روز دوشنبه، 23 بهمنماه 1402، پیست آزادی تهران میزبان لاماری ایما HEV بود تا تجربه رانندگی با لاماری ایما هیبرید را شاهد باشیم.
روز دوشنبه، 23 بهمنماه 1402، پیست آزادی تهران میزبان خبرنگاران و فعالان رسانهای بود تا تجربه رانندگی با لاماری ایما هیبرید برای آنها فراهم شود. این خودرو سومین تیپ از لاماری ایما بهحساب میآید و با نام لاماری ایما HEV نیز شناخته خواهد شد. آنچه در ادامه میخوانید، تجربه ما از رانندگی کوتاهمدت با این خودرو جدید بازار ایران است. البته باید به شما بگوییم که رویه معمول و کسلکننده گزارشهای خودرویی را در این مطلب نخواهید دید!
همچنین بخوانید: لاماری ایما HEV بهصورت رسمی رونمایی شد؛ دومین چینی هیبریدی بازار با قیمت 2 میلیاردی
بهجرئت میتوان گفت که بازار خودروی ایران طی سه دهه گذشته، از فناوریهای جدید محروم بوده است. برای مثال، طی دهه نخست قرن 21ام، بسیاری از مشتریان در سراسر جهان به خرید خودروهای دیزلی پرداختند. این اتفاق درحالی رخ میداد که حتی برخی مشتریان ایرانی نمیدانستند امکان تولید خودرو سواری با موتور دیزل نیز وجود دارد!
این رویداد بهطور مشابه یک دهه بعد و برای خودروهای هیبریدی نیز تکرار شد. در روزهایی که تویوتا پریوس عنوان پرفروشترین خودرو را در بازارهای مختلف کسب میکرد، مشتریان ایرانی از دسترسی به این خودرو محروم بودند. درنهایت خودروهای هیبریدی در تعداد بسیار محدود و با قیمت بالا به بازار ایران رسیدند. عدم ارائه خدمات پس از فروش گسترده نیز کار را برای این خودروها سختتر از همیشه کرد.
اکنون خودروسازان خصوصی در تلاش هستند تا این رویه را به روشی جدید اصلاح کنند. آنها بهجای واردات، روش مونتاژ خودروهای هیبریدی را برگزیدهاند. این کار به آنها امکان تجاریسازی گسترده و همچنین کاهش هزینه در بلندمدت را اعطا میکند. در سوی دیگر، مشتریان نیز با اطمینانخاطر بیشتری نسبت به خرید خودروی هیبریدی اقدام میکنند. پس از مدیران خودرو و تیگو 8 پرو e پلاس، اکنون آرین موتور نیز لاماری ایما هیبرید را برای مشتریان ایرانی به ارمغان آورده است.
طی سال 1402 و پس از تغییر مدیریت کلان وزارت صمت، شاهد تغییر رویکرد این وزارتخانه بودیم. وزیر جدید بهدلیل فعالیت در حوزه انرژیهای جدید، علاقه بسیاری به واردات خودروهای هیبریدی و الکتریکی دارد. درنتیجه خودروسازان و واردکنندگان دستبهکار شدند و انواع مختلفی از خودروهای الکتریکی روانه بازار ایران شد. بااینحال، یک معضل بزرگ در این مسیر وجود دارد که هنوز راهحل مناسبی برای آن درنظر گرفته نشده است.
این معضل فقدان زیرساخت لازم برای شارژ خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی است. ایستگاههای شارژ تنها در چند نقطه تهران نصب شدهاند. امکان شارژ باتری خودروهای الکتریکی با استفاده از برق شهری میسر نیست، چرا که سیستم برقکشی منازل در ایران فاقد بخش اتصال به زمین است. درنتیجه خودروهای هیبریدی برای شارژ به فعالیت موتور بنزینی متکی هستند.
در این بین انتخاب آرین موتور هوشمندانه بوده است. لاماری ایما HEV یک خودرو هیبرید سنتی یا معمولی است؛ بنابراین درگاهی برای شارژ باتری وجود ندارد و این وظیفه بر عهده موتور بنزینی قرار گرفته است. پیشرانه این خودرو نیز از نوع 1.5 لیتری توربوشارژر است که انتخاب مرسومی در خودروهای مونتاژی محسوب میشود. درنتیجه مشتریان میتوانند لاماری ایما هیبرید را بخرند، مدتها با آن رانندگی کنند، بنزین کمتری بسوزانند و آلایندگی کمتری تولید کنند. تمامی این اتفاقات درحالی رخ میدهد که نیازی نیست برای پرشدن باتری لاماری ایما HEV آن را به پریز برق متصل کنید!
لاماری ایما هیبرید از نظر ظاهری هیچ تفاوتی نسبت با نسخه فولآپشن این خودرو، یعنی لاماری ایما X ندارد؛ بااینحال، هنگام فعالیت در حالت درجا کاملاً بیصداست. این خودرو هنگام رانندگی عادی نیز صدای زیادی تولید نمیکند و تنها اگر برای شتابگیری به آن فشار بیاورید، پیشرانه درونسوز با صدای زیاد وارد مدار میشود.
یکی از مزایای لاماری ایما برای مشتریان، شتاب و کشش مناسب این خودرو بود که حس یک اتومبیل اسپرت را به راننده منتقل میکرد. در نسخه هیبریدی نیز این وضعیت تکرار شده است و حتی اگر خودرو در بهترین شرایط خود نباشد، بازهم میتوانید شتاب صفر تا صد کمتر از 10 ثانیه را با نسخه هیبریدی ایما ثبت کنید. همین عامل بهتنهایی میتواند دلیل خرید این خودرو از سوی برخی مشتریان تلقی شود.
طی دهه 1390، خودروهای هیبریدی مختلفی به بازار ایران وارد شدند. لکسوس CT200h، تویوتا کمری هیبرید، تویوتا پریوس، هیوندای سوناتا، کیا اپتیما هیبرید و میتسوبیشی اوتلندر PHEV ازجمله این خودروها بودند. بااینحال، اکنون مشتریان تمایل چندانی برای خرید این خودروها ندارند، چرا که خدمترسانی به این خودروها چندان دقیق و منظم صورت نمیگیرد و البته قیمت آنها نیز با نسخههای بنزینی برابری میکند؛ بنابراین مشتریان میتوانند خودروی درونسوز مشابه را بخرند و از دردسرهای یک اتومبیل هیبریدی به دور باشند.
لاماری ایما HEV با قیمت تقریبی دو میلیارد تومان، بههیچعنوان خودروی ارزانی نیست. درنتیجه بخش بزرگی از جامعه مصرفکنندگان ایرانی توان خرید این خودرو را نخواهند داشت. بااینحال، اگر روند عرضه خودروهایی از این قبیل ادامه یابد، خرید خودروهای هیبریدی کارکرده به امری معمول در جامعه تبدیل خواهد شد. درنتیجه علاقهمندان به خودروهای هیبریدی میتوانند با بودجهای کمتر، اتومبیل مطلوب خود را خریداری کنند. بدیهی است که در این راه ارائه خدمات پس از فروش گسترده و همچنین تداوم عرضه نقشی کلیدی را در موفقیت خودروهای هیبریدی ایفا میکند.
پاسخ ها