بوئینگ در بیانیهای اعلام کرد که در سیستم اتصال سکان هواپیمای 737 مکس ممکن است پیچی وجود داشته باشد که سفت نشده باشد.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ از خطوط هواپیمایی در سراسر جهان خواسته است که هواپیماهای 737 مکس خود را برای یافتن پیچهای شل احتمالی در سیستم کنترل سکان بازرسی کنند. بوئینگ گفت که این بازرسیها برای هر هواپیما حدود دو ساعت طول میکشد و تمام هواپیماهای 737 مکس جدید نیز قبل از تحویل به مشتریان بررسی خواهند شد. در پی این خبر، سهام بوئینگ نیز کاهش یافت.
براساس گزارش CNBC، اداره هوانوردی فدرال گفته است که یک اپراتور حین انجام تعمیرات همیشگی روی مکانیزمی در اتصال سکان کنترل بود که یک پیچ با مهره گمشده پیدا کرد. بوئینگ نیز در یک هواپیمای تحویلنشده مهرهای پیدا کرده که بهدرستی سفت نشده بود.
ازاینرو، بوئینگ در بیانیهای اعلام کرد:
«مشکل شناساییشده در هواپیمای خاص برطرف شده است، ولی ما بهدلیل احتیاط فراوان، به اپراتورها توصیه میکنیم که هواپیماهای 737 مکس خود را بازرسی کنند و هرگونه مشکل را به ما اطلاع دهند.»
بعد از اعلام خبر پیداشدن این پیچ، سهام بوئینگ در معاملات بازار بورس بیش از 1 درصد کاهش یافت. البته بزرگترین مشتریان این شرکت، یعنی یونایتد ایرلاینز و امریکن ایرلاینز اعلام کردند که بازرسیها را تکمیل خواهند کرد و این موضوع تأثیری بر سفرهای این هواپیما نمیگذارد. بااینحال، شرکت هواپیمایی Southwest که اکثراً از هواپیماهای 737 مکس استفاده میکند، هنوز در مورد این وضعیت اظهارنظر نکرده است.
این موضوع به مجموعه چالشهایی که بوئینگ در سالهای اخیر با آن روبهرو بوده، اضافه میکند. استفاده از هواپیمای 737 مکس پس از دو سانحه مرگبار در سالهای 2018 و 2019 که منجر به کشتهشدن 346 نفر در اتیوپی و اندونزی شد، به مدت 20 ماه در سراسر جهان متوقف گردید. بوئینگ که هنوز در انتظار صدور گواهینامه برای مدلهای کوچکتر 737 مکس 7 و مدلهای بزرگتر مکس 10 خود است، تحت نظارت شدید نهادهای نظارتی و مردم قرار گرفته است.
اگرچه این هواپیما در اواخر دسامبر 2020 (دی 1399) دوباره مورد استفاده قرار گرفت، اما بوئینگ همچنان با مسائل مختلفی ازجمله خسارتهای معوقه و مالی دستوپنجه نرم میکند.
پاسخ ها