گیـــــــگ gig

گیـــــــگ gig

روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین
توسط ۳ نفر دنبال می شود

چرا به بازسازی های Assassin's Creed نیاز داریم؟

چرا به ریمیک‌های اساسینز کرید نیاز داریم؟

در انتظار اساسین‌های کلاسیک این بار در قالبی کاملا مدرن!

چند سال پیش، شایعاتی در فضای مجازی پخش شد حاکی از آنکه بازی اساسینز کرید بلک فلگ قرار است تا به طور کامل بازسازی شود. خبری که بسیار عجیب بود و شخصا برایم این سوال ایجاد شد که آیا واقعا به این ریمیک نیاز داریم؟ حالا مدیر یوبی‌سافت یعنی ایو گیلمو، پروژه‌های ریمیک از سری اساسینز کرید را تایید و اعلام کرد که نه یک نسخه بلکه بازسازی چند نسخه در دست ساخت قرار گرفتند. اما چرا این تصمیم گرفته شده است؟ در ادامه با ویجیاتو همراه باشید. 

پروژه‌های بازسازی در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و آغاز این روند از سال 2019 بود. زمانی که نسخه بازسازی Resident Evil 2 به بازار عرضه شد و مورد استقبال طرفداران و منتقدین قرار گرفت و حتی باعث شد تا کپکام یک فاز کاملا مستقل از بازی‌های اصلی را در نظر بگیرد که فقط به ریمیک‌ها اختصاص دارد. موفقیت این ریمیک، نقطه آغاز جریان پروژه‌های ریمیک متعدد از سوی دیگر استودیوها نیز بود و عناوین مختلفی مثل دد اسپیس، دیمنز سولز و حتی لست آو آس یک نسخه بازسازی دریافت کردند. 

به طور کلی هدف پروژه‌های بازسازی احیای یک فرنچایز و یا آشنا کردن نسل جدید مخاطبان با یک سری تقریبا مرده است. اگرچه که در این میان ناشرانی هم هستند که صرفا پا پیش گذاشتند تا از این جریان بیشترین استفاده را کنند و پولی به جیب خودشان بزنند. اما نقش یوبی‌سافت در این میان چیست؟ 

در حال حاضر یوبی‌سافت، پروژه‌های ریمیک متعددی را در دست ساخت دارد. ریمیک Prince of Persia: The Sands of Time، ریمیک نسخه اول بازی اسپلینتر سل و حالا ریمیک چندین نسخه از بازی اساسینز کرید، از جمله بازسازی‌هایی است که استودیوهای یوبی‌سافت مشغول به توسعه آن‌ها هستند.

چرا به ریمیک‌های اساسینز کرید نیاز داریم؟

منتهی این اتفاق درباره سری اساسینز کرید در حالی رخ می‌دهد که سری عملا نه فراموش شده و نه نیازی به آشنایی با مخاطب جدید دارد. اساسینز کرید از جمله سری بازی‌هایی محسوب می‌شود که تا چند سال پیش، روند انتشار سالیانه داشت و نسخه‌های مختلفی از آن منتشر می‌شد. پس از انتشار بازی Syndicate و افت نسبتا محسوس و شدید سری، یوبی‌سافت تصمیم گرفت که انتشار سالیانه را متوقف کند و روند توسعه بهتری را برای فرنچایز پرسودش در نظر بگیرد. نتیجه کار هم تقریبا موفقیت‌آمیز اما با چند تغییر مهم همراه بود. 

اساسینز کرید با نسخه اوریجینز، مسیر جدیدی را پیش گرفت و المان‌های نقش‌آفرینی بیش از قبل خودشان را نشان دادند. روندی که در ادامه با اودیسه و والهالا به شکل جدی‌تر و وسیع‌تری ادامه یافت و به نظر می‌آید که قرار است با نسخه‌ی Shadows نیز ادامه پیدا کند. همین روند باعث شد تا برخی از طرفداران قدیمی سری، همواره انتقادی نسبت به رویکرد جدید سازندگان داشته باشند و آن را به دور از ریشه‌های سری بدانند. از طرفی، سر و صدا و موفقیت بازی‌های نقش‌آفرینی مثل ویچر 3 و هورایزن باعث شد تا بازی‌های نقش‌آفرینی بیش از قبل مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و یوبی‌سافت، اساسینز کرید را محل مناسبی برای ورود به این فضا و بهره‌وری از این جو می‌دانست. 

اینجا دو دسته طرفدار داشتیم که یکی با روند جدید مخالف و دیگری موافق بود. به نظر می‌آید که یوبی‌سافت کاملا از این دودستگی آگاه است و تلاش زیادی کرده تا هر دو سوی این بحث و جدال را راضی نگه دارد. اساسینز کرید میراژ تقریبا ساختار کلاسیک سری را پیش گرفت و ماجرای اساسین قصه را در یک محیط کوچکتر روایت می‌کرد و از محیط‌ها و نقشه‌های بزرگ دوری می‌کرد. در صورتی که طبق گزارش و اطلاعات منتشر شده، اساسینز کرید شدوز قرار است تا نقشه نسبتا بزرگ و پویایی داشته باشد. 

بدون شک یکی از این پروژه‌های بازسازی به اولین نسخه اساسینز کرید ارتباط دارد. نسخه‌ای که به لحاظ ساختاری و کمیت، شباهت‌های زیادی به میراژ دارد. میراژ قرار بود تا بسته‌ای الحاقی برای بازی والهالا باشد اما یوبی‌سافت به ناگهان تصمیم گرفت تا این بازی را به طور مستقل منتشر کند. بعید نیست که یوبی‌سافت این اقدام را انجام داده باشد تا بازخورد طرفداران نسبت به ساختار کلاسیک سری را بررسی کند و ببیند که آیا این مدل همچنان جایی در دل طرفداران دارد یا نه. در صورت بازخورد مثبت، یوبی‌سافت بهانه خوبی دارد تا نسخه اول سری را بازسازی کند. از آنجا که بازی در سال 2007 منتشر شده و کمی سالخورده و دور از استانداردهای امروزی‌ست، همه چیز آماده‌ست تا یوبی‌سافت توسعه این بازسازی را کلید بزند. 

ریمیک اساسینز کرید

اما ریمیکی که براساس شایعات و گزارشات متعدد می‌توانیم از وجودش مطمئن باشیم، ریمیک Assassin's Creed Black Flag است. اما چرا این بازی که در سال 2013 عرضه شده و یکی از بهترین‌های سری بوده، نیاز به بازسازی دارد؟ 

راستش را بخواهید، درست است که این بازی نزدیک به یازده سال پیش منتشر شده اما یوبی‌سافت تا همین چند ماه پیش، تحت تاثیر ایده این بازی بود. ایده کلی عنوان Skull and Bones از دل بازی بلک فلگ بیرون آمد؛ نبرد بازیکنان با کشتی‌های دریایی بر فراز اقیانوس‌ها، با ساختاری کاملا آشنا و جواب پس داده. اما اسکال اند بونز با انواع و اقسام مشکلات دست و پنجه نرم کرد تا به وضعیت انتشار رسید. تاخیرهای متعدد، تغییر کارگردان خلاق آن هم نه یک‌بار بلکه چندین بار، قرار گرفتن در آستانه لغو کامل و احیای دوباره، از معدود مشکلاتی بود که این بازی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. نتیجه نهایی هم چیزی نبود که یوبی‌سافت دلش می‌خواست و حالا این بازی با گذشت بیش از شش ماه، تقریبا مرده و هیچ بازیکن و مخاطبی برایش مشتاق نیست. ساخت ریمیک بلک فلگ، شاید تسویه حسابی باشد که یوبی‌سافت به دنبالش است. 

  • چرا بازی Skull and Bones شکست خورد؟

شاید ریمیک بلک فلگ، صرفا بهانه‌ای باشد تا بخش مولتی‌پلیر این‌بار به شکل کاملا بروز شده و بهینه‌تر و با ساختار بهتر لایو سرویس در دسترس مخاطب قرار بگیرد و چه بسا که جایگزینی برای اسکال اند بونز شکست خورده باشد. اگر از دیدگاه‌های دیگر بخواهیم قضاوت کنیم، چندان دلیل منطقی برای ساخت این ریمیک وجود ندارد. این بازی همین حالا هم قابل تجربه است و به لحاظ بصری، گرافیک کاملا قابل قبولی دارد؛ حتی از منظر گیم‌پلی هم یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌ها خواهد بود و مکانیزم‌ها و انیمیشن‌ها کهنه نشدند. ساخت یک ریمیک باید با تغییراتی اساسی همراه باشد؛ تغییراتی که بلک فلگ چندان به آن نیازی ندارد. 

ریمیک اساسینز کرید بلک فلگ

احتمال زیادی وجود دارد تا یوبی‌سافت چند سال پیش و همزمان با موج ریمیک‌ها تصمیم گرفته باشد تا پروژه‌های ریمیک خودش را آغاز کند و عناوین مختلفی را گزینه مدنظر خودش کرده باشد. فراموش نکنید پلی‌استیشن هم لست آو آس (که اتفاقا این بازی هم در سال 2013 عرضه شد) را ریمیک کرد، در صورتی که نیاز جدی‌ای برای آن وجود نداشت و بسیاری نسبت به مقیاس آن بازسازی انتقاد داشتند. 

بلک فلگ هم نسبت به آنچه که امروز قابل‌ تجربه‌ست، نیاز جدی به یک بازسازی کلی ندارد و شاید صرفا بهانه‌ای برای یوبی‌سافت برای کسب درآمد باشد. یا شاید هم بلک فلگ، بهانه‌ای شود تا پروژه‌ی ناموفق اسکال اند بونز، جلوه تازه‌ای در قالب اساسینز کرید پیدا کند و شاید وجود اسم سری دلیلی بر فروش بیشتر سری شود.  

اینکه کدام یک از نسخه‌های دیگر هم قرار است یک نسخه ریمیک دریافت کنند، مشخص نیست اما با توجه به تعدد پورت‌ها و ریمسترها، واقعا نیازی نیست که اساسینز کرید دیگری ریمیک شود. شخصا تنها ریمیک نسخه اول را با توجه به آنچه که میراژ ارائه داد منطقی می‌دانم اما ریمیک بلک فلگ صرفا پروژه‌ای است که هزینه و زمان توسعه آن می‌توانست صرف یک پروژه با هویت جدید شود مگر آنکه یوبی‌سافت چیزی را می‌بیند که از دید من مخاطب پنهان است.

بیشتر بخوانید:

  • موشکافی تریلر Assassin’s Creed Shadows + داستان تاریخی شخصیت‌ها
  • چرا ساخت ریمیک Splinter Cell چندان کار درستی به نظر نمی‌رسد؟
گیـــــــگ gig
گیـــــــگ gig روزمرگی های یک خوره تکنولوژی، بازی، لپ تاپ و ماشین

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋