irrbizgo

irrbizgo

نگاهی به تاریخچه لوگوی باشگاه پرسپولیس

 

باشگاه پرسپولیس به عنوان پرطرفدارترین باشگاه فوتبال ایران و آسیا از بدو تاسیس تا به امروز تغییراتی در لوگوی خود داشته است. در این مقاله به بررسی تاریخچه لوگوی این باشگاه می پردازیم.

تاریخچه لوگوی پرسپولیس

این باشگاه ورزشی پرطرفدار در تاریخ خود دستخوش تغییرات قابل توجهی در مدیریت، نام و لوگوی خود شده است. در ادامه به بررسی این تحولات و به خصوص طراحی لوگوی این باشگاه می پردازیم.

اولین طرح از لوگوی پرسپولیس

اگر به گذشته رجوع کنیم متوجه می شویم که این تیم برای اولین بار در سال 1342 دارای لوگو می باشد.این لوگو علامت تجاری فروهر بوده است. این علامت به عنوان اولین طراحی لوگو این باشگاه محبوب رسما معرفی و مورد استفاده قرار گرفت. می توان گفت این لوگو به نوعی یادآور بازیکنان شاهینی بود که به پرسپولیس آمده بودند. این لوگو به مدت 3 سال مورد استفاده قرار گرفت

اولین تغییر در لوگو

پس از 3 سال نماد فروهر حذف شد. تصمیم بر این شد که لوگویی جایگزین آن شود که ربطی به نام باشگاه دارد. بر این اساس مدیران باشگاه تصمیم گرفتند از طرح مجسمه پرسپولیس (این کلمه به معنی شهر پارس) در تخت جمشید استفاده کنند. به این ترتیب لوگوی جدید بر همین اساس طراحی شد و تا انقلاب مورد استفاده قرار گرفت. در واقع آرم تخت جمشید مربوط به سال 1352 یعنی از اولین تغییر در سال 1345 تا زمان انقلاب بود.

تغییر در آرم بعد از انقلاب

نام باشگاه پرسپولیس بعد از انقلاب تغییر کرد. نام جدید خود را به Pizar تغییر داد. با توجه به این تغییر نام، دیگر امکان استفاده از لوگوی قبلی وجود نداشت. البته قبل از این تغییر بنیاد مصطفان که مالک جدید باشگاه بود تصمیم گرفت نام باشگاه را آزادی بگذارد که بازیکنان این تیم با آن مخالفت کردند. به این ترتیب نام باشگاه پرسپولیس در تاریخ 27 بهمن 1365 به پیهور تغییر یافت و البته همانطور که می دانید نه هواداران این باشگاه و نه رسانه ها حاضر به استفاده از نام جدید نیستند.

برای برنامه طراحی لوگو با ایفون روی لینک کلیک کنید.

تغییر لوگو در دهه 60

مدتی بعد، باشگاه اعلام کرد که یک لوگوی جدید طراحی شده است. این لوگو از یک حلقه گل تشکیل شده بود. وسط آن نام باشگاه به معنی پیروزی نوشته شده بود. این لوگو تا سال 1369 لوگوی رسمی باشگاه بود اما زیاد مورد استفاده قرار نگرفت.

استفاده نکردن از این نشان‌واره نشان‌دهنده حذف آن نیست. این بدان معنا نیست که باشگاه لوگو ندارد. بلکه بیشتر در مورد پیروی از مد بود. این به این دلیل است که در اروپا تیم‌های فوتبال مانند آث میلان و یوونتوس ایتالیا از آرم خود بر روی لباس خود استفاده نمی‌کنند. این موضوع در تیم های انگلیسی هم دیده می شد.

در پی تغییر شرایط سیاسی، عباس انصاری فرد دوباره از نام قدیمی این تیم یعنی پرسپولیس و لوگوی قدیمی اش استفاده کرد و نشان روی پیراهن این تیم دیده شد «شرکت پرسپولیس» نزد انصاری به ثبت رسید. در مرحله بعد لوگویی که قبل از انقلاب استفاده می شد دوباره به لوگوی رسمی این باشگاه تبدیل شد. این لوگو با حفظ مشخصات کلی و تغییراتی که در زیر به آن می پردازیم همچنان مورد استفاده باشگاه پرسپولیس قرار می گیرد.

تغییر لوگو در دهه 70

در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70، لوگوی پرسپولیس شکل کاملاً سنتی داشت. به این ترتیب که بین دو شیر و در قسمت پایین جام سکویی به روش 5 حلقه متصل به یکدیگر دقیقا شبیه به آرم المپیک قرار داشت. بالای آن نیز با خط نوشته شده بود: باشگاه ورزشی پیروزی (پرسپولیس). پس از مدتی پلتفرم از لوگو حذف شد. شیردال ها نیز کمی خم شده و به جام تکیه داده اند.

تغییر لوگو در دهه 80

به این ترتیب این لوگو تا اواخر دهه 70 به همین شکل باقی ماند. اما در دهه 80 تغییری ایجاد شد و 5 حلقه تبدیل به 3 حلقه شد. شیردال ها که خم شده بودند به حالت قبل برگشتند. مدتی این باشگاه درگیر اختلافات خصوصی سازی و ثبت شرکت بود. به همین دلیل دو نام جداگانه برای باشگاه در نظر گرفته شد: موسسه فرهنگی ورزشی پرسپولیس و دیگری باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس.

تغییر لوگو در دهه 90

تغییر بعدی لوگوی پرسپولیس در سال 1391 انجام شد به این ترتیب دایره دور شیرها حذف شد. با یک نماد سپر مانند جایگزین شد. پرسپولیس با قهرمانی در شانزدهمین دوره لیگ برتر، دهمین قهرمانی خود را در ادوار مختلف کسب کرد. به این ترتیب باشگاه پرسپولیس در اواخر سال 96 رسماً درخواست اضافه کردن ستاره به لوگوی خود را ارائه کرد و در ابتدای سال 97 مجوز این کار صادر شد و ستاره بالای لوگوی پرسپولیس قانونی شد.

نمادشناسی در تاریخ تخت جمشید

در بررسی تاریخچه لوگوی پرسپولیس یک ابهام وجود دارد. سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که در لوگوی پرسپولیس چه حیوانی وجود دارد؟ برخی می گویند اسب، برخی می گویند نه گاو. در بهترین حالت می گویند این حیوان شیر است اما این حیوان موجودی افسانه ای به نام گریفین یا شیردال است. شیردال موجودی افسانه ای ایران باستان و البته برخی از نقاط اروپا و یونان باستان است. در واقع شیردال ترکیبی از سه حیوان است: شیر، عقاب و اسب. در ادبیات کهن ایران مردم شیردال نگهبان گنجینه خدایان می دانستند.

 

 

 

 

 

 

irrbizgo
irrbizgo

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋