فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

چرا سالمندان باید فعالیت بدنی داشته باشند؟

چرا سالمندان باید فعالیت بدنی داشته باشند؟

ضرورت داشتن فعالیت بدنی در سالمندان

خیلی وقت‌ها فکر می‌کنی که سالمندان دیگه نیازی به فعالیت بدنی ندارن و باید بیشتر استراحت کنن، اما واقعیت اینه که ورزش و فعالیت بدنی برای اون‌ها حتی از ما هم مهم‌تره. حالا شاید بپرسی چرا؟ خب، اول از همه باید بگم که فعالیت بدنی به افراد سالمند کمک می‌کنه تا روحیه‌شون بهتر بشه، انرژی بیشتری داشته باشن و از مشکلات جسمی و حرکتی‌ای که ممکنه به مرور زمان براشون پیش بیاد، جلوگیری کنن.

چه فعالیت‌های بدنی برایشان مضر است؟

سالمندان چرا باید فعالیت بدنی داشته باشن؟

مهم‌ترین سوال اینه که سالمندان چرا باید فعالیت بدنی داشته باشن ؟ ورزش برای افراد سالمند فقط برای این نیست که تناسب اندامشون حفظ بشه. اون‌ها با فعالیت بدنی می‌تونن قدرت عضلانی‌شون رو حفظ کنن و این موضوع خیلی بهشون کمک می‌کنه که مستقل بمونن. فکرش رو بکن، وقتی کسی بتونه خودش به تنهایی راه بره، کارهای شخصی‌اش رو انجام بده و کمتر به دیگران وابسته باشه، چقدر از لحاظ روحی هم حال بهتری داره.

از طرف دیگه، فعالیت بدنی باعث بهبود جریان خون، تقویت قلب و ریه‌ها و پیشگیری از بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و مشکلات قلبی می‌شه. افراد سالمندی که فعالیت‌های بدنی منظم دارن، کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شن و کیفیت خوابشون هم بهبود پیدا می‌کنه.

چه فعالیت‌هایی براشون مناسبه؟

حالا شاید بپرسی که برای افراد سالمند چه فعالیت‌هایی مهم است ؟ خیلی از فعالیت‌های سبک و کم‌فشار می‌تونه کمک‌کننده باشه. پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین و موثرترین ورزش‌ها برای سالمندانه. پیاده‌روی منظم، حتی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز، خیلی می‌تونه به سلامتشون کمک کنه. اگه محیطی آرام و سبز برای پیاده‌روی داشته باشن، تاثیرش دو برابر می‌شه.

یکی دیگه از ورزش‌های مفید، تمرینات کششی و یوگاست. این تمرینات نه تنها عضلاتشون رو قوی‌تر می‌کنه، بلکه به تعادل و انعطاف‌پذیری بدنشون هم کمک خواهد کرد. ورزش‌های آبی مثل شنا هم برای افراد سالمند خیلی مناسبه، چون فشار زیادی روی مفاصل نمیاره و به تقویت سیستم تنفسی و قلبی کمک می‌کنه.

چه فعالیت‌هایی ممکنه براشون مضر باشه؟

البته باید به حرکات بدنی سالمندان توجه ویژه کنیم و بدونیم چه فعالیت‌های بدنی برایشان مضر است . ورزش‌های سنگین مثل دویدن‌های طولانی یا وزنه‌برداری‌های سنگین می‌تونن به مفاصل و استخوان‌های سالمندان آسیب بزنن. از اونجا که با بالا رفتن سن، غضروف‌ها و استخوان‌ها ضعیف‌تر می‌شن، فشار زیاد روی مفاصل باعث می‌شه دردهای طولانی‌مدت و حتی آسیب‌های جدی به وجود بیاد. علاوه بر این، ورزش‌هایی که نیاز به حرکات پرتحرک و سریع دارن، ممکنه باعث افتادن یا آسیب به تعادل افراد سالمند بشن، که این خودش یک خطر جدی دیگه محسوب می‌شه.

همچنین، فعالیت‌هایی که فشار زیادی روی قلب میارن هم باید با دقت انجام بشن. مثلاً ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری سریع یا تمرینات هوازی خیلی شدید، ممکنه باعث بشن قلب افراد سالمند به فشار بیش از حد دچار بشه. بنابراین، همیشه بهتره قبل از شروع هر نوع فعالیت بدنی با پزشک مشورت بشه تا مطمئن بشین که بدن سالمند آمادگی لازم برای اون فعالیت رو داره و خطری برای سلامتیش به وجود نمیاره.

چرا باید فعالیت بدنی داشته باشن؟

چطور سالمندان رو به ورزش کردن تشویق کنیم؟

اینجا مسئله اصلی اینه که چطور سالمندان رو تشویق کنیم که فعالیت بدنی داشته باشن. خیلی‌ها ممکنه بگن "دیگه از ما گذشته" یا "این همه سال ورزش نکردیم، الان چه فایده‌ای داره؟" اما باید باهاشون صحبت کنی و براشون توضیح بدی که حتی ورزش‌های سبک هم می‌تونه تفاوت‌های بزرگی توی زندگیشون ایجاد کنه. بهشون بگو که با شروع یه برنامه ورزشی منظم، نه تنها بدنشون قوی‌تر می‌شه، بلکه از لحاظ روحی هم احساس بهتری خواهند داشت.

همچنین، بهتره باهاشون همراهی کنی. مثلاً اگر می‌خوای اون‌ها رو به پیاده‌روی تشویق کنی، خودت هم باهاشون بری. این‌طوری هم ورزش می‌کنن و هم از همراهی تو لذت می‌برن. همچنین اگه امکانش هست، اون‌ها رو به کلاس‌های گروهی یوگا یا پیلاتس ببر. حضور در جمع و انجام ورزش‌های گروهی می‌تونه براشون انگیزه بیشتری ایجاد کنه و احساس تنهایی رو کمتر کنه.

سخن پایانی

در نهایت باید حواست باشه که سالمندان هنگام ورزش نیاز به مراقبت بیشتری دارن. همیشه ازشون بخواه قبل از شروع ورزش بدنشون رو گرم کنن و بعد از اتمام هم حرکات کششی انجام بدن تا از گرفتگی عضلات جلوگیری بشه. اگر حس کردی که دارن بیش از حد به خودشون فشار میارن، بهشون استراحت بده و مطمئن شو که به اندازه کافی آب می‌خورن.

در نهایت، فعالیت بدنی برای سالمندان نه تنها از لحاظ جسمی، بلکه از لحاظ روحی هم بسیار اهمیت داره. پس اگه در خانواده‌ات فرد سالمندی هست، حتماً تشویقش کن که فعالیت بدنی داشته باشه و با انجام ورزش‌های مناسب، کیفیت زندگیش رو بهبود بده.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋