حتماً شما هم بارها و بارها در دورههای آموزشی تولید محتوا شنیدهاید که کیفیت خود محتوا و ارائه دادن محتوای ارزشمند چقدر اهمیت دارد. قطعاً همین طور هم هست. اما چه فایده دارد اگر هیچ کس روی عنوان محتوای شما کلیک نکند؟ هرگز فراموش نکنید، تنها یک بار فرصت دارید توجه مخاطب را به خود جلب کنید.
این عنوان محتوا است که خواننده بر اساس آن تصمیم میگیرد کلیک کند یا نکند. فکر کنید خواننده قاضی است و شما متهمی هستید که برای آخرین بار اجازه دارد در دادگاه از خود دفاع کند. پس به هیچ وجه نباید این فرصت را از دست بدهید. عنوان همیشه و همه جا، از موتورهای جستجو گرفته تا شبکههای اجتماعی، نماینده مطلب شماست. اگر این نماینده کارش را به خوبی انجام ندهد، شانس چندانی برای موفقیت نخواهید داشت. در اینجا قصد داریم راهنمای کاملی برای عنواننویسی در تولید محتوا ارائه دهیم. خواهید دید که با چند تغییر کوچک میتوانید عنوانهای جذاب و خیرهکننده بنویسید تا خواننده نتواند به سادگی از آن بگذرد.
آیا میدانستید به طور متوسط فقط ۸۰٪ افراد برای خواندن عنوان شما وقت میگذراند؟ حالا حدس بزنید چند درصد روی آن کلیک میکنند… فقط ۲۰٪ !
دیوید آگیلوی، یکی از پیشروان بازاریابی مدرن، گفته:
«به طور متوسط، تعداد افرادی که عنوان را میخوانند ۵ برابر افرادی است که محتوا را میخوانند. پس با نوشتن عنوان، انگار ۸۰ سنت از ۱ دلارتان را خرج کردهاید.»
خواننده، چه آگاهانه و چه ناآگاهانه، دنبال چیز خاصی میگردد. بعضی میدانند دقیقاً دنبال چه هستند و بعضی نمیدانند اما به نوعی در کمین نشستهاند، در انتظار طعمهای جذاب و خوشمزه. شما به عنوان نویسنده محتوا باید از این نکته به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. یعنی، باید با هوش و ذکاوت خود خواننده را جذب کنید و در ضمن دقیقاً همان چیزی را به او بدهید که دنبالش میگردد.
ترسیدید؟ قبول دارم، فکر کردن به نرخ کلیک کاربر و رقابت شدیدی که در موتورهای جستجو وجود دارد قدری ترسناک است. اما نگران نباشید. ما همه چیزهایی که لازم است قبل از شروع عنواننویسی بدانید در اینجا گردآوری کردهایم. حالا که میدانید نوشتن عنوان جذاب در تولید محتوا چقققققدر اهمیت دارد، وقت شروع است.
در تولید محتوا، لازم است عنوان را دقیق و جزئی بنویسید تا خواننده به خوبی کاربرد محتوای شما را متوجه شود. در واقع، باید به کمک عنوان، خواننده را متقاعد کنید محتوای شما همان چیزی است که نیاز دارد. باور کنید، بیشتر وقتها، آدمها نیازهای کلی ندارند، بلکه اتفاقاً نیازهای خیلی خیلی خاصی دارند. همین نکته است که باعث میشود از بعضی عنوانها به سرعت بگذریم، روی بعضی مکث کنیم و تنها روی تعداد خیلی کمی از آنها کلیک کنیم.
بگذارید با یک مثال ساده این نکته را بیشتر توضیح بدهم. فرض کنید که میدانید مخاطب شما به موضوع خاصی، مثلاً «سبک زندگی سالم» علاقه دارد. شما هم مطلبی در مورد «تغذیه سالم» نوشتهاید. چه عنوانی برای این مطلب انتخاب میکنید؟ «۱۰ راه برای داشتن تغذیه سالم»؟ به نظرم ایده خوبی نیست. خستهکننده و تکراری است. راستش را بخواهید، بعید است کسی روی آن کلیک کند. به همین راحتی ممکن است زحمت شما برای تولید محتوا به هدر برود و محتوا تک و تنها و بدون خواننده بماند.
حالا چطور دقیقتر باشیم:
بیشتر دقت کنید و ببینید مقاله شما دقیقاً چه چیزی به مخاطب ارائه میدهد. تعدادی دستور غذای سالم با یک ویژگی مشترک؟ شاید چیزی مثل این عنوان مناسبتر باشد:
– ۱۰ غذای سالم، فوری و خلاقانه با کنسرو
شاید هم موضوع محتوای شما، غذاهای سالم و ارزان باشد. میتوانید از چنین عنوانی استفاده کنید:
– چطور با ۱۰۰ تومان در هفته، غذای سالم و ارگانیک بخوریم
یکی از مهمترین نکتهها هنگام عنواننویسی در تولید محتوا، شناخت مخاطبان و وجه مشترک آنهاست. عنوانی که برای گروه خاصی از مردم نوشته شده باشد میتواند برای مخاطب خاص بسیار اغواکننده باشد. چنین عنوانی به خواننده این حس را میدهد که عضو گروه خاصی است و این مطلب اختصاصی به طور ویژه برای آنها نوشته شده است. حس تعلق، حسی قوی است که تولیدکنندگان محتوا میتوانند در انتخاب عنوان از آن استفاده کنند.
سعی کنید بفهمید مخاطبهای شما چه وجه مشترکی با هم دارند. چه چیزی میتواند آنها را یک جا جمع کند؟ میتواند دردی مشترک باشد، نگرانی، تردید یا خاطرهای مشترک و یا راه حلی که همه به دنبال آن میگردند. روی این موضوع مشترک تمرکز کنید و بگذارید احساس تعلق کار خودش را بکند، یعنی افراد را به هم نزدیک و با هم متحد کند. به چند نمونه از عنوانهای نوشته شده به این شکل توجه کنید:
به کلماتی مثل «هر»، «فقط» و «تنها» توجه کنید. این کلمات کوچک بسیار قدرتمند هستند و در ایجاد حس تعلق در مخاطب نقش بسیار مهمی دارند.
حال که میدانید چطور عنوان محتوا را دقیق و به طور اختصاصی برای مخاطب خاص خود بنویسید، وقت رفتن به مرحله بعدی است: یعنی، جذاب کردن عنوان، طوری که در بین عنوانهای دیگر بدرخشد و جلب توجه کند.
هشدار مهم: وقتی سعی دارید عنوانی خلاقانه و جذاب بنویسید، خیلی راحت ممکن است در اغراق زیادهروی کنید. فراموش نکنید محتوای شما حتماً باید لایق عنوان جذابی که برای آن انتخاب کردید باشد. در غیر این صورت، ممکن است خواننده را از خود ناامید کنید. عنوان در تولید محتوا باید دقیقاً مناسب محتوای مقاله باشد.
این عنوان را در نظر بگیرید:
«۵ راه بسیار ساده برای نوشتن عنوانهای فوق جذاب که در عرض ۵ دقیقه زندگی شما را زیر و رو میکند و آنقدر لایک میخورید که از خوشحالی اشکتان در میآید!»
بگذریم که این عنوان خیلی خیلی طولانی است (نکتهای که بعداً به آن خواهیم پرداخت). اما مهم تر از آن، اگر میخواهید اعتماد مخاطب خود را جلب کنید مراقب باشید لقمه بزرگتر از دهانتان برندارید.
از این نکته که بگذریم، راههای زیادی هستند که به کمک آنها میتوانید عنوانهای جذاب و به اصطلاح کلیکخور بنویسید. در ادامه به تعدادی از این روشها اشاره میکنیم:
استفاده از اعداد و دادههای دقیق در عنوان محتوا، راهی مؤثر برای جلب توجه خواننده است. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که نشان دادهاند استفاده از اعداد در عنوان، مقدار درگیرشدن کاربر و به اشتراک گذاشتن محتوا را تا ۷۳٪ افزایش میدهد.
مثال: ۲۰ اصطلاح انگلیسی برای اینکه مانند یک Native صحبت کنید
اعداد برای مغز انسان مثل آبنبات هستند، چون خود به خود اطلاعات را به شکل منطقی طبقهبندی میکنند. عدد فرد کوچکی مثل ۷ مثل آبنباتی خوش آب و رنگ، ذهن منطقی شما را که عاشق طبقهبندی است جذب میکند. چند نکته در مورد استفاده از اعداد در عنوان:
در نمودار زیر نتیجه مقایسه علاقهمندی افراد به عنوانهای مختلف را میبینید:
سعی کنید به نکته جالبی در عنوان اشاره کنید که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد و تنها راهی که برای خواننده باقی بماند این باشد که روی عنوان شما کلیک کند و باقی مطلب را بخواند. این کار مثل یک بازی سرگرمکننده است.
مثال: کارهای این بچه ۴ ساله بامزه هستند. اما دلیل انجام آنها قطعاً قلب شما را به درد خواهد آورد.
سؤال پرسیدن در عنوان محتوا، توجه خواننده را به خود جلب میکند. در ضمن، مخاطب احساس میکند وارد مکالمه شده و خود در این مکالمه در گیر است. عنوانهای پرسشی موفق، ابتدا در مخاطب حس تردید ایجاد میکنند و بعد با محتوای اصلی به پرسش مطرح شده پاسخ میدهند.
مثال:
همه دوست دارند چیزهای جدید یاد بگیرند. دوست دارند از ترفندها و ظرافتهای هر کار سر در بیاورند. یک راه ساده برای جذب مخاطب، شروع جمله با «چطور» و «چگونه» است. به عبارت دیگر، راه حل دادن، نکات آموزنده و دادن اطلاعات «محرمانه» نظر مخاطب را به خود جلب میکند.
مثال:
شاید از نظر روانشناسی «منفی بودن» در زندگی خوب نباشد، اما در انتخاب عنوان در تولید محتوا، منفی بودن خیلی هم مفید است و بیشتر اوقات جواب میدهد. بر اساس تحقیقات انجام شده، استفاده از افعال منفی و شکل منفی کلمات بیشتر روی خواننده اثر میگذارد و عنوان را جذابتر و کلیکخورتر میکند.
مثال:
یکی از تحقیقات اخیر نشان داده است که استفاده از خط تیره یا علامت نقل قول در عنوان، نرخ کلیک روی آن را ۹ درصد افزایش میدهد.
مثال:
تولید محتوا: ۲۰ سؤالی که باید قبل از شروع این کار از خود بپرسید
منبع: ترنسنت
پاسخ ها