hassanbesharat2000

hassanbesharat2000

4 ترفند ساده برای تمیز کردن انواع کفپوش در خانه شما

 

تمیز کردن خانه، یکی از کارهای ضروری است و هر بخش آن نیاز به نظافت جداگانه و ابزارهای متفاوت دارد. ما در این نوشته قصد داریم به سراغ نظافت کفپوش‌های خانه برویم و ترفندهای جالبی را برای تمیزی انواع کفپوش‌ها ارائه دهیم. چرا که حتما برای شما نیز این سوا  به وجود آمده است که تمیز کردن کفپوش‌های چوبی و یا سرامیکی چگونه باید انجام شود تا بهترین نتیجه ایجاد شود. پس بیش از این شما را معطل نمی‌گذاریم و به سراغ اصل مطلب می‌رویم:

1. ابتدا کفپوش را جارو کنید

هر نوع کفپوشی که داشته باشید، برای اینکه فرایند تمیز کردن به طور کامل انجام شود، به جارو کردن نیاز دارید. جارو برقی‌ها البته امروزه کار جارو زدن را راحت کرده‌اند و با مدت زمان کمتر و با کارایی بهتر می‌توانید محدوده مورد نظر را تمیز کنید. اما بسته به کفپوش در استفاده از آنها باید احتیاط کنید.

برای مثال اگر کفپوش شما چوبی است، باید دسته مکنده جاروبرقی را در وضعیتی قرار دهید که برس آن، به خوبی روی سطوح را بپوشاند و دیگر سطوح دهانه کمترین تماس را با کفپوش داشته باشد. در غیر اینصورت احتمال خش‌دار کردن کف وجود دارد.

معمولا مقاومت کفپوش‌های لمینت نسبت به انواع پارکت در ایجاد خش بیشتر است، اما اگر در حین تمیز کردن کفپوش لمینت، آسیبی ایجاد شد، می‌توانید از نصاب لمینت بخواهید به تعمیر و نصب مجدد لمینت در بخش یاد شده اقدام کند. در هر حالت، این نکته را به یاد داشته باشید که جارویی که برای کفپوش استفاده می‌کنید، باید علاوه بر کارایی مناسب، مانع از ایجاد آسیب و خش روی سطوح شود.

2. از یک شوینده مناسب استفاده کنید

تمیز کردن سطوحی مانند سنگ و سرامیک نسبت به پارکت چوبی و لمینت آسان‌تر است، چرا که مطمئن هستیم با استفاده از آب و یا شوینده‌ها، آسیبی به آنها وارد نمی‌شود. بنابراین در هنگام شستشوی سطوح سرامیک و سنگ، به راحتی می‌توانید انواع شوینده‌ها را برای تمیز کردن استفاده کنید. گاهی اوقات بسته به میزان کثیفی، می‌توانید از ضدعفونی‌کننده‌ها و سفید کننده‌ها هم استفاده کنید.

همچنین شوینده‌ها و جرم‌گیرها برای شستشوی کفپوش‌های سرامیکی و سنگی حمام و سرویس بهداشتی مناسب هستند و می‌توانید مقداری از آنها را روی ناحیه مورد نظر ریخته و پس از مدتی با یک فرچه یا براش کوچک، جرم‌ها را پاک کنید. اما این نکته را فرامووش نکنید که در هر حالت، سعی کنید با میزان مناسبی آب، مواد شوینده را از روی سطوح مختلف پاک کنید تا از ایجاد اثرات منفی احتمالی بکاهید.

3. از دستمال خشک استفاده کنید

 

پس از آنکه سطوح مورد نظر را با تی مرطوب و یا دستمال خیس، تمیز کردید، برای اینکه لکه کمتری روی سطوح ایجاد شود، می‌توانید از یک تی تمیز و یا دستمال برای خشک کردن رطوبت استفاده کنید. اینکار اگرچه زحمت بیشتری برایتان خواهد داشت، اما نتیجه آن بهتر است، چراکه سطح براق‌تر و یکدست‌تری را ایجاد می‌کند. این موضوع به ویژه زمانی که سطح کفپوش سنگ و سرامیک باشد، بیشتر خودنمایی می‌کند.

کفپوش پارکت را چگونه بشوییم؟

یکی از سوالات مهم، نحوه تمیز کردن کفپوش‌های چوبی مانند پارکت است. این کفپوش‌ها از جنس چوب هستند و همانطور که می‌دانیم چوب نسبت به آب و شوینده‌ها اثرات منفی (مانند پوسیدگی) نشان می‌دهد. اما راه‌های خوبی برای تمیز کردن پارکت چوبی وجود دارد: ابتدا سطح مورد نظر را جارو کنید و پس از آن از یک تی که به میزان کمی مرطوب شده است برای تمیز کردن سطح پارکت استفاده کنید.

برای اینکه رطوبت روی سطح چوب باقی نماند، استفاده از تی خشک پس از این مرحله ضروری است. همچنین برای ایجاد سطح براق می‌توانید تی خود را داخل سطل آبی خیس کنید که به مقدار کمی به سرکه و شوینده آغشته شده است. در هر حالت به یاد داشته باشید که سطح مرطوب شده، باید بلافاصله خشک شود.

موضوع مهمی که در تمیز کردن پارکت‌ها وجود دارد، نصب صحیح آنهاست. اگر نصاب پارکت‌ ها را به خوبی نصب نکرده باشد، رطوبت ممکن است داخل آنها نفوذ کند و در نتیجه در دراز مدت باعث ورم کردن جوپ و پوسیدگی آن شود. در چنین شرایطی هرچه سریعتر به سراغ تعمیر پارکت بروید تا مشکل هرچه زودتر برطرف شود.

4. تمیز کردن کفپوش‌های PVC

 

برای تمیز کردن این نوع کفپوش‌ها نیز استفاده از تی مرطوب (با آب و شوینده، مرطوب شده باشد) توصیه می‌شود و ترکیب آب و شوینده و سرکه برای براق کردن آن به کار می‌رود. همچنین می‌توانید از موارد یاد شده در این مطلب نیز استفاده کنید.

پاک کردن لکه‌ها

نکته مهم آن است که اگر روی سطوح لکه‌ای ایجاد می‌شود، بلافاصله اقدام به تمیز کردن آنها کنید، در غیر اینصورت پاک کردن آن دشوار خواهد شد. اما ترکیب آب ولرم، سرکه سیب و شوینده برای پاک کردن بسیاری از لکه‌ها مانند چای مناسب هستند. همچنین استفاده از الکل سفید برای از بین بردن لکه‌های جوهر از روی سطوح pvc کمک کننده خواهد بود.

نکات مهم انتهایی

اگرچه زیبایی ساختمان و خانه با وجود انواع کفپوش‌ها مانند سنگ، سرامیک، پارکت چوبی، لمینت، PVC و ... زیباتر است، اما توصیه می‌کنیم بخش‌هایی که با احتمال بیشتری، کثیف خواهند شد را با فرش و یا پادری مناسب بپوشانید. همچنین از راه رفتن با کفش روی این سطوح خودداری کنید.

hassanbesharat2000
hassanbesharat2000

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋