در این مطلب به بررسی و مقایسه کمپرسی شکموتو با کمپرسی بنز پرداختهایم.
آرین دیزل بهعنوان یکی از فعالان حوزه تولید خودروهای سنگین، دو محصول جدید را در سال 1402 معرفی کرد. این خودروها شامل کمپرسی شکموتو X5000D و کامیون باری شکموتو X5000L بودند. این دو خودرو میتوانند جایگزین مناسبی برای اتومبیلهای سالخورده و قدیمی این صنعت باشند که ازجمله آنها میتوان به کامیون و کمپرسی بنز 1924 و 2624 اشاره کرد. در این مطلب میخواهیم به مقایسه کمپرسی شکموتو X5000D و کمپرسی بنز بپردازیم.
طی سالیان اخیر، بازار خودروهای سنگین در ایران بهصورت نامتوازن رشد کرده است. تنوع خودروها و همچنین تیراژ آنها در حوزه کشندهها بهسرعت رشد کرده، درحالیکه کامیونهای باری و کمپرسیها همچنان بخش اندکی از تولید خودروسازان را به خود اختصاص دادهاند. کمبود تولید خودرو در بخش کامیون باری و کمپرسی سبب شده است تا رانندگان این حوزه همچنان به خودروهای قدیمی متکی باشند. ایرانخودرو دیزل نیز که شاهد استقبال مشتریان از محصولش بود، تمایلی به تغییر و عرضه یک خودروی جدید نداشت.
بااینحال، شرایط در ماههای اخیر تغییر کرده است. آرین دیزل با کمپرسی شکموتو X5000D وارد بازار شد تا نشان دهد که گزینههای بیشتری نیز در اختیار مشتریان قرار دارند. از سوی دیگر، خودروسازان خصوصی نیز محصولات جدیدی را روانه بازار کردند که شامل کامیون و کمپرسی سیتراک، کمپرسی امپاور و کمپرسی آمیکو میشوند؛ بنابراین بازه انتخاب مشتریان در مقایسه با گذشته افزایش یافته است؛ هرچند بازار کمپرسی و کامیونهای باری هنوز رقابتی نیست.
کمپرسی بنز 1924 و 2624 بهدلیل تولید طولانیمدت و وفور لوازم یدکی در بازار، همواره از سوی مخاطبین مورد پذیرش بوده است. بااینحال، کاهش کیفیت مونتاژ این خودرو بهصورت محسوس باعث شده که برخی مشتریان به فکر خرید گزینههای جایگزین باشند. کمپرسی شکموتو X5000D یکی از همین گزینههاست.
در بخش مقایسه طراحی ظاهری، هیچ تردیدی در برتری کمپرسی شکموتو X5000D در مقایسه با کمپرسی بنز وجود ندارد. این خودرو متعلق به زمان حال است و از الگوهای طراحی مشابه کامیونها و کمپرسیهای اروپایی استفاده میکند، درحالیکه بنز واگن هود متعلق به 70 سال پیش است و ظاهری کاملاً قدیمی دارد.
برتری طراحی ظاهری در کابین خودرو نیز ادامه دارد. کمپرسی شکموتو X5000D دارای یک داشبورد جدید از جنس پلاستیک، سیستم چندرسانهای و فرمان مجهز به دکمههای کنترلی است. این اتفاق درحالی رخ میدهد که پس از گذشت چند دهه از تولید کمپرسی بنز، این خودرو هنوز با داشبورد فلزی نارنجیرنگ یکپارچه تولید میشود که در فصول گرم باعث آزار راننده است.
یکی از موارد مثبت کمپرسی شکموتو X5000D، به قابلیت تغییر محل اتاق آن مربوط میشود. موتور این خودرو زیر اتاق آن قرار دارد و برای انجام تعمیرات، بایستی اتاق خودرو را به سبک کامیونهای اروپایی بالا بزنید. در سوی مقابل، ایرانخودرو دیزل همچنان کمپرسی بنز را با الگوی کاپوت ساده به بازار میفرستد که انجام تعمیرات را دشوار خواهد کرد؛ چرا که امکان دسترسی مستقیم به تمامی اجزای موتور در یک مرحله برای تعمیرکار وجود ندارد.
همانند طراحی ظاهری، مقایسه در بخش امکانات را نیز به سود کمپرسی شکموتو X5000D اعلام میکنیم. این خودرو لیست بلندبالایی از امکانات رفاهی و ایمنی را در اختیار راننده قرار میدهد که در کمپرسی بنز در دسترسی نیستند. ازجمله این امکانات میتوان به سیستمهای ایمنی کنترل پایداری و کنترل کشش، گواهی ADR، ترمز کمکی، ریتاردر پنجمرحلهای و سیستم ترمز موتور اشاره کرد. همچنین ترمزهای کمپرسی شکموتو X5000D در محور جلو از نوع دیسکی هستند، درحالیکه کمپرسی بنز از ترمزهای کاسهای در چهار چرخ بهره میبرد.
در بخش تجهیزات رفاهی نیز با یک کابین مملو از امکانات در کمپرسی شکموتو روبهرو هستیم. سیستم چندرسانهای، دوربین 360 درجه، بالابر کابین و سیستم پایش فشار باد تایرها را در این خودرو خواهید یافت. در سوی مقابل، ایرانخودرو دیزل همچنان کولر را بهعنوان یک آپشن انتخابی برای کمپرسی بنز ارائه میدهد!
از دید رانندگان، اتومبیل خوب خودرویی است که موتور و گیربکس مناسبی داشته باشد. استهلاک اندک کامیون و کمپرسی بنز طی سالیان اخیر، دلیل اصلی محبوبیت آن بوده است. در سوی مقابل، کمپرسی شکموتو X5000D یک محصول تازهوارد بهحساب میآید و هنوز نمیتوان درباره دوام و کیفیت آن اظهارنظر کرد. بااینحال در بخش راندمان فنی، شاهد برتری مطلق شکموتو X5000D هستیم. از آنجایی که این خودرو جفتمحور است، بایستی با نسخه جفتمحور کمپرسی بنز، یعنی بنز 2624 مقایسه شود.
خودرو | شکموتو X5000D | بنز 2624 |
کد موتور | ISM450E5 | OM355 |
حجم موتور | 10.8 لیتر | 11.58 لیتر |
تنفس موتور | مجهز به توربوشارژ، اینترکولر و سیستم SCR | مجهز به توربو شارژ و اینتر کولر و سیستم SCR |
حداکثر قدرت | 450 اسببخار | 280 اسببخار |
حداکثر گشتاور | 2080 نیوتنمتر | 1050 نیوتنمتر |
گیربکس | دندهای 12+2 | دندهای 6+2 |
مدل گیربکس | 12JSDX220TA+ QH50 PTO | 16S |
برند گیربکس | FAST | ZF |
سیستم تعلیق | تعلیق جلو: فنر شمشی چندلایه با کمکفنر تلسکوپی (پارابولیک) تعلیق عقب: فنر شمشی چندلایه با کمکفنر تلسکوپی (میل تعادل عقب) | جلو: فنر تخت با کمکفنر هیدرولیکی عقب : فنر تخت و مندل |
سیستم ترمز | ترمز چرخ: ترمز جلو دیسکی- ترمز عقب کاسهای | دومداره پنوماتیکی، جلو و عقب کاسهای |
در زمان نگارش این مقاله (آذرماه 1402)، قیمت کمپرسی بنز 2624 در بازار آزاد حدود چهار میلیارد تومان است. این کمپرسی در نمایندگیهای ایرانخودرو دیزل نیز به شرط عرضه، با بهای سه میلیارد و 437 میلیون تومان به فروش میرسد.
در سوی دیگر، قیمت کمپرسی شکموتو X5000D هنوز اعلام نشده است اما انتظار داریم که بهای آن در بازه قیمتی 4 الی 5 میلیارد تومان قرار بگیرد؛ بنابراین کمپرسی شکموتو X5000D از کمپرسی بنز گرانتر است. البته دراِزای پرداخت بهای بیشتر، تجهیزات بهتر، موتور قویتر و ظاهری مدرنتر را دریافت خواهید کرد.
باید به این نکته توجه داشت که بهدلیل سختگیریهای سازمان استاندارد، ایرانخودرو دیزل تولید کامیونهای سری بنز واگن هود را طی دو سال آتی متوقف خواهد کرد؛ بنابراین درنهایت شما ناچار خواهید بود تا خودرویی متفاوت از کمپرسی بنز را خریداری کنید. پس بهتر است از هماکنون به فکر خرید محصولی جدید باشید، چرا که احتمال دارد قیمت کمپرسی بنز در بازار پس از کاهش تولید و جایگزینشدن با خودرویی دیگر کاهش پیدا کند و سرمایه شما آسیب ببیند. بااینحال، گزینههای دیگری نیز هماکنون در بازار حضور دارند که در مطالب بعدی، آنها را با کمپرسی شکموتو مقایسه خواهیم کرد.
پاسخ ها