صنعت خودروسازی ایران در طول تاریخ خود، میزبان تغییرات نامطلوب بسیاری بوده است.
فیسلیفت واژهای پرکاربرد برای بازار خودرو ایران است. شرکتهای خودروسازی به دلیل ناتوانی در ارائه محصولاتی جدید، محصولات قبلی خود را با تغییرات چهره به بازار عرضه میکنند. مطابق تصاویر منتشرشده در رسانهها، پژو پارس فیس لیفت با نام پژو پارس بهینه نیز بهزودی وارد بازار خواهد شد. تغییرات ظاهری این خودرو در جهت معکوس رخ دادهاند؛ چرا که یکی از زیباترین خودروهای تولید داخل را به سمت منفورشدن و حذف همیشگی از بازار سوق میدهند!
برخی پیجها و کانالهای فعال خودرو در فضای مجازی، پیش از این اعلام کرده بودند که قرار است پژو پارس جدید با ظاهر آریسان به بازار بیاید. این گفتهها در ابتدا تکذیب شد اما در نهایت تصاویر پژو پارس فیس لیفت تایید این خبر را نشان داد. تغییرات ظاهری اتفاق افتاده در پژو پارس جدید، به منظور پاس کردن استانداردهای 85 گانه رخ دادهاند. بر اساس استانداردهای جدید 85 گانه بیرونی ترین قسمت دماغه خودرو باید ارتفاعی هم تراز با مچ پا داشته باشد. راه حل ایران خودرو برای این کار، استفاده از سپر آریسان روی پژو پارس بوده است. همانگونه که از مدتی قبل پیشبینی شده بود، چهره پژو پارس بهینه در نمای جلو براساس جلوپنجره و چراغهای آریسان 2 شکل گرفته است. چراغهای مه شکن جدید که به دیلایت مجهز هستند نیز در دو طرف سپر این خودرو قرار گرفتهاند.
طراحی سپر و جلوپنجره خودرو تفاوت کرده است و اکنون سپرها به صورت کامل همرنگ بدنه هستند. ایران خودرو از تجربه سایپا و پراید در جریان خلق پژو پارس بهینه استفاده کرده است که حاصل آن را در حذف زههای بدنه میتوان مشاهده کرد. همچنین نوارهای محافظ پلاستیکی روی سپر جلو و عقب این خودرو نیز حذف شدهاند. سپر عقب خودرو نیز فرم مکعبی شکل پیدا کرده است و خبری از ظرافت سابق در طراحی آن نیست. ضربهگیرهای سپر یکی از قسمتهای مفید در ظاهر خودروهایی همچون پژو پارس و سمند هستند. این ضربهگیرها با جذب ضربات کوچک، ساییده میشوند و از شکستن سپر جلوگیری میکنند. با حذف این ضربهگیرها، اکنون سپر خودرو به راحتی در معرض انواع خط و خش و شکستگی قرار میگیرد.
پژو پارس از سال 1401 با نسخه بروز شده موتور XU7 موسوم به XU7 پلاس تولید میشود. با این حال به نظر میرسد که ایران خودرو در پژو پارس بهینه از موتور TU5 پلاس استفاده خواهد کرد. این پیشرانه نخستین بار روی تارا ظاهر شد و پس از آن در رانا پلاس پانوراما نیز مورد استفاده قرار گرفت. به تازگی پیشرانه TU5 پلاس در تیپ جدید پژو 207 نیز نصب شده است. در سوی دیگر تولید سورن پلاس با موتور XU7P آغاز شده است تا جایگزینی برای پژو پارس سابق در دسترس باشد.
صنعت خودروسازی ایران در طول تاریخ خود، میزبان تغییرات نامطلوب بسیاری بوده است. این تغییرات باعث شدهاند تا یک خودرو محبوب، بلافاصله به ورطه شکست کشیده شود. از جمله این تغییرات میتوان به پیکان سپر جوشن، پراید دولوکس یا پراید 141 و زانتیا فیس لیفت اشاره کرد. مطابق بازخوردهای کاربران در شبکههای اجتماعی، ظاهر پژو پارس بهینه نیز از هماهنگی و زیبایی سابق خارج شده است.
اکنون این احتمال وجود دارد که به دلیل ظاهر ناموزون پژو پارس بهینه، مشتریان از این خودرو رویگردان شوند. پژو پارس همواره یکی از خودروهای پرفروش و محبوب ایران خودرو بوده است که با وجود کاهش محسوس کیفیت، همچنان مشتریان را به سمت خود جلب میکند. حال باید منتظر عرضه پژو پارس جدید و واکنش بازار بمانیم. آیا ایران خودرو میتواند یکی از خودروهای محبوب و گاوهای شیرده پولسازش را با دستان خود به نابودی بسپارد؟
پاسخ ها