فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

بهترین راه برای درمان سرماخوردگی زنان باردار بدون نیاز به دارو!

بهترین راه درمان سرماخوردگی در زنان باردار بدون نیاز به دارو!

با نزدیک شدن به فصل سرما، بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی بیشتر از قبل شیوع پیدا می‌کنند. این بیماری شاید برای افراد عادی چندان سخت نباشد و پس از گذشت دو تا سه روز با مصرف انواع دارو رو به بهبودی برود؛ اما در افرادی مانند زنان بادار که شرایط خاص دارند، موضوع کمی متفاوت‌تر خواهد بود. زنان بارادار نمی‌توانند داروهایی را که افراد عادی مصرف می‌کنند، برای درمان بیماری خود به‌کار ببرند و بهتر است به دنبال درمان‌هایی باشند که نیازی به مصرف دارو ندارند. در این مطلب می‌خواهیم راه‌حل‌های عالی و مناسبی را پیش‌روی این افراد قرار دهیم تا بتوانند دوره بیماری خود را راحت‌تر بگذرانند و سرماخوردگی را بدون مصرف دارو درمان کنند.

درمان‌هایی برای سرماخوردگی زنان باردار بدون نیاز به دار

سرماخوردگی در زنان باردار با علائمی مشابه افراد دیگر همراه است؛ البته در مواردی حالت تهوع و استفراغ نیز در آن‌ها دیده می‌شود. برای درمان‌های خانگی بدون نیاز به دارو می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

بخور آب گرم

اولین کاری که خانم باردار پس از ابتلا به سرماخوردگی می‌تواند انجام دهد، استشمام بخور آب گرم به تنهایی یا همراه با گیاهانی مانند اکالیپتوس است. با این کار، مجاری تنفسی کاملا باز می‌شود و حس گرفتگی بینی نیز برطرف خواهد شد. بخور گرفتن هم با استفاده از دستگاه بخور و هم کاسه آب گرم انجام می‌شود؛ برای این کار فقط کافی است سر خود را روی دستگاه بخور یا کاسه آب گرم قرار دهید و بخار ایجادشده را استشمام کنید.

مصرف بیشتر مایعات

مصرف مایعات یکی از بهترین درمان‌ها در فرایند سرماخوردگی است. زنان باردار برای درمان سریع‌تر می‌توانند انواع آب‌میوه طبیعی، ترکیب عسل، آب‌لیمو و آب گرم و ترکیبات مشابه دیگر را بنوشند. این کار باعث می‌شود تا حجم مایعات بدن بالا برود و بدن کم‌آب نشود. البته نوشیدن قهوه و مواد کافئین‌دار دیگر در این دوران ممنوع است.

مصرف مواد خوراکی حاوی ویتامین سی و روی

مصرف ویتامین سی برای بانوان باردار

ویتامین سی و روی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. ویتامین سی در میوه‌هایی مانند نارنگی، پرتقال، توت‌فرنگی و... و روی هم در گوشت گاو، تخم‌مرغ، ماست و... وجود دارد. بنابراین خوراکی‌هایی که حاوی این مواد مفید برای بدن هستند، بهتر است در دوران سرماخوردگی بیشتر مصرف شوند.

استفاده از آب نمک خانگی و محلول‌های نمکی آماده

در دوران سرماخوردگی زنان باردار، آب نمک باید همیشه استفاده شود. غرغره کردن آب نمک رقیق و ولرم باعث می‌شود تا سرفه بهبود پیدا کند و التهاب گلو زودتر برطرف شود. همچنین در صورت تمایل می‌توان از محلول‌های نمکی آماده نیز برای شست‌شو و ضدعفونی کردن حفره بینی استفاده کرد.

بهترین راه درمان سرماخوردگی در زنان باردار بدون نیاز به دارو!

از روش‌های دیگر درمان سرماخوردگی بدون نیاز به دارو می‌توانیم مصرف انواع جوشانده‌های گیاهی را نام ببریم. البته بهتر است که خانم‌های باردار قبل از مصرف این نوشیدنی‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنند. برای مثال برخی مصرف جوشانده سرخارگل، زنجبیل، سیر، بابونه و دیگر گیاهان را برای درمان سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی مفید می‌دانند.

سوپ مرغ و سبزیجات

درمان خانگی سرماخوردگی در بارداری

سوپ مرغ یکی از غذاهای مفید در دوران سرماخوردگی است. تکه‌های مرغ و ترکیباتی مانند انواع سبزیجات در این غذا باعث می‌شوند تا علائم سرماخوردگی بهبود پیدا کنند و درنتیجه خانم‌های باردار راحت‌تر بتوانند این پروسه را پشت‌سر بگذرانند. درست کردن سوپ مرغ بسیار راحت و برای سرماخوردگی بهترین انتخاب است.

خواب و استراحت کافی

اصلی‌ترین نکته در درمان سرماخوردگی، خواب و استراحت کافی است. هنگام بیماری بدن شما باید کاملا قوی باشد تا بتواند با ویروس‌ها مقابله کند. بنابراین، توصیه پزشکان این است که در این دوران در منزل بمانید و به خوبی استراحت کنید. همچنین به هیچ وجه کارهای سنگین و پرفشار انجام ندهید.

استفاده از کمپرس آب گرم

اگر در دوران سرماخوردگی درد زیادی داشتید، بهتر است به جای داروهای مسکن از کمپرس آب گرم استفاده کنید. کمپرس آب گرم، درد عضلات را تسکین می‌دهد و استفاده از آن باعث کاهش التهاب و درد سینوس‌ها خواهد شد. این محصولات به‌صورت آماده در بازار موجود هستند؛ اما در صورتی‌که قادر به تهیه آن‌ها نبودید، می‌توانید یک کیسه نایلون را با آب گرم پر کنید و پس از پیچیدن پارچه به دورش، آن را روی نقاطی از بدنتان که درد می‌کند، قرار دهید.

مصرف آب‌نبات‌های ویتامینه مکیدنی

در داروخانه‌ها قرص‌هایی وجود دارند که به‌صورت آب‌نبات هستند و مصرف آن‌ها برای خانم‌های باردار ضرری ندارد. طعم نعنا یا اکالیپتوس این قرص‌ها کمک می‌کند تا بزاق دهان بیشتر ترشح شود و به دنبال آن، التهاب گلو و درد نیز التیام یابد.

چه زمانی به پزشک مراجع کنیم؟

بهترین راه درمان سرماخوردگی در زنان باردار بدون نیاز به دارو!

درست است که روش‌های بالا برای درمان سرماخوردگی زنان باردار مناسب است، اما همیشه به کار بردن این روش‌ها کار درستی نیست. در مواقعی ممکن است علائم جدی‌تری در این افراد وجود داشته باشند که نیازمند درمان دارویی و مراجعه به پزشک هستند. از جمله این موارد می‌توانیم به سرگیجه و سردردهای شدید، سرفه همراه با خلط سبز، تب بالای 39 یا 40 درجه، درد قفسه سینه، اشکال در تنفس، خونریزی واژینال، کم شدن حرکت جنین و... اشاره کنیم.

خرید تجهیزات مناسب برای درمان سرماخوردگی از دیجی کالا

در بیشتر مواقع، سرماخوردگی در زمان بارداری خطرناک نیست؛ اما اگر سیستم ایمنی بدن مادر ضعیف شود، ممکن است عفونت‌های شدید به‌وجود آید و سلامت جنین را هم تحت تاثیر قرار دهد. در صورت ابتلا به این بیماری می‌توانید از طریق دیجی کالا تجهیزات مناسب مانند تصفیه‌کننده هوا، دستگاه بخور، تب‌سنج، ماسک تنفسی و... را تهیه کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به دستتان برسد. اگر شما هم قبلا به بیماری‌های ویروسی در دوران بارداری خود مبتلا شده‌اید، تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋