گیـــــــگ gig

گیـــــــگ gig

روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین
توسط ۴ نفر دنبال می شود

تحقیقات جدید: این داروی ضد افسردگی می تواند در درمان تومورهای مغزی موثر باشد

پژوهش جدید: این داروی ضدافسردگی می‌تواند در درمان تومورهای مغزی مؤثر باشد

محققان می‌گویند که داروی ضدافسردگی ورتیوکستین می‌توان به درمان گلیوبلاستوما کمک کند.

گلیوبلاستوما (Glioblastoma) نوعی تومور مغزی غیرقابل درمان و کشنده است. اکنون محققان در یک غربالگری دارویی در مقیاس بزرگ، دریافتند که می‌توان از داروی ضدافسردگی ورتیوکستین (Vortioxetine) به عنوان یکی از موثرترین داروها در برابر این نوع سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

گلیوبلاستوما یک تومور مغزی خاص است که درحال‌حاضر غیرقابل درمان است. پزشکان می‌توانند امید به زندگی بیماران را از طریق جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی افزایش دهند. با‌این‌حال، حدود نیمی از بیماران در عرض دوازده ماه پس از تشخیص می‌میرند.

تأثیر داروی ضدافسردگی بر سرطان و تومورهای مغزی
تصویری از سلول‌های تومور گلیوبلاستوما

از سویی یافتن داروهای مؤثر برای تومورهای مغزی دشوار است، زیرا بسیاری از داروهای سرطان اغلب نمی‌توانند از سد خونی‌مغزی عبور کنند تا به مغز برسند. این مانع انتخاب درمان‌های ممکن را محدود می‌کند. به همین دلیل متخصصان مغز و اعصاب مدتی است که به دنبال یافتن داروهای بهتری هستند که می‌توانند به مغز برسند و تومور را از بین ببرند.

اکنون براساس گزارش EurekAlert، محققان ETH زوریخ سوئیس، دریافتند که داروی ضدافسردگی ورتیوکستین به طور مؤثر با گلیوبلاستوما – حداقل در آزمایشگاه – مبارزه می‌کند؛ این دارو می‌تواند از سد خونی مغزی عبور کند، پیش‌ازاین نیز توسط آژانس‌هایی مانند FDA ایالات متحده تأیید شده و ارزان‌قیمت است.

داروی ضدافسردگی برای درمان تومورهای مغزی

براساس مقاله منتشرشده در نیچر، محققان در این پژوهش از فارماکوسکوپی (Pharmacoscopy) که یک پلتفرم غربالگری ویژه است بهره برده‌اند. با فارماکوسکوپی، محققان ETH زوریخ توانستند صدها ماده را به‌طور همزمان روی سلول‌های زنده بافت سرطانی انسان آزمایش کنند.

تأثیر داروی ضدافسردگی بر سرطان و تومورهای مغزی

مطالعه محققان در وهله اول روی مواد عصبی فعالی متمرکز بود که از سد خونی مغزی عبور می‌کنند، مانند داروهای ضدافسردگی، داروهای پارکینسون و داروهای ضد روان‌پریشی. در مجموع، محققان داروهای مختلف را روی بافت تومور از 40 بیمار آزمایش کردند. آن‌ها همچنین از یک مدل کامپیوتری به منظور آزمایش بیش از یک میلیون ماده برای سنجش اثربخشی مواد در برابر گلیوبلاستوم استفاده کردند. سپس ثابت شد که ورتوکستین مؤثرترین داروی ضدافسردگی در برابر این تومور است.

در آخرین مرحله، محققان بیمارستان دانشگاه زوریخ، ورتیوکستین را روی موش‌های مبتلا به گلیوبلاستوما آزمایش کردند. این دارو همچنین در این کارآزمایی‌ اثربخشی خوبی نشان داد.

«مایکل ولر»، پروفسور بیمارستان دانشگاه زوریخ می‌گوید:

«مزیت ورتیوکستین این است که ایمن و بسیار مقرون‌به‌صرفه است. از آنجایی که این دارو قبلاً تأیید شده است، نیازی به یک پروسه تأیید پیچیده نیست و می‌تواند مکمل درمان معمول این تومور مرگبار مغزی باشد.»

اکنون گروهی از محققان ETH درحال آماده‌سازی دو کارآزمایی بالینی برای آزمایش این دارو روی انسان هستند.

گیـــــــگ gig
گیـــــــگ gig روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋