Mojtaba Jafari

Mojtaba Jafari

آیا افزایش مصرف آجیل می تواند از ضعف در زنان مسن جلوگیری کند؟

ضعف همراه با پیری است که به عنوان "افزایش آسیب پذیری بادام زمینی روکش دار اصفهان در برابر رویدادهای استرس زا به دلیل کاهش ذخایر عملکردی" تعریف می شود. سالمندانی که در جامعه به طور کلی زندگی می کنند، اغلب ضعیف هستند، با شیوع بیش از 10٪ در کشورهای ثروتمندتر. یک مطالعه اخیر پتانسیل کاهش ضعف در زنان مسن را با افزایش مصرف آجیل بررسی کرد.

مطالعه: مصرف طولانی مدت آجیل (شامل بادام زمینی، کره بادام زمینی، گردو و سایر مغزها) در رابطه با خطر ضعف در زنان مسن: شواهدی از یک مطالعه کوهورت. اعتبار تصویر: Dionisvera/Shutterstock
مطالعه: مصرف طولانی مدت آجیل (شامل بادام زمینی، کره بادام زمینی، گردو و سایر مغزها) در رابطه با خطر ضعف در زنان مسن: شواهدی از یک مطالعه کوهورت. اعتبار تصویر: Dionisvera/Shutterstock
زنان و کسانی که تحت مراقبت های طولانی مدت هستند به ویژه در معرض ضعف و در نتیجه سقوط، ناتوانی، تحمل ضعیف جراحی و مرگ و میر و نیاز به مراقبت های پزشکی بیشتر با هزینه های پزشکی بالاتر هستند. علاوه بر این، ضعف توانایی مشارکت در زندگی روزمره و ساختار اجتماعی آن را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را کاهش می دهد.

 

معرفی
ضعف می تواند به کیفیت پایین رژیم غذایی مرتبط باشد. رژیم غذایی مدیترانه ای با نتایج بهتری برای سلامتی همراه است. این شامل آجیل است که حاوی چندین ماده مغذی مفید مانند چربی های چند غیر اشباع، فیتوکمیکال ها با خواص ضد التهابی و ویتامین های ضروری است.

مطالعات کمی در مورد ارتباط بین مصرف آجیل و خطر شکنندگی انجام شده است. مطالعه مشاهده‌ای کنونی که در مجله تغذیه منتشر شد، با هدف بررسی چنین رابطه‌ای در صورت وجود آن انجام شد.

این مطالعه به روشی آینده‌نگر بر روی زنانی که در مطالعه سلامت پرستاران (NHS) بودند که در زمان شروع مطالعه ضعیف نبودند و همه بالای 60 سال سن داشتند، انجام شد. آنها از 11 ایالت آمریکا آمده بودند. محققان به دنبال حوادث جدیدی بودند که نشان دهنده ضعف در دوره پیگیری ۱۴ ساله بود، زمانی که گروه هر چهار سال یکبار ارزیابی می‌شد.

شکستگی با استفاده از FRAIL (خستگی، قدرت کمتر، کاهش ظرفیت هوازی، شرایط مزمن متعدد و کاهش وزن قابل توجه)، با چهار جزء از فهرست زیر تعریف شد:

خستگی
قدرت کمتر
کاهش ظرفیت هوازی
شرایط مزمن متعدد
کاهش وزن قابل توجه
از پرسشنامه های غذا برای رسیدن به میزان مصرف آجیل، هم به صورت کلی و هم فردی استفاده شد. کل مصرف آجیل به صورت 1 وعده در ماه، 1 تا 3 وعده در ماه، 1 وعده در هفته، 2 تا 4 وعده در هفته و ≥5 وعده در هفته طبقه بندی شد. با استفاده از شاخص تغذیه سالم جایگزین (AHEI) و استفاده از سایر داروها، تنظیماتی برای سن، سیگار کشیدن، شاخص توده بدنی، کیفیت رژیم غذایی انجام شد.

مطالعه آجیل چه چیزی را نشان داد؟


در ابتدا، حدود یک سوم جمعیت ضعیف مرزی بودند ("prefrail"، با ≥1 جزء FRAIL)

این مطالعه نشان می‌دهد که خطر بروز شکنندگی در میان زنان مسن‌تر در میان زنانی که بیشترین مصرف آجیل را داشتند در مقایسه با کمترین آن، به میزان یک پنجم کاهش یافت. یعنی، زنان مسن‌تری که به‌طور میانگین پنج وعده یا بیشتر آجیل در هفته مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که کمتر از یک وعده در ماه مصرف می‌کردند، 20 درصد کمتر در معرض خطر ضعف جدید قرار داشتند.

کتاب الکترونیکی Omics مجموعه ای از مصاحبه ها، مقالات و اخبار برتر در سال گذشته.
آخرین نسخه را دانلود کنید
در میان آجیل ها، افزایش مصرف بادام زمینی و گردو با کاهش شکنندگی همراه بود، اما نه با کره بادام زمینی. زنانی که ≥2 وعده در هفته بادام زمینی و گردو مصرف می کردند، در مقایسه با زنانی که کمتر از 1 وعده در ماه مصرف می کردند، 15 درصد کاهش در خطر شکنندگی داشتند.

با افزایش مصرف آجیل، خطر شکنندگی کاهش خطی را نشان داد. این شواهد موجود و اخیر را در مورد فواید مصرف آجیل در افزایش سن و بهبود یا حفظ عملکرد، ترویج پیری سالم تأیید می کند. نشان داده شده است که توده عضلانی اسکلتی با مصرف آجیل بهبود می یابد، احتمالاً به دلیل تقویت سنتز پروتئین و جلوگیری از تخریب پروتئین. این حداقل می تواند بخشی از اثرات مفید را توضیح دهد.

چربی‌های غیراشباع به مقدار زیادی در آجیل یافت می‌شوند و می‌توانند پروفایل لیپید را بهبود بخشند، بنابراین سلامت قلب و عروق و عملکرد متابولیک را بهبود می‌بخشند. این می تواند کاهش ظرفیت هوازی را به تاخیر بیاندازد. گردو سرشار از آلفا لینولنیک اسید (ALA)، یک اسید چرب ضروری امگا 3 است که یک ترکیب ضد التهابی قوی است.

Mojtaba Jafari
Mojtaba Jafari

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋