بزرگترین عامل موفقیت هر شرکت یا سازمان، شرکت پخش مویرگی و توزیع آن محصول است. توزیع مویرگی به عنوان یک شیوه نوین در عرصه توزیع میتواند در بعضی از شاخه های تولیدی بسیار کارآمد باشد و نمیتوانیم از این رویکرد اجتناب کنیم زیرا یک فرایند جدیدی است که میتواند ما را برای فروش بیشتر کمک کند.
فروش مویرگی چیست؟ به کانال توزیع زنجیره از کسب و کار یا واسطه ها که از طریق آن بتوانیم یک محصول یا خدمت را به دست مصرف کننده برسانیم، اصطلاحاً پخش مویرگی میگویند و شامل شبکه عمده فروشان، خرده فروشان، توزیع کنندگان است و به صورت ماشین، کامیون، وسیله نقلیه، موتورسیکلت و یا حتی از طریق اینترنت میباشد.
کانالها به شکلهای مستقیم و غیرمستقیم دسته بندی میشوند و کانالهای مستقیم به مشتری اجازه میدهند که از تولید کننده به صورت مستقیم خرید کند و کانالهایی که به صورت غیرمستقیم هستند معمولاً یک عناصر واسطه ای مثل عمده فروش یا خرده فروش بین آنها است که رابط ما را بین تولید کننده و مصرف کننده هموار میکند.
بعضی از محصولات موجود در بازار پر مصرف هستند و جزئی از اقلام اساسی به حساب میآیند. این یعنی مشتری به طور قطعی چنین کالایی را نیاز دارد و آن را خواهد خرید. در این شرایط شرکتهای زیادی اقدام به تولید این نوع کالاها میکند و تنوع برند و محصول در بازار افزایش خواهد یافت. حال باید برای جلب نظر مشتریان محصولات تولیدی خود را در دسترس آنها قرار دهید تا بتوانید فروش را افزایش دهید. در غیر این صورت رقبا بازار موجود را تصاحب میکنند.
سیستم پخش مویرگی در چنین شرایطی به کار میآیند و شما میتوانید کالای خود را از طریق فروشمویرگی به فروش برسانید. اما برای این کار دقت داشته باشید که نیاز به یک پلن فروش مویرگی دارید تا بتوانید فرآیند فروش مویرگی را به بهترین شکل انجام دهید.
همیشه باید یک سری از قوانین را برای خودتان در نظر بگیرید تا بتوانید کارها را به بهترین شکل پیش ببرید. فروش مویرگی هم از این دست موارد است که نیاز به قوانین دارد. شما حتی میتوانید با برای این کار بهتر است در ابتدا یک پلن فروش مویرگی تهیه کنید تا بتوانید طبق برنامه پیش بروید.
برای گرفتن کالا از تولید کننده قوانین تعیین کنید.
با فروشگاهها قرارداد امضاء کنید تا بتوانید مطالبات خود را وصول کنید.
مسائلی مانند فرهنگ، موقعیت جغرافیایی، توان خرید و ... را در پخش مویرگی خود در نظر بگیرید.
در پرداخت فاکتورهای تولید کننده قوانین را با توجه به دریافتی تعیین کنید تا با مشکل روبهرو نشوید.
هزینههای پخش مویرگی را به درستی برآورد کنید تا با مشکلات حسابرسی و مالی روبهرو نشوید.
1. ذخیره سازی و انبار کالا برای توزیع: شما هیچ وقت نمیتوانید یک شرکت پخش را بدون سازمان، انبار، ذخیره سازی مرتب و به خصوص اتوماسیون تجسم کنید. شرکتهای پخش مویرگی باید انبارهای بسیار منظم و قابل استفاده داشته باشند.
2. دریافت سفارش از مشتری: تمامی شرکتهای پخش و توزیع مویرگی باید ویزیتوری داشته باشند تا به صورت گرم یا به صورت سرد محصول را از خرده فروشان سفارش بگیرد. در ویزیت گرم، زمانی که مشتری محصول را به ویزیتور سفارش میدهد همزمان محصول در ماشین نقل میشود و همانجا بلافاصله به مشتری یا مصرف کننده انتقال داده میشود. اما در ویزیت سرد، ویزیتور سفارش را میگیرد، ثبت میکند و به شرکت پخش تحویل میدهد و چند روز بعد محصول به واحد توزیع کننده انتقال پیدا میکند.
3. تحویل کالا به مشتریان: در یک سیستم پخش مویرگی تحویل کالا باید به موقع، منظم، سالم و قابل استفاده به سیستم توزیع انتقال داده شود.
4. وصول مطالبات: همیشه بر عهده شرکت پخش و توزیع است. یکی از مهمترین و خطیرترین مسئولیتهایی که یک شرکت پخش و توزیع دارد این است که بتواند وصول مطالبات را به موقع، دقیق و کارا انجام دهد.
5. کنترل و دریافت اطلاعات از بازار: شرکتهای پخش واحدهای خوبی برای تحقیقات بازار، پژوهش و بازاریابی هستند. معمولاً میتوانند اطلاعات منطقهای را به خوبی استخراج کنند و این اطلاعات را در مواقع لازم به دست تولیدکننده برسانند.
1. داشتن افرادی در کانال توزیع که بتوانند به خوبی وضعیت سیستم را کالبد شکافی کنند.
2. پوشش بیشتر بازار
3. کاهش ریسک از دست دادن مشتری
4. کاهش سوختی پول
5. قدرت چانه زنی
6. کاهش احتمال شکل گیری رقبای جدید
7. جریان دائم نقدینگی
8. امکان تفیض بیشتر اختیار به شعب
9. افزایش سود در بلند مدت
10. ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان با سرعت مناسب
11. کنترل بیشتر بر
12. هم ترازی بیشتر هدف با مشتریان
پاسخ ها