Mahdiye Ghamary

Mahdiye Ghamary

توسط ۱ نفر دنبال می شود
 ۱ نفر را دنبال می کند

ترمور یا لرزش پارکینسون چیست؟

یکی از بیماری های شایعی که می تواند در تعداد زیادی از افراد رخ دهد، لرزش پارکینسون است. این بیماری می تواند مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند و علائم مختلفی دارد. بعدا با این مشکل آشنا خواهیم شد.

پارکینسون چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم در مورد لرزش پارکینسون بدانیم، باید در مورد خود بیماری بدانیم. آیا با بیماری های نورودژنراتیو آشنایی دارید؟ این بیماری زمانی رخ می دهد که نورون ها یا سلول های مغز شما به دلایلی از بین بروند. بیماری پارکینسون یکی از دو بیماری شایع عصبی در جهان است. این بیماری باعث می شود مغز شما نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

دوپامین در مغز تولید می شود و مولکولی است که تعدادی پیام مهم را از مغز به سلول های دیگر می رساند. در صورت ابتلا به پارکینسون سلول های مغزی که دوپامین تولید می کنند از بین می روند و این امر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سیستم عصبی بیمار می شود. پیام هایی که دوپامین از مغز می فرستد مربوط به کنترل حرکات بدن شماست و اگر آنها را بردارید حرکات غیر ارادی خواهید داشت و نمی توانید بدن خود را کنترل کنید. به همین دلیل است که بهترین روش برای درمان بیماری پارکینسون استفاده از دستگاه فیزیوتراپی است، زیرا با کمک به عضلات و اندام ها می تواند به بهبود مشکلات حرکتی نیز کمک کند.

لرزش یا ترمور در پارکینسون چیست؟

دستگاه فیزیوتراپی

خوب، اکنون که کاملاً از بیماری پارکینسون آگاه شدید، می توانیم در مورد لرزش پارکینسون صحبت کنیم. بیماری پارکینسون دارای سه اختلال حرکتی است که یکی از آنها لرزش پارکینسونی است. در ابتدا بهتر است واژه تومور را تعریف کنیم. تورم به حرکات موزون و البته غیر ارادی در بدن اطلاق می شود که به دلیل انقباض سریع ماهیچه ها همراه با متغیر ماهیچه ای آنها رخ خواهد داد.

حتماً به تفاوت بین حرکات تومور و تیک یا سایر حرکات بدن توجه کنید. در حرکات تومور باید یک الگوی ریتمیک و ثابت وجود داشته باشد.

لرزش پارکینسون دو الگوی متفاوت دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شویم:

لرزش استراحتی

این الگو معمولا در بیماران مبتلا به پارکینسون دیده می شود. در این نوع زمانی که بیمار هیچ کاری انجام نمی دهد و استراحت می کند، احساس لرزش عضلانی می کند. برای مثال ممکن است فردی روی صندلی نشسته باشد، اما دستش به صورت ریتمیک حرکت کند.

نام دیگری که به این لرزش داده اند، لرزش قرصی است. این نام به دلیل شرایط آن است. به گونه ای که فکر می کنید بیمار قرصی در دست دارد و در حال غلتش است.

نکته مهم در مورد این لرزش این است که هنگام انجام برخی فعالیت های دیگر کاهش یا ناپدید می شود. یعنی اگر به کارهای روزمره خود بپردازید مشکلی برایتان پیش نمی آید و این لرزش را احساس نمی کنید. به این ترتیب در حین انجام کار مشکلی نخواهید داشت.

تومور حرکتی

نوع دوم این تومور حرکت نام دارد. این نوع دقیقا برعکس نوع قبلی است و زمانی اتفاق می افتد که بیمار یک فعالیت را داوطلبانه انجام دهد.

لازم به ذکر است که این نوع به دو بخش موقعیتی و جنبشی تقسیم می شود. زمانی که بیمار دچار لرزش می شود، ماهیچه های خود را در جهت خلاف جاذبه زمین نگه می دارد و نوع جنبشی آن نیز در هنگام انجام فعالیت های روزانه ظاهر می شود و ماهیچه ها به صورت ارادی منقبض می شوند.

بر خلاف لرزش در حال استراحت، این نوع می تواند کار فرد را مختل کند و او را از انجام کارهای روزانه خود به طور عادی باز دارد.

کدام اندام‌ها تحت تاثیر لرزش پارکینسون قرار می‌گیرند؟

تومور یا لرزش پارکینسون

5 اندام اصلی وجود دارد که این بیماری می تواند بر آنها تأثیر بگذارد.

اندام دستی

همانطور که قبلا ذکر شد، لرزش استراحت روی دست تاثیر می گذارد و به عنوان حرکت چرخشی تبلت نیز شناخته می شود. یک تبلت را بین انگشت شست و سبابه خود قرار دهید و آن را بچرخانید تا کاملا متوجه این مشکل شوید.

پا

لرزش این اندام نیز بخشی از لرزش در حال استراحت است و در حالت استراحت و دراز کشیدن رخ می دهد. در این زمان ماهیچه های پای شما به لرزه در می آیند و این لرزش را تا بالای ران خود احساس خواهید کرد.

نکته مهم این است که این لرزش در هنگام ایستادن و حرکت از بین می رود و این باعث می شود که در حرکت احساس مشکل نکنید.

اندام فک

احتمالاً احساس کرده‌اید که هنگام سردی فک‌هایتان می‌لرزد و دندان‌هایتان به هم می‌خورد. افراد مبتلا به پارکینسون به طور طبیعی این لرزش را در فک خود احساس می کنند. مطمئناً ممکن است در ابتدا دندان قروچه نباشد، اما اگر به آن مرحله برسد، قطعاً مشکل ساز خواهد شد.

البته باید توجه داشت که جویدن می تواند این لرزش را کاهش دهد و به همین دلیل جویدن آدامس یکی از بهترین گزینه ها برای کنترل آن است.

زبان

این لرزش معمولاً خیلی به ندرت اتفاق می افتد و معمولاً برای افرادی است که در حد بالایی این بیماری هستند، اما در این حالت ممکن است تمام سر بیمار همراه با زبانش بلرزد.

اندام‌های داخلی

قیمت دستگاه فیزیوتراپی

گاهی اوقات لرزش پارکینسون می تواند به اندام های داخلی سرایت کند و بیمار در قفسه سینه و حتی شکم احساس لرزش کند، اما سایر افراد متوجه این نوع لرزش نمی شوند.

آخرین کلمه

در این مقاله شما به طور کامل با بیماری پارکینسون و تومور یا لرزش پارکینسون آشنا شده و تمامی جزئیات مربوط به آن ها را مطالعه کرده اید.

در نهایت باید به این نکته توجه کنید که در صورت مشاهده هر نوع لرزش غیر ارادی در بدن خود به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه کامل نظر دقیقی در مورد سلامت بدن شما بدهد. به هیچ وجه نباید از درمان های خودسرانه استفاده کنید و تمام علائم بدن خود را جدی بگیرید.

Mahdiye Ghamary
Mahdiye Ghamary

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋