kaliro7555

kaliro7555

تست روانشناسی

 

تست روانشناسی فرایندی است که از تکنیک هایی برای رسیدن به برخی فرضیه ها درباره رفتار، شخصیت و قابلیت های فرد استفاده می کند. تست روانشناسی به آزمایش روانی یا انجام آزمون های روانشناختی روی شخص گفته می شود. تست روانشناسی تقریبا همیشه توسط یک روانشناس مجاز یا یک کارآموز روانشناسی انجام می گیرد. روانشناسان تنها حرفه ای هستند که به صورت ماهرانه برای انجام و تفسیر تست های روانشناختی آموزش دیده اند.

مجموعه ای از تست روانشناسی(به نقل از سایت ای سنج، 1398)
مجموعه ای از تست روانشناسی(به نقل از سایت ای سنج، 1398)

 

تست های روانشناسی پرکاربرد

تست های روانشناسی بسیاری وجود دارد که هر فرد می تواند با استفاده از آن ها شناخت خوبی در مورد جنبه های روانشناختی خود پیدا نماید. از مهمترین تست های مورد استفاده می توان به تست های زیر اشاره نمود:

- تست شخصیت شناسی MBTI - تست هوش کتل - تست هوش هیجانی بار-آن - تست افسردگی بک
- تست اضطراب کتل - تست سلامت عمومی(GHQ) -تست مشاوره شغلی تحصیلی استرانگ
- تست علائم روانشناختی(SCL-90) - تست رضایت زناشویی انریچ - تست سبک های فرزندپروری بامریند

 

تست روانشناسی چه فوایدی دارد؟

اگر به شما یا یکی از اعضای خانواده انجام تست روانشناسی خاصی توصیه شده باشد، احتمالاً به سوالات یا پرسشنامه هایی پاسخ خواهید داد. تست روانشناختی ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما برای کمک به شما طراحی شده است. از بسیاری جهات، تست و ارزیابی روانشناسی مشابه آزمایش های پزشکی است. اگر یک بیمار علائم جسمی داشته باشد، پزشک ممکن است از طریق پرتوهای ایکس یا آزمایش خون متوجه شود که چه عواملی باعث ایجاد این علائم شده است. نتایج آزمایش ها به ایجاد یک برنامه درمانی کمک می کند.

تست های روانشناسی نیز مانند تست های پزشکی در خدمت برنامه ریزی بهتر است.

روانشناسان از تست ها برای سنجش و مشاهده رفتار مراجعین به منظور دستیابی به تشخیص و راهنمایی درمانی بهتر استفاده می کنند. روانشناسان به دلایل مختلفی تست ها و ارزیابی ها را انجام می دهند. در زیر به برخی از این موارد اشاره می شود:

تست های مهارتی

کودکانی که در مدرسه مشکل دارند، ممکن است برای ناتوانی یادگیری، تحت آزمایش مهارت و استعداد قرار گیرند. تست های مهارت از قبیل تست هوش تصویری، تست زمان واکنش و حافظه می توانند به متخصصین کمک کنند تا شرایطی مانند صدمات مغزی یا زوال عقل را تشخیص دهند. تست های زیر می توانند از این دست باشند:

- تست بندرگشتالت - تست هوش کتل - تست حافظه وکسلر
نمونه ای از تست هوش کتل (به نقل از سایت ای سنج، 1398)
نمونه ای از تست هوش کتل (به نقل از سایت ای سنج، 1398)

 

تست های شغلی-تحصیلی

برخی از تست ها از جمله تست MBTI و تست رغبت سنج استرانگ برای هدایت شغلی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع این نوع تست ها به گونه ای است که می توان بر اساس آن مشاغل متناسب با ویژگی های فردی را ارائه نمود. افراد از طریق این نوع تست ها مسیر درست انتخاب رشته و شغل را در پیش گرفته و می توانند آینده مناسبی را برای خود ترسیم نمایند.

- تست شخصیت شناسی مایرز بریگز MBTI - تست رغبت سنج شغلی تحصیلی استرانگ
- تست هوش چندگانه گاردنر
بخش کوچکی از تفسیر تست MBTI (به نقل از ای سنج، 1398)
بخش کوچکی از تفسیر تست MBTI (به نقل از ای سنج، 1398)

 

تست های مهارت زندگی

اگر شخصی در محل کار، مدرسه یا منزل مشکل داشته باشد، تست های روانشناسی می تواند به روانشناس کمک کند تا علت آن را متوجه شود. اینکه آیا ممکن است در زمینه مدیریت عصبانیت یا مهارت های بین فردی یا خصوصیات شخصیتی خاصی که در بروز این مسئله نقش دارد، مشکل داشته باشد.

- تست هوش هیجانی - تست رضایت زناشویی انریچ - تست شادکامی آکسفورد
- تست شخصیت کتل - تست سبک های فرزندپروری بامریند
بخشی از تفسیر تست فرزندپروری بامریند(به نقل از ای سنج، 1398)
بخشی از تفسیر تست فرزندپروری بامریند(به نقل از ای سنج، 1398)

 

تست های مشکلات روانشناختی

تست های دیگر روانشناسی کمک می کند که اختلالات عاطفی مانند اضطراب یا افسردگی را تشخیص دهند. برخی از افراد دچار بیماری های روانشناختی خاصی شده که می تواند زندگی آن ها را مختل نماید. با استفاده از این تست ها می توان به آن ها کمک نمود تا میزان مشکل خود را دریافته و متناسب با آن مداخله ها و درمان های مدنظر را دریافت نمایند.

- تست افسردگی بک - تست اضطراب کتل - تست علائم روانشناختی(SCL-90)
- تست سلامت روان GHQ
مولفه های تست سلامت عمومی(به نقل از سایت ای سنج، 1398)
مولفه های تست سلامت عمومی(به نقل از سایت ای سنج، 1398)

 

تست های اختلالات کودکان

علت اصلی مشکلات کودکان همیشه روشن نیست. به عنوان مثال، اگر كودكی در مدرسه دچار مشكل است، آیا او مشكل خواندن مانند دیسكسكلی دارد؟ یا مشکل توجه مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD)؟ یا دچار آسیب مغزی شده است؟ تست های روانشناسی به روانشناس این امکان را می دهد که ماهیت مسئله را درک کند و بهترین راه برای رسیدگی به آن را دریابد.

- تست مشکلات رفتاری راتر - تست اختلالات یادگیری - تست علائم اوتیسم کودکان

 

تست روانشناسی استاندارد

روانشناسان از تست های روانشناسی برای رسیدن به تشخیص و دستیابی به یک برنامه درمانی و یا مشاوره ای استفاده می کنند. تست روانشناسی شامل استفاده از تست های رسمی مانند پرسشنامه ها یا چک لیست ها است. این تست ها معمولاً به عنوان آزمونهای "مرجع نرمال" توصیف می شوند. این بدان معنی است که تست های روانشناسی به صورت استاندارد شده می باشند. به گونه ای که افراد به یک روش مشابه ارزیابی می شوند. مهم نیست افرادی که تست می دهند در کجا زندگی می کنند یا چه کسی این تست را انجام می دهد. به عنوان مثال، یک تست هنجار شده برای توانایی خواندن کودک، می تواند توانایی آن فرد را در مقایسه با سایر کودکان هم سال خود نشان دهد. تست های روانشناسی همگی توسط محققان روانشناس تهیه و ارزیابی شده و این مسئله ثابت شده است که برای اندازه گیری یک ویژگی یا اختلال خاص موثرند. معمولا روانشناسان برای نشان دادن میزان استاندارد بودن آزمون ها و تست های روانشناس از شاخص های اعتبار و روایی استفاده می کنند.

نمونه ای از گزارش اعتبار و روایی تست روانشناسی(به نقل از ای سنج، 1398)
نمونه ای از گزارش اعتبار و روایی تست روانشناسی(به نقل از ای سنج، 1398)

 

تست روانشناسی برای چه کسانی قابل استفاده است؟

روانشناسان مجموعه ای خاصی از تست های روانشناسی برای هر مراجع استفاده می کنند. روانشناسان بالینی دارای مجوز به طور ماهرانه برای انجام ارزیابی ها و تست روانشناسی و تفسیر نتایج آموزش می گیرند. هر کسی می تواند یک تست روانشناسی را انجام دهد.

انجام این تست ها به منزله داشتن مشکل نیست بلکه برای دریافت خدمات بهتر و هدایت دقیق تر زندگی خودمان می باشد.

در بسیاری از موارد، روانشناسانی که تست را انجام می دهند، پس از آن توصیه ها و راهنمایی هایشان را تدوین می کنند. برخی روانشناسان فقط روی تست افراد تمرکز می کنند و پس از تشخیص، آنها را برای ارائه راهکارها به متخصصان دیگر ارجاع می دهند. در هر دو صورت، فرایند تست و ارزیابی این اطمینان را ایجاد می کند که فرد راهکارها و توصیه هایی را متناسب با نیازهای فردی خود دریافت کند.

چرا نباید در تست های روانشناسی تقلب کنیم؟

تست روانشناختی مانند قبولی در امتحان چند گزینه ای نیست که شما نگران شکست خوردن خود باشید. در عوض، روانشناسان از اطلاعات حاصل از تست های روانشناسی و ارزیابیهای مختلف برای رسیدن به تشخیص خاص و تهیه یک برنامه استفاده می کنند.

تقلب کردن در این تست ها هیچ سودی برای فرد نداشته و تنها باعث می شود که مسیرتان را اشتباه بروید.

تقلب کردن در تست های روانشناسی درست مثل این می ماند که ما نتیجه آزمایش های پزشکی فرد دیگری را به جای خودمان استفاده کنیم. در این حالت چنانچه مشکل یا بیماری داشته باشیم با تقلب در تست تغییری در آن مشکل ایجاد نخواهد شد و این ما هستیم که بیمار می مانیم و بدون معالجه به موقع با زندگی و جان خود بازی می کنیم. بنابراین تست های روانشناسی کمک می کنند تا بهترین راهکارها را در زمان های مناسب دریافت و مسیر درستی را در زندگی طی نماییم.

kaliro7555
kaliro7555

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋