iranjaahesh

iranjaahesh

بوستر پمپ چیست و چه کاربری دارد؟

به زبان ساده بوستر پمپ به اجتماع چند پمپ که به صورت موازی در کنار هم قرار دارند و توسط یک تابلو فرمان تحت کنترل قرار می گیرند، بوستر پمپ می گویند. به عبارتی دیگر اگر در مجمتع مسکونی پر جمعیت زندگی می کنید که تعداد مصرف کنندگان زیاد می باشد و همواره با نصب و راه اندازی پمپ آب هنوز نتوانسته اید تا فشار سطح آب مطلوبی داشته باشید، بایستی از بوستر پمپ بهره برداری کنید.

حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که چه عللی سبب می شود تا فشار آب کم شود؟ به طور کلی فشار کم آب می تواند عوامل مختلفی داشته باشد، از جاذبه گرفته تا دور بودن از سیستم توزیع آب شهری و نشتی در لوله کشی ساختمان می تواند سبب کاهش چشمگیر فشار  آب شود. از این رو بهتر است قبل از خریداری بوستر پمپ تمامی لوله کشی ساختمان خود را بررسی کنید تا در صورت نشتی در لوله کشی، آن را برطرف کنید.

همان طور که می دانید بوستر پمپ انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی منحصر به فرد خود هستند و کارایی متفاوتی دارند. از این رو توصیه می شود با توجه به این موارد برای خرید بوستر پمپ اقدام کنید.

تفاوت بوستر پمپ با پمپ معمولی

دقت داشته باشید یکی از تفاوت اصلی تفاوت بوستر پمپ با پمپ های معمولی خروجی سیستم است که در پمپ های معمولی آب تنها یک چیز تعریف شده است و آن پمپاژ آب درون لوله هاست. اما در بوستر پمپ می توانید میزان و فشار آب را توسط تابلو فرمان کنترل کنید. برای پمپ های آب معمولی یک چیز تعریف شده است و آن این است که خاموش باشند یا روشن. از این رو نمی توان در خروجی آب انتظار رویکرد مشخصی داشته باشید. اما در طراحی بوستر پمپ هدف آن است تا در خروجی بتوانیم تنظیماتی را اعمال کنیم.

انواع بوستر پمپ

همان طور که در ابتدا گفته است بوستر پمپ ها انواع مختلفی دارند، بوستر پمپ دور متغیر و دور ثابت که نوع دور ثابت برای بوستر پمپ آتش نشانی بسیار کاربردی می باشد.

به طور خلاصه بوستر پمپ دور متغیر جهت آبرسانی ساختمان های مسکونی می باشد. زیرا الگو مصرفی مصرف کنندگان متغیر بوده، به همین دلیل بایستی از دور متغیر بوستر پمپ استفاده شود. همچنین بوستر پمپ های طبقاتی برای مکان هایی که فضای کمی برای راه اندازی و نصب دارند، بسیار موثر است.

در حالی که بوستر پمپ آتش نشانی معمولا از پمپ دور ثابت استفاده می کنند.

یکی از انواع بوستر پمپ های مورد استفاده در ساختمان ها و صنایع پمپ آتش نشانی می باشد. نقش اصلی بوستر پمپ آتش نشانی تامین هد و دبی مورد نیاز برای تجهیزات اطفای حریق نصب شده در منازل، مغازه ها، ادارات، صنایع و غیره می باشد. .

بوستر پمپ آتش نشانی دستگاهی متشکل از یک یا چند پمپ است که به صورت موازی بر روی قاب دستگاه نصب شده اند که ممکن است دارای پمپ اصلی برقی (پمپ جوکی) باشد یا نداشته باشد.

در بوستر پمپ آتش نشانی تجهیزات و قطعات شامل پمپ اصلی، پمپ آماده به کار، پمپ جوکی، تابلو فرمان (کنترل پنل)، انواع شیرها شامل شیر OS&Y، شیر پروانه ای، شیر یک طرفه، شیر تخلیه (بیمه)، شیر سوئیچ فشار، منیفولد، دبی سنج و ... نصب شده است.

تفاوت بوستر پمپ با بوستر پمپ آتش نشانی

 

 

یکی از تفاوت های اصلی پمپ آتش نشانی و منبع آب، پمپ به کار رفته در آن است که معمولا یک پمپ دور متغیر و یک پمپ دور ثابت است. بسته به نوع پمپ مورد استفاده در این دو بوستر پمپ، بوستر پمپ های آتش نشانی و تامین آب را می توان بوستر پمپ دور ثابت و بوستر پمپ دور متغیر نامید.

بوستر پمپ آتش نشانی به دلیل استفاده از پمپ دور ثابت دارای سوئیچ فشار و فاقد اینورتر و فرستنده فشار می باشد اما مدل سرعت متغیر (تامین آب) دارای اینورتر و فرستنده فشار در کنترل پنل می باشد.

 

البته باید مراقب باشید، برای پمپ آتش نشانی نیازی به استفاده از بوستر سرعت ثابت ندارید، می توانید از بوستر سرعت متغیر نیز استفاده کنید.

 

یکی دیگر از تفاوت های بوستر پمپ آتش نشانی با منبع آب عدم وجود منیفولد در قسمت مکش بوستر پمپ آتش نشانی است.

لازم به ذکر است که بوستر پمپ آتش نشانی در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد اما بوستر پمپ آب باید به گونه ای طراحی شود که به طور مداوم آب را تامین کند.

جمع بندی

ایران جهش https://iranjaheshbf.com/ با 60 سال سابقه در حوزه تولید و عرضه انواع پمپ آب و بوستر پمپ گراندفوس طرح دانمارک تمامی محصولات خود را با به کارگیری متریال باکیفیت، خدمات فوق العاده ای را به مشتریان خود ارائه می دهد.

 

iranjaahesh
iranjaahesh

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋