش نفر سوار آسانسور در مرکز جان هنکاک سابق در شیکاگو شدند تا از میله اتاق امضا در طبقه 95 به لابی بروند. اما سواری طولانی بسیار بدتر شد هنگامی که یکی از کابل ها قطع شد و آسانسور 84 طبقه را به طبقه 11 رساند.
یکی از مسافران به سی بی اس شیکاگو گفت: 'در ابتدا من معتقد بودم که داریم می میریم.' 'ما داشتیم پایین می رفتیم و بعد احساس کردم که داریم به زمین می افتیم و بعد صدایی شنیدم - کلک کلک کلک کلک کلک'.
در کمال تعجب، هیچ یک از مسافران مجبور به بستری شدن در بیمارستان نشدند و آسیب جدی ندیدند. مسافران فکر می کردند که فقط چند طبقه سقوط کرده اند. با این حال ، آنها مجبور شدند سه ساعت منتظر بمانند تا توسط آتش نشانان نجات یابند زیرا هیچ حفره ای بین طبقات وجود نداشت [منابع: CBS شیکاگو ، لئونه و سوبول].
بنابراین ، چگونه ممکن است یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای افراد در آسانسور رخ دهد رخ داده باشد و همه زنده بمانند؟ فیلم های اکشن غالباً نشان می دهد که قهرمان سوار آسانسور می شود پس از آنکه شرور شیطانی کابل ها را قطع کرد - و فاجعه رخ می دهد.
خوشبختانه، آسانسورها در دنیای واقعی دارای ویژگیهای ایمنی زیادی هستند که معمولاً چنین مواردی هرگز اتفاق نمیافتد. در اینجا تفکیک است:
بستن کابل ها
در یک سیستم آسانسور کابلی، کابلهای فولادی به حلقه کابین روی یک شیار پیچ میشوند. قرقره قرقره ای با سطح لبه شیار دار ، در بالای شفت آسانسور است. شیارهای شیار کابل های فولادی را می گیرند. بنابراین هنگامی که یک موتور الکتریکی برش را می چرخاند ، کابل ها نیز حرکت می کنند. کابل هایی که خودرو را بلند می کنند نیز به وزنه متقابل وصل شده اند که در طرف دیگر برش آویزان است. ماشین و وزنه مقابل هر دو روی ریل های فولادی سوار می شوند.
هر کابل آسانسور از چند طول مواد فولادی که به دور یکدیگر پیچیده شده اند ساخته شده است. این کابلها به ندرت میشکنند و بازرسان مرتباً از نظر ساییدگی به آنها نگاه میکنند. اما حتی یک کابل فولادی نیز می تواند بشکند. پس چه اتفاقی می افتد؟
کابل های فولادی بر روی یک پیچ به حلقه خودرو پیچ می شوند.
HOWSTUFFWORKS
تقریباً همه آسانسورهای کششی دارای کابل های متعدد هستند - بین چهار تا هشت عدد. حتی اگر یک کابل قطع شود ، کابل های باقی مانده کابین آسانسور را بالا نگه می دارد. در حقیقت ، فقط یک کابل معمولاً کافی است.
ایمنی و فرماندار
اما فرض کنید همه کابل ها محکم بسته شده اند. سپس ایمنی آسانسور وارد می شود. ایمنی سیستم ترمز در کابین آسانسور است که روی ریل هایی که از بالا و پایین شفت آسانسور بالا و پایین می روند می چسبد. برخی از ایمن سازی ها ریل ها را محکم می کنند ، در حالی که برخی دیگر بریدگی هایی را در ریل ایجاد می کنند. به طور معمول، ایمنی ها توسط یک تنظیم کننده سرعت مکانیکی فعال می شوند.
اگر یک یا چند کابل قطع شود، ایمنی آسانسور وارد می شود.
HOWSTUFFWORKS
گاورنر قرقره ای است که هنگام حرکت آسانسور می چرخد. وقتی گاورنر خیلی سریع می چرخد ، نیروی گریز از مرکز سیستم ترمز را فعال می کند.
در پایین
در صورت شکست ایمنی ، شما به سرعت در حال سقوط هستید ، اما کاملاً در سقوط آزاد قرار نخواهید گرفت. اصطکاک از ریلها در امتداد شفت و فشار هوا از زیر ماشین باعث می شود سرعت خودرو به میزان قابل توجهی کاهش یابد (هرچند شما احساس سبکی از حالت عادی خواهید داشت). هنگام برخورد ، ماشین متوقف می شد و شما ادامه می دادید و شما را به زمین می کوبید.
یک ضربه گیر داخلی در قسمت پایین شافت می تواند ضربه را مهار کند.
HOWSTUFFWORKS
اما دو چیز می تواند ضربه را کاهش دهد. ابتدا ، کابین آسانسور هنگام پایین آمدن هوا را در قسمت پایین شفت فشرده می کند ، همانطور که پیستون هوا را در پمپ دوچرخه فشرده می کند. فشار هوا باعث کاهش سرعت آسانسور می شود. ثانیاً ، اکثر آسانسورهای کابلی دارای یک ضربه گیر داخلی در قسمت پایین شفت هستند-معمولاً یک پیستون در یک سیلندر روغن پر شده است. این تاثیر را نیز کاهش می دهد. با وجود همه این ویژگی ها، شانس بسیار خوبی برای زنده ماندن از هر گونه تصادف آسانسور خواهید داشت.
در مورد حادثه آسانسور شیکاگو ، هنگامی که آتش نشانان متوجه شدند مسافران کجا هستند ، خدمه برای اطمینان از سقوط آسانسور بیشتر ایستاده اند. سپس آنها دیوار را شکستند ، درب آسانسور را به زور باز کردند و نردبانی را در آسانسور گذاشتند تا به افراد در بالا و پایین کمک کند.
لری لنگفورد، سخنگوی سازمان آتش نشانی شیکاگو به شیکاگو تریبون گفت: «ما دوست نداریم از دیوارها عبور کنیم، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. 'تنها راه دیگر برای رسیدن به آسانسور طناب از طبقه 97 بود، و این امن نبود. ما مانند بتمن پایین نمی آییم، بنابراین باید از دیوار عبور کنیم.'
پاسخ ها