John John

John John

وکیل پایه یک دادگستری در شهرستان شیراز

وکیل پایه یک دادگستری در شیراز

شاید برای خیلی از مردم این سوال پیش آید که وکالت دقیقا چیست و وکیل به چه کار مردم می­آید. در این نوشته قصد داریم به طور مفصل و ریشه­ای به این سوالات پاسخ دهیم.

وکالت و وکیل از ریشه عربی وَکَلَ می­آید و به معنای جانشینی و نمایندگی می­باشد. پس وکیل یعنی نماینده و جانشین. موکل در واقع همان شخصی است که وکیل را جانشین خود قرار می­دهد.

در قانون مدنی کشور ایران (اصلی­ترین قانونی که روابط بین اشخاص را تنظیم می­کند) عقود متعددی وجود دارد که اشخاص می­توانند روابط خودشان را در قالب این عقود (قراردادها) بگنجانند و از مزایای قانونی آن بهره­مند شوند مانند عقد بِیع که مردم در قالب آن خرید و فروش روزانه شان را انجام می­دهند.

در قانون مدنی عقدی وجود دارد به­ نام عقد وکالت. طبق ماده 656 قانون مدنی : وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می­نماید.» این عقد مانند دیگر عقود در قوانین دیگر کشورها هم وجود دارد. همچنانکه در فقه اسلامی وجود دارد. قانونگذار ما در حدود دهه اول و دوم قرن چهاردهم که به تنظیم قانون مدنی ایران پرداخته است این عقد و عقود دیگر را از فقه اسلامی برگرفته است. پس به این دلیل این عقد و سایر عقود از نظر ریشه کلمه عربی می­باشند.

 

 

پس تا اینجا متوجه شدیم که وکالت درواقع نام عقدی است در قانون مدنی کشور ایران که اشخاص به وسیله آن شخصی را جانشین خود می­سازند. حال سوال اینجاست که جانشینی در چه چیزی؟ این جانشینی در موارد متعددی می­تواند اعطا شود. مهم ترین کاربرد آن در مقام خرید و فروش و دفاع از حق در محاکم می­باشد. مثلا می­خواهید یک دستگاه اتومبیل در شیراز بخرید اما در تهران هستید. شما می­توانید به دوست خود که در شیراز است وکالت خرید اتومبیل را بدهید. به این ترتیب که « اینجانب .... فرزند ... به مشخصات ... به آقا/خانم ... فرزند ... به مشخصات ... وکالت خرید یک دستگاه اتومبیل به مشخصات ... می­دهم ». یا برای انجام دفاع از حق در محاکم دادگستری می­توان چنین عقدی را منعقد نمود. در این حالت آن شخص وکیل می­شود و شما موکل. شخص وکیل می­تواند به نام شما امور مورد نظر را انجام دهد. به نام شما اتومبیل مورد نظر را بخرد. به نام شما امور دفاع از حق را در محاکم دادگستری انجام دهد و ... ( بسته به نوع وکالتی که به آن شخص می­دهید ).

 

. . .

 

 

وکیل حقوقی در شیراز در این باره توضیح داد:

حال ممکن است سوال پیش آید که آیا این عقد تشریفات خاصی دارد؟ خیر شما می­توانید به دو صورت منعقد کنید. 1. به صورت عادی 2. به صورت رسمی . روش عادی می­تواند به نوع شفاهی یا کتبی باشد. روش رسمی بایستی در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. بدیهی است که اگر به صورت عادی و شفاهی باشد در صورت بروز اختلاف به سختی می­توان وجود وکالت را ثابت کرد اما اگر آن را مکتوب کنید (روی برگه­ای) کار اثبات راحت­تر خواهد شد و شما در واقع یک سند یا مستند از عقد خود ساختید و می­توانید به آن استناد کنید، هرچند یک سند عادی است لکن بهرحال سند است. حال اگر این سند را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کنید این سند شما «رسمی» تلقی می­شود و می­توانید از مزیت رسمی بودن آن در محاکم دادگستری استفاده کنید و کار اثبات عقد وکالت به مراتب ساده تر می­شود.

 

John John
John John

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋