Hi Charter

Hi Charter

مالیات بر ارث چیست؟

 

مالیات بر ارث مالیات بر دارایی هایی است که از شخص متوفی به ارث می رسد. شخصی که دارایی ها را به ارث می برد مالیات بر ارث را می پردازد و نرخ ها می تواند بر اساس اندازه ارث و همچنین رابطه وارث با متوفی متفاوت باشد.

مطابق ماده ۱۷ قانون مالیات، اموال و دارایی (به استثنای موارد معنون در ماده ۲۴ ق.م.م) که در نتیجه فوت شخص اعم از فوت واقعی یا فرضی انتقال می یابد، شامل پرداخت مالیات می شود.

 

مالیات بر ارث چیست و نحوه محاسبه آن چگونه است؟

زمانی  که فردی فوت می کند تمام دارایی ها و بدهی های متوفی به وراث خود منتقل خواهد شد. مالیات ارث یک دین و بدهی قانونی است که به عهده وراث است. در صورت عدم پرداخت آن امکان تملک ارث وجود ندارد و حتی ممکن است وراث مشمول جریمه‌های سنگین نیز شوند. به همین دلیل تعیین تکلیف در این خصوص یکی از مهم ترین وظایف وراث پس از فوت متوفی می باشد.

بحث ارث و تقسیم ارث زمانی ایجاد می شود که شخصی فوت کند و دارایی از او باقی بماند. دارایی ها هم شامل اموال به جا مانده از متوفی و هم شامل دیون و بدهی های متوفی می باشد. وراث باید قبل از تقسیم ارث دیون و بدهی های شخص متوفی را بپردازند. سپس اموال باقی مانده را بین خود تقسیم کنند.

تقسیم ارث براساس قانون بسیار پیچیده است. زیرا اصول و استثنائات زیادی دارد. از این رو هر مسئله تقسیم ارث باید به صورت موردی بررسی شود. زیرا وراث و بازماندگان هر متوفی متفاوت از دیگری هستند. به همین دلیل میزان سهم ارث برای همه‌ی وراث یکسان نیست و جنسیت افراد و نسبت آن ها با متوفی در تعیین میزان سهم ارث آن ها تاثیر دارد.

 

وراث طبق قانون به سه دسته تقسیم می شوند:

■        وراث طبقه اول كه عبارتند از: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد 

■         وراث طبقه دوم كه عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها

■         وراث طبقه سوم كه عبارتند از: عمو، عمه، دايي، خاله و اولاد آنها .

مالیات هر یک از این طبقات طبق ملاک مشخصی و با توجه به دارایی متوفی تعیین می شود که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

استعلام گواهی مالیات بر ارث

برای استعلام و صدور گواهی مالیات بر ارث لازم است وارثین متوفی به اداره امور مالیاتی که آخرین اقامتگاه قانونی متوفی در محدوده آن بوده‌ است مراجعه نمایند. برای صدور این گواهی لازم است وارثان چندین مرحله را پشت سر هم طی کنند. مراحل مورد نیاز برای انجام این کار عبارت‌اند از تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارث و تمامی مدارک مورد نیاز و دستور ارجاع و اقدام توسط رییس گروه مالیاتی است.

Hi Charter
Hi Charter

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋