الهاست که ژورنالیستها از سبک نوشتار هرم وارونه استفاده میکنند. در این روش، شما مهمترین اطلاعات خود را همان ابتدا در اختیار خواننده میگذارید. جلوی خودتان را نمیگیرید و کل داستان را در همان پاراگراف اول تعریف میکنید. خوشبختانه این روش در محتوانویسی آنلاین هم خیلی خوب جواب میدهد و نوشته شما را جذاب و خواندنی میکند. در ادامه توضیح میدهیم که محتوانویسی به روش هرم وارونه چیست؟
بیشتر خوانندگان برای خواندن دقیق مقالات وقت یا تمایل ندارند. به همین دلیل، ژورنالیستها برای جلب توجه خوانندگان بخشهای مهم داستان را در پاراگراف اول میآورند. این پاراگراف بخش اساسی مطلب است. به این ترتیب، هر خوانندهای میتواند پاراگراف اول را (که به آن لید هم گفته میشود) بخواند و درک کاملی از اینکه مقاله دربارهی چیست بهدست آورد. این پاراگراف پاسخ ۶ سئوال سنتی را به خواننده میدهد:
پس از پاراگراف مقدمه، پاراگرافی میآید که حاوی جزئیات پراهمیت است. پس از آن، نوبت اطلاعات کلی و هر پیشینهای است که از دید نویسنده برای درک مطلب اصلی لازم است. این روش نگارش چندین مزیت دارد:
برای مثل، پاراگراف مقالهای با «عنوان سئو چیست؟» را در ادامه ببینید. این پاراگراف دقیقاً به همین پرسش به روشی سادهفهم پاسخ میدهد و علاوه بر این، در خواننده انگیزه ایجاد میکند تا او را وادار کند تا انتهای مقاله را بخواند:
کلمهی سئو سرنام عبارت «بهینهسازی موتور جستجو» (Search Engine Optimization) است. این روشی است برای بهینهسازی وبسایتها برای رساندن آنها به جایگاه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل (یا سایر موتورهای جستجو). سئو بر رتبهبندی در نتایج جستجوی ارگانیک (و نه پولی) تمرکز دارد. در این مطلب، من به این پرسش که «سئو چیست؟» پاسخ میدهم و برایتان توضیح خواهم داد که ما اینجا در Yoast چطور سئو را پیادهسازی میکنیم.
هرم وارونه تنها یکی از چندین تکنیک موجود برای ارائه و ساختاردهی به محتوا است. میتوانید از این تکنیک برای نوشتن مقالههای خبری، اطلاعیههای رسانهای، صفحات محصول، پستهای وبلاگی، یا مقالات توضیحی حرفهای استفاده کنید.
اما این سبک نوشتار برای همهی انواع محتوا مناسب نیست. شما میتوانید شعر یا مقالات بلندی با آرک داستانی کامل و یا صرفاً یک متن داستانی پیچیده بنویسید. منتقدان این روش میگویند که سبک هرم وارونه خلاقیتشان را از بین میبرد. اما اگر چنین باشد هم، باز میتوانید از تکنیکهای هرم وارونه چیزهایی بیاموزید که به شما کمک میکنند خوانندگان را جذب کنید و به مطلب ساختار بدهید. ساختار خوب کلیدی است که به افراد (و موتورهای جستجو) کمک میکند تا محتوای شما را درک کنند. این روش برای نوشتن بخش توضیحات محصول هم مناسب است. برای درک بهتر مفهوم، سایر نکات در نوشتن محتوای توضیحات محصول را هم بخوانید.
پاراگرافهایی که به خوبی نوشته شده باشند قدرت زیادی دارند، چرا که، این پاراگرافها میتوانند برای خودشان مستقل عمل کنند. من همیشه سعی میکنم متنم را به شکل قطعات مجزا بنویسم. به این علت که: اگر به نتیجه برسم که پاراگرافی در بخش دیگری از مقاله بهتر جواب میدهد، بتوانم آن را راحت جابهجا کنم. به این ترتیب، ویرایش و تغییر ساختار داستان بسیار سادهتر میشود.
نویسندهی خوب در ابتدای هر پاراگراف یک جملهی برجسته میگذارد. این جملهها به نام «جملات اصلی core sentences» معروفاند و برای هر پاراگراف یک پرسش یا مفهوم را مطرح میکنند. به این ترتیب، اگر کسی مقاله را با خواندن جملهی اول هر پاراگراف مرور کند، بحث کلی در آن پاراگراف را میفهمد و میتواند تصمیم بگیرد که آیا بقیه پاراگراف را بخواند یا نه. ناگفته پیداست که ادامۀ پاراگراف هم به پاسخ به آن پرسش یا تبیین آن مفهوم اختصاص خواهد داشت.
در فضای وب، جنبشی برای تولید محتوای بلوکی بهوجود آمده است. به دو دلیل:
حتی CMS وردپرس محبوب ما هم به ویراستار بلوکی جدیدی به نام گوتنبرگ منتقل شده است. علاوه بر این، با دادن دادههای ساختاریافتۀ مورد نیاز به این بلوکها، موتورهای جستجو دقیقاً از محتوای بلوک مطلع خواهند شد. دلیل دیگر برای نوشتن پاراگرافهای بهتر این است که بلوکها اصل مطلب هستند.
مسئلهی دیگری هم وجود دارد: بخش بزرگی از محتوای موجود در وب مشخصاً با هدف پاسخگویی به سئوالات و بر مبنای هدف کاربر نوشته میشود. بهعلاوه، گوگل پرسشها و پاسخهای بسیار بیشتری را در همان نتایج جستجو نشان میدهد. به همین خاطر، بسیار منطقی است که پرسشها و پاسخهایتان را به شکلی ساختاردهی کنید که هضم آن هم برای خوانندگان و هم موتورهای جستجو آسان باشد.
این موضوع مؤید نظریۀ هرم وارونه نیز هست. اگر میخواهید به پرسش خاصی پاسخ بدهید، این کار را درست زیر آن پرسش انجام دهید. مبهمش نکنید. صریح و روشن بنویسید. میتوانید پرسشهای مکملی را پاسخ بدهید یا پاسخ مفصلتری در ادامۀ متن بیاورید. اگر دادههایی دارید که مؤید پاسختان هستند، لطفاً آنها را مطرح کنید.
هرم وارونه شما را وادار میکند تا دربارهی مطلبتان فکر کنید: چه چیزی میخواهید بنویسید، کدام بخش کلید درک کل مطلب است؟ حتی اگر دقیقاً از ساختار پیروی نمیکنید، تمرکز روی بخشهای اصلی و حذف شاخ و برگها همیشه روش خوبی است. معروف است که ویلیام استرانک در اثر مکتبآفرین خود، عناصر سبک (The Elements of Style)، نوشته است:
نوشتهی قدرتمند موجز است. درست به همان دلیل که نقاشی باید عاری از خطوط غیرضروری و ماشین عاری از قطعات غیرضروری باشد، جمله هم نباید کلمات غیرضروری داشته باشد و پاراگراف باید فاقد کلمات غیرضروری باشد. این به معنای آن نیست که نویسنده باید جملات کوتاهی بنویسد یا از آوردن جزئیات خودداری کند و تنها بهصورت تیتروار به موضوع اشاره کند، بلکه به معنی آن است که باید کاری کند هر کلمه گویا باشد.
بهطور خلاصه، در نوشتن اینطور عمل کنید:
منبع: ترنسنت
پاسخ ها