داوری این مسابقه تماماً به عهده بازیکنها بود.
اختتامیه مسابقه بازیسازی شریف گیم که با همکاری کافه بازار درحال برگزاری بود، روز پنجشنبه، ۳۰ شهریورماه، برگزار شد.
در جریان این رویداد، تیمهای بازیسازی باهم به رقابت پرداختند و علاوه بر ساخت بازی در زمانی محدود، آثار خود را با میلیونها بازیکن به اشتراک گذاشتند. داوری این مسابقه تماماً به عهده بازیکنها بود و برندههای دوره براساس اینکه کدام بازی بیشتر از سایر بازیها مخاطبان را جذب خود کرد، انتخاب شدند.
«معین کافی»، مدیر ارشد محصول کافه بازار، درباره این بازیها گفت:
«کافه بازار از سرویس جدیدی تحت عنوان مینیگیم در سال گذشته رونمایی کرد که به بازیسازها اجازه میدهد که بازی خود را با استفاده از HTML5 توسعه داده و در اختیار مخاطبان بگذارند. این دسته از بازیها نیازی به نصب توسط کاربر ندارند و آسانی دسترسی به آنها کمک میکند تا بهطور خاص، بازیسازهای نوپا و جوان خیلی سادهتر و با دانشهای ابتدایی بازیسازی قادر باشند تا بازیهای توسعهیافته خود را در اختیار مخاطب بگذارند که این رویداد شریف گیم بهطور خاص با همین منظور اجرایی شده است.»
کافی درباره آمار و ارقام خیرهکننده این بازیها صحبت کرد و از مشارکت بیش از نیم میلیون نفر در تجربه بازیهای شریف گیم خبر داد:
«بازیهای شریف گیم توسط بیش از ۵۰۰ هزار نفر تجربه شدند که این شامل حدود ۸۰۰ هزار بار تجربه بازی میشود. همچنین بازیهای شریف گیم در این دوره بیش از یکونیم میلیون دقیقه توسط کاربران کافه بازار تجربه شدهاند. این آمار نسبت به سرویس بازیهای مینیگیمی بازار، آمار متوسط اما شروعی امیدوارکننده برای این سبک از بازیهاست. در سرویس مینیگیم بازار، بازیها بیش از یک میلیون دقیقه تجربه میشوند و روزانه ۲۵۰ هزار نفر به تجربه بازی مینشینند. همچنین محصول مینیگیم کافه بازار توسط ۳ میلیون نفر بهصورت ماهانه تجربه میشود. امیدواریم تا در مرحله بعدی چرخه این صنعت را تکمیل کنیم و از طریق پرداختهای درونبرنامهای که در سیستم بازار پی انجام میشود، بهزودی از این بازیها برای سازندهها درآمدزایی داشته باشیم.»
«محمدعلی نادمی» از شریف گیم نیز درباره فعالیتهای این مجموعه صحبت کرد. به گفته نادمی، مجموعه استارتاپی شریف گیم در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف مشغول به فعالیت است و این مسابقه نیز یکی از خدمات آن است. شریف گیم درزمینه انتشار و کمک به نشر فعالیت میکند. نادمی در ادامه گفت:
«هدف از برگزاری مسابقه شریف گیم، برگزاری یک رویداد تجاری بود. ما میخواستیم بازیسازی از صفر تا صد، از مرحله ایدهپردازی، تیمسازی، ساخت یک نسخه پروتوتایپ و داوری فردی انجام شود. این پروسه در طول دو ماه انجام شد و منتورشیپهای هنری، دیزاین و فنی برای آنها انجام شد. بازیسازهای شرکتکننده خیلی نسبت به مرحله اول پیشرفت داشتند و خروجی ورتیکال اسلایس یا یک نسخه از بازی نهایی بود که بهمنظور گرفتن یک نسخه قابل تست انجام شد. پس از آن از طریق کافه بازار بازیها را منتشر کردیم.»
نادمی میگوید آمار بازیها در چهار بخش ازجمله حجم، CTR یا درصد کلیک روی بازی، ریتنشن یا نرخ بازگشت و انگیجمنت (زمان بازی) سنجیده شدند. به گفته نادمی، داوری کلی براساس یک آمار واحد از تمام این چهار بخش انجام شده است و رتبههای برتر هم در این بین بهجز جوایز نقدی، لوح تقدیر نیز دریافت خواهند کرد.
در جریان این رویداد، تیم اول Quick Fun، تیم دوم Avatro Games و تیم سوم Crooked Dream انتخاب شد. در ادامه جایزه نوآورانهترین بازی به Vcstudio، جایزه بهترین گیم دیزاین به Lighting Cube و جایزه بهترین آرت به Blackout رسید.
در جریان این رویداد ۲۴ بازی نهایی از ۱۱۱ بازی برای رقابت نهایی انتخاب شد. درنهایت سه بازی برگزیده توسط کاربران بازار انتخاب شدند و تیمهای آن بهترتیب جوایز نقدی ۹۰، ۸۰ و ۷۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد. این بازیها در ادامه خود را برای انتشار جهانی آماده خواهند کرد و از طریق کافه بازار هم پیشنیازهای درآمدزایی آن انجام میشود و خود بازیسازها هم در درآمد بازیها سهیم خواهند بود.
پاسخ ها