Ali Mozafari

Ali Mozafari

بررسی پلی استیشن 5

نسل هشتم کنسول‌های خانگی به بهترین شکل ممکن برای سونی به پایان رسید و حالا آنها با پلی‌استیشن 5  وارد رقابتی تازه با مایکروسافت شده‌اند. رقابتی که با تجدید قوای مایکروسافت و معرفی ایکس باکس سری ایکس مطمئنا سخت‌تر و نزدیک‌تر از گذشته دنبال می‌شود. سونی خود را در موقعیتی پیدا کرده که باید نه تنها به جنگ قدرت سخت‌افزاری بالاتر کنسول مایکروسافت برود بلکه بایستی فهرست محصولات خود را به شکلی تدارک ببیند که بتواند در مقابل سرویسی همچون Game Pass حرفی برای گفتن داشته باشد. با وجود این مسائل، اینجا به دنبال بررسی استراتژی‌های هر کدام از کمپانی‌های تولیدکننده کنسول بازی نیستیم و قصد داریم بعد از دو ماه تجربه استفاده از PS5، به بررسی کامل این کنسول غول‌پیکر بپردازیم. کنسولی که شاید بزرگ‌ترین نقطه قوت خود را در نرم افزار ببیند اما مطمئنا در دیگر زمینه ها و به خصوص طراحی کنترلر، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در ادامه با بررسی پلی استیشن 5 با ما همراه باشید.

 

از همان لحظه اول و برخورد با جعبه PS5، متوجه می‌شوید که با کنسولی سنگین طرف هستید. کنسولی 4.5 کیلوگرمی که از دید اندازه شاید تمامی استانداردهای گذشته را به چالش کشیده و از دید ابعاد به معنای واقعی کلمه، غول پیکر است. نسل گذشته صدای فن PS4 تبدیل به کابوس گیمرها شده بود و اکنون سونی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با طراحی سیستم خنک‌کننده‌ای متفاوت به این مشکل پایان دهد. کاری که در انجام آن به موفقیت دست پیدا کرده و پلتفرمی ساکت و خنک را پیش روی مخاطب‌ها قرار داده‌اند. کنسولی که در هر دو این زمینه‌ها عملکردی فوق العاده دارد و به نظر نمی‌رسد تا انتهای کار خود با مشکلات نسل گذشته دست و پنجه نرم کند. با این وجود فرمول سونی برای رسیدن به دما و صدای پایین، باعث افزایش ابعاد کنسول شده و باید به این نکته اشاره کرد که اصولا PS5 دشمن شماره یک سیستم‌های سینمای خانگی و به شکل کل محل قرارگیری تلویزیون است. هرچند وضعیت در زمان قرار دادن کنسول به شکل افقی نسبت به Xbox Series X بهتر است اما باز هم نمی‌توان از این نکته چشم‌پوشی کرد که ابعاد PS5 می‌تواند برای بسیاری از مخاطب‌های این پلتفرم دردسرساز شود. جدای از بحث مهندسی فنی که در این طراحی به شدت مورد توجه بوده، کنسول جدید سونی بدون شک یکی از زیباترین پلتفرم‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی است. قرار گرفتن پوشش‌های سفید رنگ در دو طرف لایه مشکی رنگ و براق میانی، ترکیبی جالب توجه را شکل داده و مطمئنا نظر اکثر گیمرها را به خود جلب می‌کند. متریال مورد استفاده در ساخت کنسول از دید کیفیت در بالاترین سطح ممکن قرار می‌گیرید اما باز هم اصرار سونی به استفاده از رنگ سفید شاید مورد توجه درصد بالایی از مخاطب‌ها قرار نگیرد. پیش از این نیز شاهد کنسول‌های سفید رنگ بوده‌ایم و PS5 نیز درصد همانند تمامی آنها شبیه به آهن ربایی کثیفی عمل می‌کند. کافیست چند بار بدنه خارجی کنسول را لمس کنید تا با لکه‌های متعددی در بخش‌های مختلف آن روبرو شوید. اگر تمرکز زیادی روی تمیزی پلتفرم خود دارید باید به این مسئله اشاره کنیم که احتمالا روزگار سختی را در این نسل پیش روی خود می‌بینید.

Playstation box

ابعاد بزرگ و وزن بالا چالش دیگری را نیز برای پلتفرم سونی ایجاد کرده و آن هم اطمینان از نحوه قرارگیری کنسول در سطوح مختلف است. پایه نگه‌دارنده‌ای همراه کنسول در جعبه آن وجود دارد که بایستی برای قرار دادن PS5 به هر دو شکل افقی و عمودی از آن استفاده کنید. اگر تصمیم به استفاده از این کنسول به شکل افقی دارید، کار سختی را پیش روی خود نمی‌بینید و کافیست پایه را در محل تعبیه شده قرار دهید. وضعیت اما در زمان استفاده از کنسول به شکل عمودی کاملا متفاوت است. در ابتدا باید پوشش زیری پایه را باز کرده، پیچی که درون آن قرار دارد را خارج کنید و در ادامه پایه را با این پیچ به زیر کنسول متصل کنید. فرایندی که شاید ساده به نظر رسد اما مطمئنا برای کاربرهای تازه‌کار می‌تواند در همان ابتدای کار تبدیل به چالشی قابل توجه شود. جدیدترین کنسول سونی از HDMI 2.1 پشتیبانی کرده و کابل قرار گرفته در جعبه نیز دارای همین مشخصات است. شکلی از اتصال تصویر که به شما اجازه می‌دهد تصاویری 4K را با نرخ فریم 120 تجربه کنید. در بخش پشتی کنسول به جز پورت HDMI، شاهد دو درگاه USB 3.0 و اتصال اترنت هستیم. متاسفانه اگر از سینمای خانگی قدیمی استفاده می‌کنید که باید از طریق پورت آنالوگ به کنسول متصل شود باید این خبر بد را بدهیم که چنین امکانی را روی PS5 در اختیار ندارید. تنها کسانی که سینمای خانگی آنها از آخرین نسل اتصال HDMI بهره می‌برند، امکان هماهنگ‌سازی با کنسول جدید سونی را در اختیار دارند. مسئله‌ای که نشان می‌دهد احتمالا در آینده‌ای نزدیک باید با حجم زیادی از سینماهای خانگی که از رده خارج شده‌اند، خداحافظی کنیم. هرچند در بخش جلوی کنسول دو پورت USB 3.0 و Type-C قرار گرفته اما اگر قصد استفاده از هارد اکسترنال برای ذخیره‌سازی اطلاعات را دارید، باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها از پورت‌های USB پشت کنسول برای انجام این کار می‌توانید استفاده کنید.

Ali Mozafari
Ali Mozafari

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋