ali rashidi

ali rashidi

اجزا و قطعات گیربکس اتوماتیک

بعد از موتور خودرو، گیربکس اتوماتیک پیچیده ترین قسمت یک اتومبیل می باشد و امروزه با توجه به اتوماتیک شدن وسایل نقلیه غالباً گیربکس آن ها از نوع اتوماتیک می باشد و استفاده از آن نیز به مراتب راحت تر از انواع گیربکس های مکانیکی است. در این مقاله ما قصد داریم در مورد قطعات گیربکس اتوماتیک توضیحات مختصری برای شما ارائه دهیم تا شناخت شما نسبت به این قطعه بیشتر شود و هنگام تعمیر آن اطلاعات بیشتری در این رابطه داشته باشید.

وظیفه قطعات گیربکس اتوماتیک

قطعات گیربکس اتوماتیک به صورت همزمان با هم و به صورت همپوشانی عمل می کنند و در صورتی که یکی از این قطعات و وظیفه خود را به درستی انجام ندهد قطعات دیگر نیز به مرور زمان دچار آسیب می شوند و در نهایت گیربکس ماشین دچار مشکل می شود و عملکرد خودرو تحت تاثیر منفی این حالت قرار خواهد گرفت.

در مورد گیربکس  اتوماتیک باید دقت داشته باشید زمانی که متوجه صدای نامتعارف در گیربکس شدید حتما مشکل را جدی بگیرید و قبل از اینکه دیگر قطعات آسیب ببینند نسبت به تعویض قطعه آسیب دیده شده و تعمیر گیربکس اقدامات لازم را انجام بدهید.

نگاهی کلی به قطعات گیربکس اتوماتیک

قطعات هیدرولیکی و قطعات کنترل گر به عنوان قطعات عملگر نیز شناخته می شوند. این قطعات شامل درپوش ها، واسطه‌ها، پیچ رگلاژ باند و همچنین قطعات دنده خورشیدی هستند. قطعات دیگر این محصول شامل رینگ، پوسته، هرزگرد و شفت ها می باشند. شفت ها خود شامل شفت ‌های ورودی، شفت های اصلی و شفت های دنده عقب هستند. قطعات هیدرولیکی شامل لوله انتقال روغن و آکومولاتور نیز می‌ شود.

مبدل گشتاور

گیربکس های اتوماتیک هیچگونه کلاچ ای ندارند بلکه یک مبدل گشتاور دارند این قطعه به عنوان یک جایگزین برای کلاچ مطرح می‌شود و وظیفه کلاچ را انجام می‌ دهد. مبدل گشتاور به شما اجازه می دهد که موتور خودروی شما به هنگام قطع اتصال از گیربکس روشن بماند این مسئله هم همانند قطع شدن سیستم انتقال قدرت برای فشار دادن کلاچ روی جعبه دنده دستی عمل میکند.

پمپ روغن

یکی از قطعات گیربکس اتوماتیک پمپ روغن می باشد. این پمپ روغن دقیقاً مانند تمامی پمپ های روغن اتومبیل کار می کند و مایع انتقال را از مخزن انتقال به بدنه دریچه منتقل میکند.

چرخ دنده های سیاره ای

همانطور که در مقالات قبلی هم به صورت مفصل در مورد چرخدنده های سیاره صحبت کرده‌ایم این مجموعه از سه مجموعه دنده ای تشکیل می شود. چرخ دنده اصلی که با نام چرخدنده خورشیدی نامگذاری می شود در مرکز حامل سیاره قرار دارد مجموعه دوم را با نام چرخ دنده های سیاره ای می شناسند معمولاً یک یا بیشتر از این دسته های چرخ دنده ای بین دنده خورشیدی و چرخ دنده اصلی وجود دارد. این یک سیستم بسیار کارآمد در قطعات گیربکس اتوماتیک می باشد و به گیربکس اجازه می دهد تا گزینه های مختلف دنده را بدون تنظیماتی که گیربکس دستی از آن ها استفاده می ‌کند مورد استفاده قرار بدهد.

کلاچ

کلاچ جزو یکی از قطعات گیربکس اتوماتیک به شمار می آید این کلاچ شامل چندین صفحه فشرده شده می باشد هنگامی که روغن با فشار به کلاچ می ‌رسد تعداد مشخصی از کلاچ ها به هم قفل می شوند و مقادیر مختلف دیسک درگیر می شود در این هنگام نسبت دنده های متفاوت به راننده ارائه می شوند.

فیلتر روغن گیربکس

همانند موتور خودرو که به فیلتر روغن احتیاج دارد گیربکس نیز به یک فیلتر بسیار باکیفیت احتیاج دارد. صافی و یا به عبارتی فیلتر گیربکس دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که شما از آن انتظار دارید. دقیقاً این فیلتر همانند فیلتر موتور عمل می کند. این قطعه یکی از اساسی ترین قطعات گیربکس اتوماتیک به شمار می‌آید و یک وسیله مصرفی می باشد. واشر های اطراف فیلتر روغن با گذشت زمان نشت پیدا می کنند و نیاز به تعویض خواهند داشت.

شفت خروجی

یکی از قطعات گیربکس اتوماتیک شفت خروجی اسست. دنده ها پس از شروع به عملکرد قدرت خود را به شفت متحرک منتقل می ‌کنند. این شفت موجب تأمین نیروی گیربکس می ‌شود و شفت خروجی شافت درایو را به حرکت در می آورد. این شفت در انتهای خود دنده ای دارد که به سیستم انتقال قدرت متصل می ‌شود و در انتهای دیگر به یک شبکه چرخشی اتصال دارد.

جهت سفارش انواع گیربکس اتوماتیک نو و استوک و قطعات گیربکس با ما در گیربکس اتوماتیک رضا در ارتباط باشید

ali rashidi
ali rashidi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋