حمید پیمان فر

حمید پیمان فر

برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

هفت دلیل روشن نشدن خودرو در شرایط مختلف + راه حل مشکل

هفت علت گازنخوردن ماشین در شرایط مختلف + روش‌های حل مشکل

برای کشف علت گازنخوردن ماشین باید بررسی کنید خودرو در چه وضعیتی قرار دارد.

گاز نخوردن ماشین از مشکلات مرسومی است که در تمامی خودروها اعم از نو و کارکرده پدید می‌آید. این مشکل ممکن است مواقع متفاوتی پیش بیاید؛ ازاین‌رو علت گازنخوردن ماشین باتوجه‌به زمان رخداد آن متفاوت است. در مطلب امروز از دیجیاتو مشکل گازنخوردن ماشین و دلایل آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نگاه اولیه به علت گاز نخوردن ماشین

گازنخوردن خودرو را می‌توان یکی از تجربه‌های مشترک بسیاری از رانندگان دانست. این اتفاق ممکن است هنگام استارت‌زدن خودرو، حرکت در دنده‌ یک، حرکت با دور موتور بالا، حرکت با سرعت‌ زیاد، توقف خودرو در حالت درجا یا حرکت در سربالایی رخ دهد. علت وقوع این مشکل در هرکدام از شرایط متفاوت است. همچنین این مشکل در خودروهای دوگانه‌سوز متکی بر گاز طبیعی، بیشتر از خودروهای تک‌سوز بنزینی رخ می‌دهد.

برای کشف علت گازنخوردن ماشین باید بررسی کنید خودرو در چه وضعیتی قرار دارد. علت گازخوردن خودرو در شرایط گوناگون متفاوت است. علت‌های مرسوم گاز نخوردن خودرو در شرایط مختلف به شرح زیر هستند:

گاز نخوردن ماشین هنگام استارت سرد

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که صبح‌های سردی دارد، ممکن است سرمای هوا موجب یخ‌زدن برخی قطعات موتور بشود اما اگر هوا بیش از حد سرد نیست و خودرو همچنان گاز نمی‌خورد، مشکلات دیگری برای خودرو پیش آمده‌اند که به‌ترتیب باید آن‌ها چک کنید.

گاز نخوردن ماشین
دینام خودرو

خرابی استپر موتور، مشکلات برقی همچون آسیب دیدن دینام یا باتری و سیم‌کشی‌ها، خرابی شمع خودرو، خرابی سنسور پدال گاز، سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور، سنسور هوا یا سنسور موقعیت میل سوپاپ، دلایل عمده گازنخوردن خودرو هنگام استارت سرد هستند.

گاز نخوردن ماشین در دنده یک

ممکن است خودرو هنگام استارت سرد مشکلی نداشته باشد اما در زمان شروع به حرکت با دنده یک، متوجه گازنخوردن خودرو شوید. در این لحظات، شما پدال گاز را فشار می‌دهید اما دور موتور بالا نمی‌رود و سرعت خودرو بیشتر نمی‌شود.

سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن

دلیل مرسومی که باعث گازنخوردن خودرو در دنده یک و زمان شروع به حرکت می‌شود، خرابی سنسورهای موتور است. این سنسورها وظیفه دارند اطلاعات خودرو را جمع‌آوری کنند و این اطلاعات را به کامپیوتر خودرو یا ECU بفرستند. این سنسورها شامل مجموعه‌ای از حسگرها می‌شوند که شامل سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور، سنسور هوا و سنسور موقعیت سوپاپ هستند. خرابی سنسور اکسیژن شایع‌ترین رخداد در این وضعیت است.

گازنخوردن ماشین هنگام توقف درجا

گاهی ممکن است اتومبیل شما هنگام فعالیت درجا دچار مشکل گازنخوردن شود. این مشکل ناشی از خرابی سنسور دور موتور است. بروز مشکل در سنسور دور موتور باعث می‌شود ECU اطلاعات لازم را دریافت نکند؛ درنتیجه کامپیوتر خودرو نمی‌تواند وضعیت موتور را تشخیص دهد. البته مشکلات دیگری نیز ممکن است علت گازنخوردن ماشین در حالت درجا شناخته شوند. این مشکلات به شرح زیر است:

نشتی در سیستم سوخت‌رسانی، مشکل در انژکتور، کاهش سطح روغن موتور و خرابی مپ سنسور

گازنخوردن ماشین درحال حرکت

اگر اتومبیل شما هنگام حرکت گاز نمی‌خورد، مشکلات جدی‌تری در انتظار شما هستند. دلیل عمده گازنخوردن خودرو هنگام حرکت تمام شدن کیت کلاچ یا همان دیسک و صفحه است. همچنین ممکن است خرابی سنسور کیلومتر باعث بروز این ایراد شود. گرفتگی فیلتر سوخت و بروز ایراد در کمپرسور سیلندر نیز از دیگر دلایل گازنخوردن خودرو هنگام حرکت به شمار می‌روند.

گاز نخوردن ماشین
کیت کلاچ آسیب دیده

گاز نخوردن ماشین در سربالایی

گاهی اتومبیل شما در شرایط عادی بدون مشکل کار می‌کند اما هنگام صعود از شیب‌ گاز نمی‌خورد. دلیل عمده بروز این مشکل خرابی پمپ بنزین است. در واقع هنگامی که خودرو در شیب رو‌به‌بالا قرار می‌گیرد، پمپ سوخت باید بنزین را با فشار بیشتری به‌سمت موتور بفرستد. خرابی پمپ بنزین یا ضعیف شدن آن بر اثر استهلاک باعث می‌شود پمپ نتواند سوخت کافی را به موتور بفرستد؛ در نتیجه خودرو گاز نخورد.

یکی دیگر از دلایل گازنخوردن خودرو در سربالایی مسدود شدن کاتالیست خودرو است. در این حالت، دود خروجی موتور به‌دلیل مسدود بودن راه خروجی، به‌سمت موتور بازمی‌گردد. بازگشت دود تنفس موتور را دچار مشکل می‌کند که نتیجه آن گازنخوردن خودرو است.

گازنخوردن ماشین در دور موتور بالا

دلیل اصلی گاز نخوردن ماشین در دور موتورهای بالا خرابی پمپ بنزین است. هنگامی که موتور در دورهای بالا فعالیت می‌کند، به سوخت بیشتری نیاز دارد و البته دمای آن نیز افزایش می‌یابد. اگر دائم با خودرو در دورهای بالا رانندگی کنید، فشار وارده به پمپ بنزین افزایش می‌یابد و همین عامل باعث خرابی پمپ بنزین می‌شود. دیگر دلیل گازنخوردن خودرو در دور موتور بالا خرابی سنسور دور موتور است.

پمپ سوخت
خرابی پمپ سوخت

گازنخوردن خودروهای اتوماتیک

در خودروهای اتوماتیک، مشکل گازنخوردن معمولاً به گیربکس ارتباط دارد. کاهش سطح روغن گیربکس خودرو دلیل اصلی گازنخوردن اتومبیل‌های مجهز به گیربکس اتوماتیک است. در واقع گیربکس نمی‌تواند نیرویی را که موتور ایجاد می‌کند، به چرخ‌ها انتقال دهد.

همچنین اگر اتومبیل اتوماتیک شما در آغاز حرکت گاز نمی‌خورد، باید به‌دنبال مشکل در سنسور پدال ترمز بگردید. این سنسور به کامپیوتر خودرو اعلام می‌کند چه زمانی باید چرخ‌ها به حرکت دربیایند و اگر مشکل پیدا کند، از فعالیت پدال گاز جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

در مطلب امروز انواع دلایل گازنخوردن ماشین در شرایط گوناگون را بررسی کردیم. خودروهای امروزی به انواع سنسورها مجهزند. درصورتی‌که این سنسورها خطا بدهند، اطلاعات خطا روی کامپیوتر خودرو ثبت می‌شود؛ بنابراین با اتصال دیاگ به خودرو و خواندن خطاها، می‌توانید تا حدی علت گازنخوردن ماشین را کشف کنید.

گاز نخوردن ماشین
کاتالیست خودرو

اگر کامپیوتر خودرو خطایی نشان نمی‌دهد، گاز نخوردن ماشین مربوط به مشکلی مکانیکی است. در این وضعیت، باید خودرو را به مکانیکی خبره نشان دهید تا علت اصلی این مشکل را کشف و آن رفع کند.

سؤالات متداول

چند نوع دریچه گاز داریم؟

2 نوع دریچه گاز در خودروها وجود دارد. نوع ساده آن دریچه گاز سیمی است که با استفاده از یک سیم فلزی پدال گاز را به موتور متصل می‌کند. نوع پیشرفته‌تر آن دریچه گاز برقی است که اتصال فیزیکی ندارد و از طریق فرامین الکتریکی، گازخوردن موتور را کنترل می‌کند.

آیا کیفیت سوخت بر گازخوردن خودرو تأثیر دارد؟

استفاده از سوخت بی‌کیفیت در مرحله اول باعث می‌شود موتور خودرو دچار ناک شود. در مرحله بعد، فیلتر بنزین خودرو آلوده می‌شود و سوخت‌رسانی به موتور دچار وقفه می‌شود؛ بنابراین کاهش کیفیت سوخت بر گازنخوردن خودرو تأثیرگذار است.

شستشوی انژکتورها بر فعالیت صحیح موتور تأثیر دارد؟

سوزن‌های انژکتور مسئول پاشش سوخت به درون سیلندرها هستند. در‌صورتی‌که این سوزن‌ها دچار گرفتگی شوند، سوخت به‌صورت ایده‌آل درون سیلندرها تزریق نمی‌شود؛ بنابراین هنگامی که شما پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو به‌خوبی گاز نمی‌خورد. پیشنهاد می‌شود پس از طی‌کردن 20 هزار کیلومتر یا یک سال استفاده از خودرو، سوزن‌های انژکتور را بشویید.

حمید پیمان فر
حمید پیمان فر برنامه نویس ارشد در حوزه بازی سازی، ساکن هلند

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋