پس از پایان کار عرضه اینترنتی لاستیک دولتی، سایتهای مختلفی برای فروش لاستیک دولتی راهاندازی شدهاند که غیرقانونی و غیررسمی هستند.
بازار تایر در ایران روز به روز آشفتهتر از دیروز میشود. طرح توزیع لاستیک دولتی در بهبود شرایط بازار شکست خورد و اکنون این طرح در آستانه کنار گذاشته شدن است. پس از پایان کار عرضه اینترنتی لاستیک دولتی، سایتهای مختلفی برای فروش لاستیک دولتی راهاندازی شدهاند که غیرقانونی و غیررسمی هستند. نکته جالب در این سایتها، فروش لاستیک براساس دلار یا ارز دیجیتال است!
خبرگزاری تسنیم در گزارشی به این موضوع پرداخته است. براساس گزارش این رسانه، سایتهای فروش لاستیک دولتی که در سایه نبود نظارت راهاندازی شدهاند، درگاه پرداخت دلاری یا رمزارز دارند. این موضوع علاوه بر مشکلات بازار لاستیک، نشاندهنده بیثباتی مالی است که در نتیجه افزایش نرخ ارز شاهد آن هستیم.
خردهفروشان لاستیک از مدتها پیش در تامین تایر مورد نیاز خود به مشکل برخوردهاند. عدم توزیع تایر کافی در بازار، باعث شده است تا قیمت لاستیک روز به روز بیشتر شود. این مساله تاثیر مخربی بر قدرت خرید مشتریان گذاشته است. در نهایت در اختیار داشتن تایرهای فرسوده و عدم توانایی مشتریان برای تعویض آنها، باعث کاهش ضریب امنیت تردد خودروها میشود و آمار تصادفات جادهای را افزایش میدهد.
مشکل بازار تایر از جایی شروع میشود که تولیدکنندگان داخلی، قدرت تامین تمام نیاز بازار داخل را ندارند. همواره در طول سالیان گذشته بخشی از نیاز بازار تایر از طریق واردات تامین میشده است. پس از آغاز تحریمهای اقتصادی و ایجاد بحران ارزی، تامین لاستیکهای وارداتی با مشکل مواجه شد. در نتیجه بخشی از عرضه بازار متوقف شد، در حالی که تقاضا به دلیل عرضه خودروهای جدید روز به روز افزایش مییافت.
راهکار وزارت صنعت از ابتدای بروز مشکل در خرید و فروش لاستیک تا به حال، عرضه محدود لاستیک با نرخ دولتی بوده است. مشتریان میتوانند سالانه دو حلقه لاستیک دولتی را از نمایندگان فروش تایر دریافت کنند. با این حال عرضه محدود و همچنین عدم توزیع مناسب لاستیک دولتی، تاثیرات این اقدام را به طور کامل خنثی کرده است.
پاسخ ها