سیما رادمان

سیما رادمان

دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

تجربه رایگان Call of Duty: قیمت بالا در دراز مدت؟

تجربه رایگان Call of Duty: بهایی گزاف در طولانی مدت؟

درباره افزایش قیمت سرویس گیم‌پس و چشم‌انداز جدید ایکس باکس

۱- تمامی کارشناسان و تحلیلگران حوزه‌ی ویدئوگیم معتقد بودند که به دست آوردن مالکیت هفتاد و چند میلیارد دلاری اکتیویژن-بلیزارد کینگ، برای ردموندی‌ها بهایی بیش از پرداخت این پول را خواهد داشت. بهایی که یک تغییر استراتژیک در تمامی تصمیم‌گیری‌ها را شامل می‌شد. حالا دیگر تنها نام‌هایی چون اسپنسر، باند و بوتی نیستند که برای قدم بعدی ایکس باکس تصمیم می‌گیرند. احتمالا حالا هود، نادلا، اسمیت و دیگر اعضای هیئت مدیره هم علاقه‌مند هستند تا با خرید جدیدشان دست و پنجه نرم کنند و برای سیاست‌های کلانش آستین بالا بزنند. البته این تنها بهایی نیست که اضافه شدن این غول صنعت بازی به خانواده ایکس باکس برایشان در بر داشت و دارد.

۲- خروجی تفکر هیئت مدیره‌ی کنونی و ساختار تصمیم‌گیری که برای ایکس باکس در نظر گرفته است، دو چیز بود: تعدیل‌های بیشتر در سراسر استودیوهای ایکس‌باکس (شامل بتزدا و اکتیویژن بلیزارد) و البته افزایش قیمت برای سرویس گیم پس. سرویسی که مایکروسافت تصمیم گرفته است تا جدیدترین نسخه فرنچایز چند میلیارد دلاری خود یعنی Call of Duty: Black Ops 6 را به لیست بازی‌های آن اضافه کند. هر دو تصمیم (تعدیل و افزایش قیمت) اجتناب‌ناپذیر هستند؛ اما این مورد به آن معنا نیست که اشتباهات مدیریتی مایکروسافت در این مدت را نادیده بگیریم. چه در زمینه‌ی تعدیل و چه اخیرا در زمینه‌ی افزایش قیمت، ردموندی‌ها می‌توانستند بهتر عمل کنند.

تجربه رایگان Call of Duty: بهایی گزاف در طولانی مدت؟

۳- روند تعدیل‌ها از آن جهت اجتناب‌ناپذیر است که اضافه شدن دو ابرکمپانی به یک‌دیگر و تجمیع فعالیت‌هایشان، قطعا با هم‌پوشانی‌هایی همراه خواهد بود. مدیرانی که نقش‌هایشان مقابل یک‌دیگر قرار می‌گیرد و ممکن است در این بین نیاز باشد تا برخی از تیم‌های خلاق، از روند پروژه و کاری که مدت‌ها مشغولش بودند، جدا شوند. این‌جاست که از یک ابرشرکت مثل مایکروسافت انتظار داریم تا همه چیز را نرم‌تر و با صدمه‌ی کمتری به نیروهای خلاق پیش ببرد. با این حال مایکروسافت تیم‌های درجه یک و محبوب هواداران را تعطیل می‌کند و به تیم‌های قدیمی فرصت محدودی می‌دهد تا خودشان را بار دیگر اثبات کنند. نگاه نرم‌افزارگونه‌ی مدیران ارشد مایکروسافت به بازی‌های ویدئویی و توسعه‌دهندگانش، جایی است که احتمالا بین آن‌ها و مدیران ارشد ایکس باکس اختلاف نظر زیادی وجود داشته باشد. می‌دانیم که تعدیل‌ها باز هم ادامه دارند و البته امیدواریم که مایکروسافت و ایکس باکس، دیگر سراغ از بین بردن برندهای آشنایی که به دست آورده‌اند نروند و به صرف کم کردن نیروی کار راضی شوند.

۴- و اما افزایش قیمتِ لعنتی! خبر بد برای هر گیمری که خود را مصرف‌کننده‌ی ایکس باکس می‌داند و البته خبر بدتر برای گیمرهای ایرانی که به‌واسطه‌ی وضعیت اقتصادی کنونی تجربه بازی‌ها باز هم برایشان دشوار می‌شود. مرور وجهه و تاثیرات منفی هر شکلی از افزایش قیمت، صرفا تکرار مکررات خواهد بود. با این حال بد نیست این بین یک نگاهی هم به سویه‌ی مثبت ماجرا داشته باشیم. حالا که ایکس باکس گیم پس آلتیمیت به مرز ۲۰ دلار رسیده است، نباید از هیچ انتظاری در برابر این سرویس کوتاه آمد. این حق گیمرها و مصرف‌کننده‌های ایکس باکس است که لاین‌آپ بازی‌های اکتیویژن-بلیزارد را روی سرویس اشتراکی پلتفرم محبوبشان ببینند. حداقل حالا که مالیات اضافه شدن این بازی‌ها و فرنچایز Call of Duty را هم با افزایش قیمت از گیمرها گرفته‌اند، دیگر هیچ بهانه‌ای وجود ندارد.

۵- همان‌طور که گفتیم، افزایش قیمت تنها یکی از دو تصمیم سخت هیئت مدیره در این مدت بوده است. باید دید که تعدیل‌های نیمه دوم سال به چه شکل پیش می‌روند و در برابر خبر عرضه بازی‌های بزرگ ایکس باکس، وضعیت عمومی این برند و اقبال آن را در چه شرایطی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

  • هیولای بی‌رحم ردموند
  • کال آو دیوتی، آخرین سنگر ایکس باکس و گیم‌پس!
سیما رادمان
سیما رادمان دانشجوی مهندسی مخابرات؛ اهل تهران، همیشه در حال یادگیری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋