
چانگان UNI-T به وضوح یک کراساوور اسپرت را به تصویر میکشد.
چانگان UNI-T را میتوان یکی از محصولات متمایز این برند چینی دانست که راهی طولانی تا بازار ایران طی کرده است. در ابتدا قرار بود تا محصولات سری UNI چانگان با سایپا به ایران بیایند اما این روند در ادامه تغییر کرد. اکنون آرینا درایو که زیرشاخه وارداتی گروه آرین موتور است، تصمیم دارد تا چانگان یونیتی را به کشورمان بیاورد. این خودرو در ایران با لوگو شرکت آرینا درایو عرضه خواهد شد و فاقد لوگو چانگان است.
چانگان UNI-T در سال ۲۰۲۰ و در دوران اوج همهگیری کرونا معرفی شد. این خودرو از همان سال در بازار چین عرضه شد و مدتی بعد نیز به بازارهای صادراتی راه یافت. سایپا در سال ۱۴۰۱ از تصمیم خود برای عرضه این خودرو خبر داد اما درنهایت برنامه آن به مونتاژ مدلهای CS35 و CS55 پلاس تغییر یافت. اکنون و در نیمه دوم سال ۱۴۰۴، آرینا درایو از عرضه این خودرو در کشورمان خبر داده است.
چانگان UNI-T به وضوح یک کراساوور اسپرت را به تصویر میکشد. ظاهر این خودرو از خطوط تند و تیز بسیاری تشکیل شده است که در رقبا کمتر دیدهایم. در نمای روبهرویی چانگان UNI-T از جلوپنجره بدون قاب استفاده شده است. این جلوپنجره در کنار چراغهای دیلایت ابرویی شکل و تزئینات رنگی سپر، چهرهای خشن و مدرن برای چانگان UNI-T فراهم کردهاند.

در نمای جانبی شاهد خطوط مواج بدنه خودرو هستیم. رینگهای خودرو نیز ۲۰ اینچی هستند که نسبت به سایر ابعاد چانگان UNI-T، بزرگ و اسپرت به نظر میرسند. دستگیرههای درب نیز برای افزایش ضریب آیرودینامیک خودرو بهصورت مخفیشونده طراحی شدهاند.
در نمای عقب چانگان UNI-T یک اسپویلر خاص V شکل را میبینیم که لوگو چانگان را برای ما تداعی میکند. چراغهای عقب خودرو کشیده هستند و خروجیهای اگزوز چندگانه، ظاهر اسپرت خودرو را تقویت کردهاند.
کابین چانگان UNI-T ظاهری مدرن دارد و تمرکز بر راحتی راننده را میتوان در آن دید. دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی برای کلاستر و سیستم چندرسانهای درون کابین چانگان UNI-T تعبیه شدهاند که به سمت راننده زاویه دارند. طراحی دستهدنده نیز خلاقانه صورت گرفته است.

صندلیهای خودرو فرم اسپرت و یکپارچه دارند. این صندلیها برای افرادی با قد متوسط بهترین گزینه محسوب میشوند. در بخش عقب بهدلیل فرم کوپه مانند بدنه، سرنشینان دید چندانی به بیرون ندارند. بااینحال فضای پای سرنشینان هر دو ردیف جلو و عقب مناسب ارزیابی میشود. حجم صندوق بار این خودرو نیز ۳۵۰ لیتر است که با تا کردن صندلیهای عقب به ۱۱۸۵ لیتر میرسد.
چانگان UNI-T ظاهر متفاوتی نسبت به دیگر کراساوورهای چینی دارد اما از الگوی تثبیت شده آنها پیروی میکند. زیر کاپوت این خودرو موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر مشترک با چانگان CS55 پلاس قرار دارد. این پیشرانه حداکثر ۱۷۷ اسببخار قدرت و ۳۰۰ نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه تر (WDCT)، نیرو را به محور جلو منتقل میکند. شتاب صفرتاصد این خودرو حدود ۱۰ ثانیه برآورد میشود.

سیستم تعلیق چانگان یونیتی در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چنداتصاله است. ترمزها نیز در چهارچرخ دیسکی هستند. پیشرانه این خودرو از سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره میبرد و به همین دلیل به بنزین و روغن مصرفی حساسیت دارد.

چانگان UNI-T با سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی به ایران خواهد آمد. امکانات این خودرو براساس اعلام آرینا درایو به شرح زیر هستند:
قیمت چانگان UNI-T در بازار جهانی بین ۱۷ تا ۲۲ هزار دلار است. با توجه به نرخ ارز مبادلهای و همچنین تعرفه واردات، قیمت چانگان UNI-T در بازه بیش از ۴ میلیارد تومان تعیین خواهد شد. رقبای اصلی این خودرو در بازار ایران فونیکس FX، لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ هستند.
پاسخ ها