آی تی جو

آی تی جو

رسانه تخصصی فناوری اطلاعات

سامسونگ چه جایگاهی در صنعت نیمه‌هادی دارد؟

 

آی تی جو - رسانه تخصصی فناوری اطلاعات و مراکز داده

بسیاری از مردم دنیا اعتقاد دارند تنها یک شرکت پیشرو در تولید نیمه‌هادی‌ها فعالیت می‌کند و آن شرکت تایوانی TSMC است.

اما باید درنظر داشت در حقیقت در سال‌های اخیر همواره دو نام پیشرو در این زمینه فعالیت داشته‌اند؛ یعنی TSMC و سامسونگ.علیرغم توجه خاصی که TSMC به خاطر مسائل تجاری و ژئوپلیتیکی به خود جلب کرده است باید اقرار کرد بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه نیمه‌هادی‌ها نقش سامسونگ در این بیزنس را به طور کامل فراموش کرده‌اند. چند سال قبل فکر کردن به مقایسه TSMC و سامسونگ یک اشتباه محض بود، سامسونگ همیشه فقط روی کاغذ سعی می‌کرد با TSMC رقابت کند. اما امروز به نظر می‌رسد که این موضوع می‌تواند تغییر کند.

سامسونگ مشکلاتی در این زمینه دارد که باید سریع‌تر رفع شود. مهم‌ترین مسئله این است که سامسونگ هم برای پردازنده‌های 7 نانومتری و هم برای محصولات حافظه DRAM خود با تاخیر مواجه است. پوشش‌های مطبوعاتی و وعده‌های سامسونگ برای پیشدستی در ارائه تکنولوژی‌های نوین در سال گذشته با تاخیر و بدقولی روبه‌رو شده‌اند.

منظور ما این نیست که سامسونگ توسعه قابلیت‌های پیشرفته را کنار بگذارد. آن‌ها منابع مالی و دانش بسیار زیادی دارند و باید به حرکت رو به جلو ادامه دهند. اما این بدان معنا نیست که آن‌ها باید کسب و کار خود را به این شیوه ادامه دهند.

از سوی مقابل برخی افراد استدلال می‌کنند که سامسونگ باید کلاً از تجارت ریخته‌گری خارج شود، تولید تراشه‌ها را برای دیگران متوقف کند و در عوض فقط روی تجارت تولید حافظه تمرکز کند! ما می‌دانیم که افرادی در داخل خود سامسونگ نیز هستند که این استدلال را مطرح می‌کنند، اما راهی برای سنجش میزان تأثیرگذاری آن‌ها در استراتژی‌های این شرکت نداریم.

نقش مهم سامسونگ در صنعت نیمه‌هادی‌ها

سامسونگ تنها شرکتی است که سال‌ها جایگزینی برای محصولات TSMC ارائه کرده است، اما حالا با فشارهای وارده این احتمال وجود دارد که دیگر این جایگزین را ارائه ندهند. میزان احتمال رخداد این موضوع مشخص نیست اما در بحث‌های زنجیره تامین مهم است که به یاد داشته باشیم که اوضاع می‌تواند بدتر شود.

بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید تراشه – به‌ویژه انویدیا و AMD – مدت‌هاست که از سامسونگ دور شده‌اند و خود را کاملاً وقف TSMC کرده‌اند. آن‌ها سفارش‌های بزرگی از TSMC انجام دادند. از سوی دیگر، تقریباً شرکت‌های کوچک تراشه‌سازی که ما می‌شناسیم، هرگز به همکاری با کسی غیر از TSMC فکر نکرده‌اند.

با این حال طبق گزارش‌ها، ریخته‌گری سامسونگ بیش از 100 مشتری دارد که کوالکام بزرگ‌ترین آن‌هاست. اگرچه اکثر این شرکت‌ها با TSMC نیز همکاری می‌کنند، از دست دادن سامسونگ به عنوان کارخانه ریخته‌گری دردسرهای زیادی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. این موضوع احتمالاً به معنای تأخیر در دریافت محصول و افزایش چشمگیر هزینه‌های آن‌ها خواهد بود.

سامسونگ می‌تواند تغییرات سازمانی مورد نیاز خود را ایجاد کند تا پیشرفت‌های فرآیند تولید خود را به ثمر بنشاند. آن‌ها می‌توانند از دولت‌های کره جنوبی و ایالات متحده کمک مالی بگیرند تا بقای خود را قطعی کنند.

منبع: وب‌سایت آی تی جو

آی تی جو
آی تی جو رسانه تخصصی فناوری اطلاعات

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋