iranjaahesh

iranjaahesh

بوستر پمپ چیست؟

به مجموع یک یا چند الکتروپمپ که به صورت موازی به یکدیگر متصل شده اند بوستر پمپ می‌گویند. این سیستم ها بوسیله یک تابلو فرمان هوشمند به صورت جداگانه و تک تک کنترل می‌شوند. در جاهایی که فشار آب یکنواخت نیست و ممکن است بالا و پایین شود از آن استفاده می‌کنند. وقتی فشار آب نرمال باشد سیستم به صورت آماده به کار است و وقتی فشار پایین می‌آید، وارد مدار شده و کمبود فشار را جبران می‌کند.

در واقع کاربرد اصلی این سیستم، ثابت نگه داشتن فشار آب و یکنواخت سازی آن در یک دبی جریانی معین می‌باشد. درنتیجه در زمان های اوج مصرف دیگر فشار آب نوسان نخواهد داشت. چرا که الکتروموتور های به کار رفته در این سیستم باث تغییر دور آنها و همچنین اضافه شدن آنها به مدار می‌شوند. از بوستر پمپ ها در برجها و مجتمع های مسکونی با جمیت زیاد، تجهیزات آتشنسانی ها، شهرک های صنعتی، سیستم های آبنما و فواره ها، در مجتمع ها و ساختمان های تجاری، باغها و زمین های کشاورزی استفاده می‌شود.

برای اینکه این سیستم ها در هنگام استارت به دلیل ضربه های مکانیکی صدمه نبینند، از اینورتر استفاده می‌کنند. استفاده از اینورتر کمک می‌کند تا الکتروموتور به آرامی شروع به کار کند و به مرور دور موتور آن افزایش پیدا کند. و همچنین این امکان را فراهم می‌سازد که اگر یک پمپ به حداکثر ظرفیت خود رسید و حجم آب به انداه کافی نبود، پمپ دوم به صورت اتوماتیک وارد مدار شود.

انواع بوستر پمپ کدامند؟

به صورت کلی این سیستم ها را می‌توان به دو دسته دور ثابت و دور متغیر تقسیم بندی کرد که به شرح زیر می‌باشند:

بوستر پمپ دور متغیر

با استفاده از اینورتر های به کار گرفته شده در بوستر پمپ های دور متغیر می‌توان سرعت گردش پمپ ها را تنظیم کرد. یکی از معایب پمپ ها که باعث کاهش طول عمر آن می‌شود نیز، استارت آنی پمپ است که در بوستر پمپ دور متغیر با استفاده از سیستم راه اندازی نرم الکتروپمپ این موضوع حا شده است.

این سیستم ها از نظر ظاهری فرقی با بوستر پمپ های دور ثابت ندارند، تغییرات اصلی در تابلو برق اعمال شده است که استفاده از اینورتر با دستگاه کنترل دور است. باید به این نکته توجه داشت که دریک سیستم دور متغیر، مدار فرمان و نقشه تابلو برق از مهمترین بخش های آن محسوب می‌شوند. این سیستم ها دارای سیستم درایر فرکانس متغیر هستند و قادرند سرعت دورانی پمپ را بر اساس هد و دبی مورد نیاز تغییر دهند.

دستگاه اینوتر قابلیت برنامه نویسی دارد و میتوان به آن برنامه ای مناسب شرایط داد. استفاده از اینوتر به کاهش هزینه های برق و نگهداری و استهلاک پمپ کمک می‌کند. در کل هزینه این سیستم نسبت به دور ثابت بیشتر است اما در دراز مدت با توجه به هزینه نگهداری و مصرف برق با آن برابری می‌کند.

بوستر پمپ دور ثابت

در این سیستم، پرشر سوییچ های نصب شده روی آن، این امکان را فراهم می‌سازند که بر حسب نیاز به صورت توبتی به پمپ ها فرمان دهند، تا نیاز خط لوله را تامین کنند. در این نوع بوستر پمپ، هر پمپ 0.5 بار اختلاف فشار با پمپ دیگر دارد تا بتواند دبی و فشار مدار را به بهترین شکل تامین کند.

جمع بندی

میخواهیم به برخی از مزیت های سیستم دور متغیر نسبت به دور ثابت بپردازیم. در سیستم دور متغیر فشار سیستم ثابت است. در سیستم دور متغیر به منبع دیافراگمی نیاز نداریم. با حذف منبع دیافراگمی، سیستم فضای کمتری اشغال می‌کند. در سیستم دور متغیر استهلاک به مراتب کمتر است و عمر مفید بالا می‌رود و هزینه های سرویس و نگهداری نیز پایین می‌آید. همچنین در سیستم های دور متغیر هزینه برق مصرفی تا 30% کاهش می‌یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر به ایران جهش سر بزنید (https://iranjaheshbf.com/)

 

 

iranjaahesh
iranjaahesh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋