ali rashidi

ali rashidi

ایرادات متداول گیربکس اتوماتیک

گیربکس های اتوماتیک نیاز به مراقبت های بیشتر نسبت به انواع گیربکس های معمولی و دستی دارد. ما در این مقاله به توضیحاتی در مورد ۴ علت خرابی گیربکس اتوماتیک خواهیم پرداخت.

 

علائم هشدار دهنده پشت آمپر

 

اولین نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید علائم هشدار دهنده پشت آمپر می باشد. در چنین مواقعی کامپیوتر گیربکس شما اگر به درستی کار نکند علامت های هشدار پشت آمپر گیربکس را به شما نشان خواهد داد و راننده را متوجه یک ایراد فنی و خرابی گیربکس اتوماتیک خواهد کرد. در چنین مواقعی بهتر است که خیلی سریع به مراکز مجاز تعمیر گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید و گیربکس اتوماتیک خودرو شما توسط تعمیرکار ماهر و مجاز بررسی شود.

در این حالت باید عیب مربوطه را با دستگاه دیاگ پیدا کرده و به رفع عیب گیربکس اتومات اقدام نمایید. البته همیشه این هشدارها به معنی عیب و ایراد اساسی گیربکس نمی‌باشد و در بسیاری از موارد با یک اقدام به موقع از روی کار آمدن خسارت و استهلاک گیربکس جلوگیری به عمل خواهد آمد.

به عنوان مثال شاید کامپیوتر گیربکس دچار خطا شد شده باشد یا سطح روغن جعبه دنده اتوماتیک خودروی شما پایین آمده باشد. شما پس از مراجعه به تعمیرکار مجرب به راحتی عیب جعبه دنده را برطرف کنید. نکته ای که مهم است این است که در چنین مواقعی راننده خیلی سریع و در اسرع وقت اقدام به تعمیر خرابی گیربکس اتوماتیک و رفع عیب آن نماید.

 

احساس لرزش خفیف یا شدید در جعبه دنده

 

ایراداتی که نشان دهنده مشکل و خرابی گیربکس اتوماتیک خودرو شما می باشد لرزش خفیف یا شدید از سمت جعبه ‌دنده می باشد. در چنین مواردی حتماً جهت رفع عیب به مکانیک مربوطه مراجعه کنید. چشم‌ پوشی از این موارد می‌ تواند در دراز مدت مشکلات و هزینه‌ هایی را به شما تحمیل کند.

البته حتماً به این نکته توجه کنید که تقه زدن و لرزش در گیربکس های سی وی تی CVT که بر روی محصولات ایران خودرو همانند پژو ۲۰۷ و پارس اتوماتیک نصب شده است کاملاً طبیعی میباشد و در بیشتر موارد این علائم وجود دارد. توصیه ما به شما خوانندگان گرامی این است که در چنین مواردی حتماً به تعمیرکار مربوطه مراجعه کنید.

 

درگیر نشدن گیربکس توسط خودرو

 

یکی از نشانه های خرابی گیربکس اتوماتیک این است که در هنگام استفاده از گیربکس و قرار دادن در حالت دنده عقب یا حرکت رو به جلو، اتومبیل با تاخیر جواب می دهد. این مورد می تواند یک عیب مهم جعبه دنده باشد. در مواردی ممکن است که روغن گیربکس اتوماتیک شما کیفیت کافی را نداشته باشد و عمل روانکاوی گیربکس شما با مشکل روبه رو شده باشد.

در چنین مواردی بهتر است قبل از ایجاد مشکل اقدام به تعویض روغن گیربکس و سرویس آن کنید. در مواردی هم مشاهده شده است که خطای کامپیوتر و ای سی یو باعث این کندی در عمل کرد می شود بهتر است در چنین مواردی به تعمیرگاه مربوطه مراجعه کرده تا با ریست کامپیوتر گیربکس یا تعویض روغن آن این ایراد را رفع نمایید.

 

بوی سوختگی یا روغن سوزی از گیربکس به مشام می ‌رسد

 

اگر به هر علت شما از گیربکس خودرو بوی سوختگی و یا روغن سوزی حس کردید گیربکس شما دچار ایراد فنی شده است. بهتر است در این حالت به رفع ایراد آن بپردازید. یکی از شایع ترین ایرادات این حالت می ‌تواند نشان دهنده ایجاد مشکل در سیستم خنک کاری گیربکس باشد. در برخی موارد هم می تواند از کم بودن سطح روغن گیربکس باشد.

خوانندگان گرامی حتما توجه داشته باشید که روغن گیربکس مانند روغن موتور خودرو نمی باشد و در طی کارکرد از سطح آن به خودی خود کاسته نمی‌ شود. اگر احساس کردید که روغن گیربکس شما طی مسافت از آن کاسته می ‌شود علت آن نشت روغن از جعبه دنده اتوماتیک خودرو می باشد.

یکی از علت های دیگر مشاهده بوی روغن سوزی و سوختگی می تواند به کیفیت پایین روغن مورد استفاده مربوط شود و یا حتی در مواردی عدم همخوانی روغن گیربکس با سیستم جعبه دنده نیز دلیل این حالت خواهد بود. یکی از علت های خرابی گیربکس اتوماتیک که منجر به بروز عیب و هزینه های بسیار بالا و خرابی کامل گیربکس می ‌شود عدم توجه راننده به چنین مواردی می باشد. پس هیچگاه از هیچ عیبی چشم‌پوشی نکنید که هزینه‌های گزافی را برای شما در پی خواهد داشت.

 

خارج شدن جعبه دنده در هنگام رانندگی

 

اگر خودرو شما در حین رانندگی دچار تعویض های نامتعارف شد و یا صدای زوزه کشیدن گیربکس به گوش رسید حتما بلافاصله به تعمیرگاه مراجعه کنید و در صورتی که احساس کردید مشکل حاد می باشد خودرو را با  یدک کش به تعمیرگاه انتقال دهید و در چنین مواردی که گیربکس اصطلاحا قاطی کرده است رانندگی با آن کار صحیحی نیست و جهت تعمیر چرخ دنده ها و تعمیرات اساسی حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید در چنین مواردی رانندگی با این خودرو می‌تواند به گیرپاچ گیربکس و شکستن جعبه دنده بیانجامد که هزینه های خیلی گزافی را به مالک خودرو تحمیل خواهد نمود.

 

سخن پایانی در خصوص مراققبت از گیربکس اتوماتیک

 

بسیاری از مشکلات عدیده گیربکس اتواتیک از علت های کوچک و سهل انگاری مالک خودرو می تواند ناشی شوند و مشکلاتی را برای  را به وجود بیاورند علت خرابی گیربکس اتوماتیک در بسیاری از موارد با اقدام به موقع با کمترین هزینه قابل رفع خواهد بود در صورتی که شما سرویس‌های دوره‌ای را به موقع انجام دهید عمر گیربکس خودرو شما دو چندان خواهد گردید و از خرابی های گاه و بیگاه در امان خواهید ماند.

البته این نکته را نیز هرگز فراموش نکنید که برای سرویس خودرو خود و تعمیر گیربکس اتوماتیک خود هرگز به تعمیرکاران مبتدی مراجعه نکنید و حتماً تعمیرکاران متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا از ورود آسیب ها و خسارت های پرهزینه به اتومبیل شما جلوگیری به عمل آید. متخصصین و تعمیرکاران و با تجربه ما در این زمینه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند تا تمامی ایرادات گیربکس اتوماتیک شما را به صورت کامل رفع نموده و  باعث شوند تا کمترین هزینه و کمترین خسارت به اتومبیل شما تحمیل شود.

ali rashidi
ali rashidi

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋