Ali Mozafari

Ali Mozafari

بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس

کنسول ضعیف تر مایکروسافت که با قیمت 300 دلاری روانه بازار شد تا خانواده ایکس باکس بزرگ تر شده و افرادی که علاقه یا بودجه لازم برای خرید یک کنسول 500 دلاری را در اختیار ندارند باز هم بتوانند از تجربه یک کنسول نسل نهمی لذت ببرند. حالا نوبت به برگ برنده اصلی مایکروسافت یعنی کنسول قدرتمند Xbox Series X رسیده که زیر ذره بین ما در بازی سنتر قرار بگیرد و نکات مثبت و منفی آن را با شما به اشتراک بگذاریم. البته در این بین دیگر مفصلا  به UI و لاین اپ ضعیف ایکس باکس سری ایکس نخواهیم پرداخت زیرا در نقد Xbox Series S به طور کامل به این دو موضوع پرداخته بودیم و تنها اشارات کوتاهی به آن خواهیم داشت. در ادامه با بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس با ما همراه باشید.

برای مشاهده بررسی کنسول Xbox Series X در یوتوب کلیک کنید

محتوای داخل جعبه هر دو کنسول Xbox Series X و Xbox Series S یکسان است. یعنی همانطور که در نقد Series S گفتیم در کنار کابل HDMI 2.1، آداپتور، توضیحات و گارانتی، دسته و باتری به همراه کنسول، با اینکه خبری از محتوای اضافه مثل هدست و یا کد گیم‌پس داخل کنسول نیست اما  بی انصافی است که به نحوه قرارگیری کنسول سری ایکس و بسته بندی شکیل آن اشاره‌ای نکنیم. کنسولی که از همان جعبه‌اش و شعار «Power Your Dreams» نوید یک گجت فلگ‌شیب و تجربه جدیدی از نسل بعدی ویدیو گیم را می‌دهد.

تکرار مکررات

UI دو کنسول Xbox Series X و Xbox Series S یکسان است. همانطور که پیش تر گفتیم  تجربه از هر دو کنسول به شدت آشنا و حتی می‌توان گفت دقیقا همان تجربه‌‌ای است که با کنسول ایکس‌باکس وان و در طول نسل هشتم کنسول‌ها تجربه کرده‌ایم. در عمل از همان منوی اولیه برای راه اندازی کنسول تا داشبورد و حتی مشکلات UI کنسول ایکس باکس وان دقیقا بدون هیچ تفاوتی به کنسول‌های سری ایکس و اس منتقل شده‌اند. مشکلات هم همان هاست  مثل بسته شدن بعضی از قسمت‌های مربوط به تنظیمات و یا عدم دسترسی به بعضی از قسمت‌های فروشگاه لایو یا حتی در زمان بررسی کنسول سری ایکس به دلیل وجود مشکلات نرم افزاری مجبور به پاک کردن محتویات کنسول و برگرداندن آن به حالت کارخانه بودم.

در این میان باید به نقش مهم SSD کنسول Xbox Series X اشاره کنیم که نقش بسزایی را در ارائه یک تجربه بهتر ایفا می‌کند. مواردی مانند سرعت بوت تا جا به جایی در منو ها و اجرای بازی‌ها با تفاوت فراوانی نسبت به گذشته صورت می‌گیرند. در نهایت هم باید به سرعت به شدت بالاتر دانلود بازی‌ها اشاره کرد که حال نسبت به گذشته حدود دو برابر سرعت بیشتر برای دانلود بازی‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که در نوع خود برای نسلی که بیشتر به سمت عناوین دیجیتالی تمرکز دارد، یک نکته بسیار مهم محسوب می‌شود.

مشخصات سخت افزاری کنسول ایکس باکس سری ایکس

پرچمدار نسل نهم کنسول‌ ایکس باکس با نام سری ایکس، با طراحی نسبتا ساده و به شدت شبیه یک PC تاور، نوید یک کنسول قدرتمند از لحاظ سخت‌افزاری را می‌دهد، که البته این طراحی با آن چه برای سخت افزار کنسول استفاده شده، همخوانی دارد. بر خلاف سری اس که کنسول کوچک و جمع و جوری محسوب می‌شود، سری ایکس یک کنسول نسبتا بزرگ و سنگین است که قرار دادن آن به صورت افقی در نگاه اول شاید برای خیلی خریدارانش همانند نگارنده این مطلب، یک چالش به حساب آید. بدین صورت قبل از خرید کنسول باید به فکر پیدا کردن فضایی مناسب برای قرار دادن آن باشید.

شرکت مایکروسافت برای طراحی سری ایکس سعی کرده تا از آخرین تکنولوژی‌ها برای طراحی کنسول استفاده کند. سری ایکس از پردازنده ۸ هسته‌ای با نرخ کلاک ثابت ۳.۸ گیگاهرتز سفارشی ذن ۲ در کنار معماری سفارشی RDNA 2 شرکت AMD بهره می‌برد. از منظر گرافیکی این کنسول 12 ترافلاپی از 52 واحد کامپیوت یونیت یا پردازش گرافیکی بهره می برد که همین موضوع سریس ایکس را از منظر گرافیکی به قدرتمندترین کنسول نسل حاضر تبدیل می کند.   این کنسول دارای ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 است که ۱۰ گیگابایت آن با سرعت ۵۶۰ گیگابایت در ثانیه و ۶ گیگابایت دیگر با سرعت ۳۳۵ گیگابایت بر ثانیه برای سخت افزار کنسول استفاده شده‌است. همانند سری اس، سری ایکس هم از SSD با تکنولوژی NVMe بهره می‌برد. البته در این کنسول از یک ترابایت حافظه SSD بهره می‌برد که حدود ۸۵۰ گیگابایت آن برای نصب و اجرای بازی‌ها در دسترس است. وجود دیسک درایو هم یکی دیگر از مزیت‌های این کنسول نسبتا به سری اس محسوب می‌شود. در مجموع سخت‌افزار پر قدرت کنسول‌ ایکس باکس سری ایکس، در کنار طراحی خوب آن، می‌تواند ضمانت کننده اجرای بدون مشکل و با آخرین تنظیمات بازی‌ها در سال‌های آینده حیات این کنسول را داشته باشد.

Ali Mozafari
Ali Mozafari

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋