همانطور که می دانید تبلیغات شهری یا همان تبلیغات محیطی که به آن تبلیغات OOH هم گفته می شود جزو اولین و بهترین روش های تبلیغاتی است که از گذشته تا کنون در حال انجام است و تمامی کسب و کار ها همواره از این روش استفاده می کنند. اکثر مردم تبلیغات محیطی را به تبلیغات بر روی بیلبورد می شناسند اما این روش تبلیغاتی فقط به تبلیغات بر روی بیلبورد تبلیغاتی ختم نمی شود بلکه انواع مختلف و متنوعی دارد که در مکان های مختلف طبق نیاز برند شما انجام می شود.
به هر نوع تبلیغات آفلاین و خارج از خانه که با استفاده از ابزار های تبلیغات محیطی مانند بیلبورد، استرابورد، عرشه پل، لایت باکس ها و به طور کلی با بنر چاپی و یا تلویزیون های شهری پیام تبلیغاتی را به مخاطبان خود برساند تبلیغات محیطی می گویند.
ابزار های تبلیغات محیطی یا فضای تبلیغات شهری را سازمان زیبا سازی، طی مراحلی در اختیار کانون های تبلیغاتی درخواست دهنده قرار می دهد که البته شرط آن شرکت در مزایده و برنده شدن در مزایده است. پس در نتیجه سازمان زیبا سازی به صورت مستقیم سازه های تبلیغاتی را در اختیار برند ها و کسب و کار ها قرار نمی دهد و برای استفاده از رسانه های تبلیغات محیطی باید با یک آژانس تبلیغاتی همکاری کنید.
تعرفه و قیمت تبلیغات محیطی توسط شهرداری و سازمان زیبا سازی تعیین می شود و آژانس های تبلیغاتی که رسانه های شهری را در اختیار دارند می بایست به صورت ماهیانه و یا سالیانه هزینه رسانه های تبلیغاتی را به سازمان زیبا سازی پرداخت کنند.
تبلیغات OOH که نام اختصاری تبلیغات out of home می باشد به معنای تبلیغات خارج از خانه و در اصل همان تبلیغات شهری است.
در دیکشنری کمبریج از تبلیغات خارج از خانه یا OOH (out of home) که در ایران بیشتر به نام تبلیغات محیطی یا تبلیغات بیلبوردی یا تبلیغات آفلاین از آن یاد می شود، آمده است:
” تبلیغاتی که مردم وقتی بیرون از خانه هستند، مثلاً در ساختمان ها یا وسایل حمل و نقل عمومی، آنها را می بینند یا می شنوند:
افراد خلاق برای تبلیغات خارج از خانه باید توجه داشته باشند که بیننده بیشتر اوقات در حال جابجایی است.”
بر اساس گزارش انجمن تبلیغات بیرون از خانه (OOH) در امریکا، ۶۶ درصد از کاربران تلفنهای هوشمند پس از مواجه با یک تبلیغ به شیوه تبلیغات بیرون از خانه اقدام به بررسی کالا یا خدمات تبلیغ شده می کنند. علاوه بر این ۷۴ درصد از کسانی که پس از تعامل با یک تبلیغ بیرون از خانه از یک کسب و کار بازدید کردند، وارد مرحله خرید میشوند.
هدف تبلیغات محیطی مانند دیگر روش های تبلیغاتی، شناسایی محصول، خدمات و برند به مشتریان میباشد.
اما استفاده از تبلیغات محیطی یک تفاوت عمده با برخی از روش های دیگر دارد و آن تفاوت این است که در تبلیغات محیطی، قبل از اینکه مشتری برای خرید اقدام کند، نام محصول خدمات در ذهن او حک شدهست.
همین موضوع میتواند اهمیت این نوع از تبلیغات را بسیار بالا ببرد. در واقع زمانی که یک تبلیغات به نیاز مردم توجه کند و خلاقیت ویژه ای به همراه داشته باشد می تواند در کم ترین زمان ممکن ذهن مشتری را به تصرف خود در بیاورد.
یک بیلبورد تبلیغاتی مناسب، مشتری را کنجکاو میکند که به دنبال استفاده از آن محصول و خدمات برود و این جاست که باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده نمود تا علاوه بر به دست آوردن مشتریان، بتوان سهم مناسبی در میان بازار رقبا نیز به دست آورد.
روش های مختلف این نوع از تبلیغات در یک پیام ساده اما صریح و شفاف و البته پر قدرت، محصول خود را به مخاطب که در حال گذر از آن منطقه می باشد، معرفی می کنند.
بیلبورد
عرشه پل
استرابورد
تبلیغات در پمپ بنزین
تبلیغات در مترو
تبلیغات محیطی متحرک
محبوبیت ابزار های تبلیغات محیطی بستگی به هدف و مخاطب هر برند دارد ممکن است یک شخص که می خواهد قطعات یدکی ماشین تبلیغ کند تبلیغات محیطی در پمپ بنزین را ترجیح دهد و یا برندی که محصول جدیدی برای معرفی دارد که مخاطب آن عموم جامعه هستند بیلبورد، استرابورد و عرشه پل تبلیغاتی را ترجیح دهد. البته با توجه به این که اکثریت برند ها از چه رسانه هایی برای تبلیغات محیطی استفاده می کنند می توان فهمید محبوب ترین رسانه های تبلیغات محیطی کدام اند.
بیشترین حجم تبلیغات و بیشترین در خواستی که برای تبلیغات محیطی وجود دارد تابلو های تبلیغاتی بیلبورد، استرابورد، و عرشه پل تبلیغاتی هستند و دلیل آن نیز مشخص است و به دلیل فراوانی و قرار گرفتن این تابلو ها در پر رفت و آمد ترین نقاط یعنی معابر شهری است.
هر عملی دارای مزایا و معایبی است و تبلیغات محیطی هم به همین صورت است.
قطعا بهترین روش روشی است که جلب توجه بیشتری بکند. اگر بخواهیم بهترین و محبوبترین نوع تبلیغات محیطی را نام ببریم باید بیلبورد تبلیغاتی را بگوییم. اما این تنها شرط برای جلب توجه مخاطبان نیست و شرط اصلی جذابیت آگهی و طرح بنر تبلیغات است که باید مفهوم و پیام را به سادگی اما با جذابیت زیاد منتقل کند.
قیمت تبلیغات محیطی مستقیما توسط سازمان زیباسازی تعیین می شود و در اختیار شرکت های تبلیغاتی قرار می گیرد. یعنی شرکت های تبلیغاتی که در حوزه تبلیغات محیطی فعالیت دارند پس از شرکت در مناقصات و برنده شدن ابزار های تبلیغات محیطی مورد نظر خود موظف هستند که ماهانه هزینه تابلو های تبلیغاتی را به شهرداری بپردازند.
شرکت های تبلیغاتی نیز مقداری به این مبلغ اضافه می کنند به علاوه هزینه چاپ و نصب بنر و نگهداری و در اختیار کسب و کار ها قرار می دهند. هزینه رسانه های تبلیغات محیطی به عوامل زیادی بستگی دارد. در ادامه عوامل تاثیرگذار بر تعرفه تبلیغات محیطی را برای شما شرح می دهیم.
مکان:
مکان نصب رسانه های تبلیغات محیطی یکی از مهمترین فاکتور های قیمت گذاری است. به عنوان مثال در یک خیابان مثل خیابان ولیعصر که جزو اصلی ترین معابر شهر تهران است هزینه اجاره بیلبورد و تبلیغات محیطی نسبت به دیگر خیابان های شهر تهران بیشتر است. یا به عنوان مثال هزینه تبلیغات در بزرگراه های درون شهری پر رفت و آمد نسب به آزادراه های بین شهری بیشتر است. به طور کلی هزینه تبلیغات محیطی با مکان نصب تبلیغات ارتباط مستقیم دارد.
نوع رسانه:
انواع مختلفی رسانه تبلیغات محیطی وجود دارد و طبیعی و منطقی است که قیمت هر یک از انواع این ابزار ها متفاوت باشد. در مقاله انواع بیلبورد تبلیغاتی می توانید انواع این ابزار ها را برای تبلیغات محیطی مشاهده کنید و برای استعلام قیمت نیز با مشاورین ما تماس بگیرید.
ابعاد:
ابعاد تابلو تبلیغاتی نیز تاثیر زیادی بر قیمت دارد چون هر چه تابلو بزرگتر باشد نورپردازی قوی تر، طراحی خلاقانه تر و بنر بزرگتری نیاز دارد. پس ابعاد تابلو در طراحی، چاپ و نصب و نورپردازی تابلو تاثیر دارد و همه ی این عوامل بر قیمت تابلو تاثیر گذارند.
منبع: آژانس تبلیغاتی مشکات
پاسخ ها