فیروز آسایش

فیروز آسایش

دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو
توسط ۱ نفر دنبال می شود

فواید مصرف میوه در دوران بارداری

فواید مصرف میوه در بارداری

اهمیت تغذیه در بارداری

زنان در دوران بارداری باید مواد غذایی سالم را انتخاب کنند، زیرا مواد مغذی لازم برای رشد و نمو جنین از طریق رژیم غذایی آنها تامین می شود. دوران بارداری، یکی از دوره‌های شگفت‌انگیز زندگی است که با فراز و نشیب‌هایی برای مادران همراه است. در این دوران، به سبب وجود نیازهای خاص و متفاوت بدن مادر، تغذیه به عنوان یک عامل بسیار حائز اهمیت، نقش بسزایی در سلامت و رشد بهینه جنین و همچنین سلامت مادر دارد.

 رژیم غذایی مغذی برای سلامت تمام افراد، عملکرد مؤثر بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماریها ضروری است. بیشتر مردم می دانند که رژیم غذایی سالم باید شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین خالص و چربی‌های مفید باشد. اما ممکن است در مورد میوه‌های مفید در دوران بارداری اطلاعات کافی نداشته نباشند.

یک تغذیه سالم و متعادل در این دوران، علاوه بر کاهش مشکلات و عوارض بارداری نظیر تهوع و استفراغ، نقش مهمی در جلوگیری از بروز بعضی اختلالات جدی مادران و جنین دارد. همچنین، تأثیر مثبت آن بر روی سلامت بعد از زایمان و حتی زندگی بعدی کودک نیز از جمله نتایج اهم آن می‌باشد.

اما همه خانم‌های باردار باید نسبت به تغذیه خود حساس باشند و نه‌تنها ممنوعات دوران بارداری را بدانند، بلکه با تغذیه در بارداری در هر ماه آشنا باشند تا فرزندی سالم به دنیا آورند.

فهرستی از بهترین میوه هایی که باید در رژیم غذایی دوران بارداری گنجانده شوند، عبارت است از:

زردآلو

زردآلو با داشتن مواد زیر برای رشد و نمو کودک مفید است.

  • ویتامین های A ، C و E
  • کلسیم (تقویت کننده استخوان و دندان، ضروری برای انعقاد خون، انقباض و عملکرد صحیح عضلات، ترشح هورمونی و .)
  • آهن (جلوگیری از کم خونی، ساخت پروتئین های ضروری برای بدن و )
  • پتاسیم (جزء متعادل کننده ی PH بدن، کنترل فشار خون، کاهش خطر ابتلا به سکته ی مغزی و …)
  • بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A بوده و یکی از آنتی اکسیدانهای قوی است)
  • فسفر (تشکیل استخوان‌ها و دندان‌ها، ایجاد پروتئین برای رشد، نگهداری و ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها، عملکرد صحیح کلیه‌ها، ضربان قلب نرمال و .)
  • سیلیس (حفاظت از کلاژن، تقویت استخوان ها و درمان استئو آرتریت، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و افزایش سیستم ایمنی بدن و )

پرتقال

پرتقال به حفظ آب بدن و سلامتی کمک می کند و منبع عالی برای:

  • ویتامین C جلوگیری از آسیب سلولی و کمک به جذب آهن
  • آب
  • فولات (یکی از ویتامین های لازم برای شکل‌ دهی سلول‌های قرمز و سفید خون در مغز استخوان، تبدیل کربوهیدرات به انرژی و جلوگیری از بروز نقص لوله عصبی و .)
  • نقص لوله عصبی ممکن است به ناهنجاریی مثل اسپینا بیفیدا (بیماری مهره شکافدار که در آن ستون فقرات به شکل مناسبی رشد نمی کند) و آنانسفالی (کودکان مبتلا به این اختلال فاقد بخش بزرگی از مغز و جمجمه هستند) منجر شود.

انبه

انبه سرشار از ویتامین A و C است. با مصرف یک فنجان انبه خرد شده می توانید 100 درصد از مقدار ویتامین C توصیه شده روزانه و بیشتر از 30 درصد ویتامین A مورد نیاز خود را تأمین کنید. اگر کودک شما در هنگام تولد دچار کمبود ویتامین A باشد، ایمنی بدنش پایین تر است و احتمال بروز عوارض پس از زایمان مانند عفونت های تنفسی در وی بالاتر خواهد رفت. فراموش نکنید که مصرف زیاد ویتامین A در دوران حاملگی با خطراتی همراه است که در این مقاله توضیحات کاملی در این مورد وجود دارد.

میوه های ممنوعه در دوران بارداری کدامند؟

موز

ممکن است از دیدن این میوه فروتن در این لیست از میوه هایی که در دوران بارداری از آنها اجتناب کنید شگفت زده شوید. اگرچه خوردن موز در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود، اما در موارد خاص باید از مصرف آن خودداری کرد. زنانی که از آلرژی رنج می برند و زنانی که دیابت یا دیابت بارداری دارند توصیه می شود از خوردن موز خودداری کنند.

موز حاوی کیتیناز است، یک ماده لاتکس مانند که یک آلرژن شناخته شده است. همچنین گرمای بدن را افزایش می دهد. بنابراین زنانی که به کیتیناز حساسیت دارند نباید موز مصرف کنند. موز همچنین قند خوبی در خود دارد، بنابراین افراد دیابتی باید به هر قیمتی از خوردن موز خودداری کنند.

5- هندوانه

آیا خوردن هندوانه در بارداری ضرر دارد؟ هندوانه به طور کلی برای بدن انسان مفید است زیرا بدن را قادر می سازد تا تمام سموم را از بدن دفع کند و در عین حال هیدراتاسیون را تنظیم کند. اما خوردن هندوانه در دوران بارداری ممکن است کودک را در معرض سموم مختلفی قرار دهد که هندوانه از آن خارج می کند.

این میوه معمولا برای سلامت زنان باردار مفید است، اما می تواند عوارض نامطلوب خاصی داشته باشد. اگر بیش از حد مصرف شود، محتوای قند موجود در آن ممکن است سطح گلوکز خون شما را افزایش دهد. گاهی اوقات، خواص ادرارآور هندوانه حتی می تواند مواد مغذی ضروری را همراه با سموم از بدن شما دفع کند.

علاوه بر این، این ماده غذایی سرد آور است به همین دلیل توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف آن پرهیز شود.

میوه هایی که باعث زایمان زودرس می‌شود؟

به طور کلی، مصرف انواع میوه‌ها در دوران بارداری مفید است، اما مصرف میوه‌های خنک و خوراکی‌هایی مانند آناناس و پاپایا که ممکن است به عنوان میوه‌های محرک عمل کنند و رحم را تحریک کنند، باید با احتیاط انجام شود.

فیروز آسایش
فیروز آسایش دلنوشته ها و روزمرگی های یک دانشجوی کنجکاو

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋